Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Key fob

Startet av Håkonpåkan, lørdag 28. januar 2023, klokken 05:52

« forrige - neste »

Nimrad

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:45
Har ikke gjort det selv da jeg har TWC, men har lest om flere måter å gjøre det på. Det finnes også 3.parts-apper som funker direkte på AppleWatch, og man kan legge telefonen igjen hjemme.
Det er også flere måter å løse det på via smarthjem.
Smarthjemløsninger hjelper ikke på det å kunne åpne frunken. Utrolig at Tesla-appen ikke har noen widgets til iPhone/Apple Watch på akkurat det, men jeg kan jo prøve noen tredjepartsløsninger før jeg kjøper Key Fob. Har jo råd til å kjøpe meg en Apple Watch i stedet for 2 key fobs som var planen, dersom det funker som tenkt  :D
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 07:24
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:45
Har ikke gjort det selv da jeg har TWC, men har lest om flere måter å gjøre det på. Det finnes også 3.parts-apper som funker direkte på AppleWatch, og man kan legge telefonen igjen hjemme.
Det er også flere måter å løse det på via smarthjem.
Smarthjemløsninger hjelper ikke på det å kunne åpne frunken. Utrolig at Tesla-appen ikke har noen widgets til iPhone/Apple Watch på akkurat det, men jeg kan jo prøve noen tredjepartsløsninger før jeg kjøper Key Fob. Har jo råd til å kjøpe meg en Apple Watch i stedet for 2 key fobs som var planen, dersom det funker som tenkt  :D
Stemmer. Den kommentaren var et innlegg i diskusjonen om mulige løsninger for å låse opp ladeporten. Men som sagt så finnes det 3.parts-apper til klokke. Utrolig deilig å ikke ha mer en telefonen i lomma. Nøkkelfri dørlås på huset, Tesla, og førerkort og betalingskort på telefonen. Alt på en dings.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nimrad

Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 08:07
Stemmer. Den kommentaren var et innlegg i diskusjonen om mulige løsninger for å låse opp ladeporten. Men som sagt så finnes det 3.parts-apper til klokke. Utrolig deilig å ikke ha mer en telefonen i lomma. Nøkkelfri dørlås på huset, Tesla, og førerkort og betalingskort på telefonen. Alt på en dings.
Ja, det var jo fantastisk. Da blir det Apple Watch i stedet for 2 Key Fobs. Kona har allerede Apple Watch, og nå får jeg også en på bilbudsjettet i stedet ;)

Apropos låse opp ladeporten - det følger vel med Type 2-kabel med nye biler? Den har vel knapp? Er det noe jeg misforstår eller hvorfor bruker ikke folk tesla sin kabel?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 07:24
Smarthjemløsninger hjelper ikke på det å kunne åpne frunken. Utrolig at Tesla-appen ikke har noen widgets til iPhone/Apple Watch på akkurat det, men jeg kan jo prøve noen tredjepartsløsninger før jeg kjøper Key Fob.
Den har jo det...

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Handyman

#34
Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 10:10
Apropos låse opp ladeporten - det følger vel med Type 2-kabel med nye biler? Den har vel knapp? Er det noe jeg misforstår eller hvorfor bruker ikke folk tesla sin kabel?
Type-2-kabelen som følger med er ikke et Teslaprodukt. Det er en helt vanlig Type-2-kabel uten knapp.
Nødladeren (Mode 2) og TWC har knapp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

#35
Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 07:24
Utrolig at Tesla-appen ikke har noen widgets til iPhone/Apple Watch på akkurat det, men jeg kan jo prøve noen tredjepartsløsninger før jeg kjøper Key Fob.
jeg kjenner ikke så godt til Apple løsningene, men for Android er det en ganske grei løsning for gi kommandoer via widgets, tale, RFID mm. :  Bolt for Tesla - Tasker Plugin.

Jeg setter bare bilen på forvarming med "OK google heat car", så går resten av seg selv. Den låser opp ladeporten etter noen minutter, det gjentas etter litt tid hvis kabelen fortsatt står i, slik at den ikke går i lås igjen hvis jeg blir forsinket.

I det jeg har telefonen oppe likevel for betale i butikken trykker jeg på "Open frunk forsinket" widget.

Jeg kan nok forbedre begge disse ved å sjekke om bilen er låst opp før jeg aktiverer. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nimrad

Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 10:22
Den har jo det...
Jeg ser det nå. Jeg har ingen biler i appen og da kommer ikke widget-valgene opp.
Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 10:39
Type-2-kabelen som følger med er ikke et Teslaprodukt. Det er en helt vanlig Type-2-kabel uten knapp.
Nødladeren (Mode 2) og TWC har knapp.
Er det sant? Så utrolig klønete da! Åpnes den ikke automatisk når jeg er nær med mobilen heller?

Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 12:08
jeg kjenner ikke så godt til Apple løsningene, men for Android er det en ganske grei løsning for gi kommandoer via widgets, tale, RFID mm. :  Bolt for Tesla - Tasker Plugin.

Jeg setter bare bilen på forvarming med "OK google heat car", så går resten av seg selv. Den låser opp ladeporten etter noen minutter, det gjentas etter litt tid hvis kabelen fortsatt står i, slik at den ikke går i lås igjen hvis jeg blir forsinket.

I det jeg har telefonen oppe likevel for betale i butikken trykker jeg på "Open frunk forsinket" widget.

Jeg kan nok forbedre begge disse ved å sjekke om bilen er låst opp før jeg aktiverer.
Samme greiene på Apple, men jeg ville generelt unngå å bruke mobilen. Derfor jeg tenkte meg en key fob. Men en Apple Watch gjør jo samme nytten ref innlegget over med Tesla Apple Watch appen.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 12:40
Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 10:39
Type-2-kabelen som følger med er ikke et Teslaprodukt. Det er en helt vanlig Type-2-kabel uten knapp.
Nødladeren (Mode 2) og TWC har knapp.
Er det sant? Så utrolig klønete da! Åpnes den ikke automatisk når jeg er nær med mobilen heller?
Ja, slik er det. På Tesla må kabelen frigjøres enten med knapp på kabelen, i appen, skjemen i bilen, eller andre smart-løsninger. Tesla avbryter ikke lading når bilen låses opp, eller når du er i nærheten... heldigvis. Derfor er knapp på pluggen det enkleste (og beste) for de fleste. Ladeluka kan derimot åpnes ved å trykke på den, slik at man kan plugge rett i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Nimrad

Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 13:00
Derfor er knapp på pluggen det enkleste (og beste) for de fleste.
Der er jeg totalt uenig. Det enkleste og beste er å ha en knapp på bilen, ikke på en kabel som attpåtil ikke følger med. Hvorfor i huleste skal det være knapp på ladekabelen og ikke på bilen? Akkurat som med dørene kunne jo denne knappen bare vært låst om man ikke er i nærheten av bilen.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Nimrad

Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 13:20
Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 13:00
Derfor er knapp på pluggen det enkleste (og beste) for de fleste.
Der er jeg totalt uenig. Det enkleste og beste er å ha en knapp på bilen, ikke på en kabel som attpåtil ikke følger med. Hvorfor i huleste skal det være knapp på ladekabelen og ikke på bilen? Akkurat som med dørene kunne jo denne knappen bare vært låst om man ikke er i nærheten av bilen.
Nå tok jeg utgangspunkt i hvordan bilene i faktisk er.
En diskusjon om hvordan bilene burde være, er interessant, men ikke noe mitt innlegg handlet om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 13:29
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 17. mars 2023, klokken 13:04
Man må enten kjøpe kabel med tesla knapp(ganske stiv pris), ha key fob eller rimeligste løsningen er å kjøpe selve knappen https://www.aliexpress.com/item/1005005241772082.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.7c721f6609vZuI&algo_pvid=ab218e4a-4927-487b-a1a0-cf37e4767d64&algo_exp_id=ab218e4a-4927-487b-a1a0-cf37e4767d64-0&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000032333337410%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21NOK%2179.64%2151.02%21%21%21%21%21%40211bd4cd16790546171246986d0745%2112000032333337410%21sea%21NO%210&curPageLogUid=j0AfhJvorOKA
Men låser den også opp når kabelen står i? Selve ladedøra får man vel opp med å trykke på selve døra?
Se svar #37. Pluggen frigjøres ikke ved å låse opp bilen eller ved å åpne døren(e). Luka åpnes som sagt ved å trykke på den, ikke ved å trykke på noen av dørene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 12:40
Er det sant? Så utrolig klønete da! Åpnes den ikke automatisk når jeg er nær med mobilen heller?

Kabelen frigjøres når bilen åpnes hvis bilen er ferdigladet og ikke trekker strøm fra laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#44
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mars 2023, klokken 13:37

Kabelen frigjøres når bilen åpnes hvis bilen er ferdigladet og ikke trekker strøm fra laderen.
Ja, jammen gjør den det. Takk for nyttig tips. Men hos meg blokkeres det av at ladeboksen gir strøm til oppvarming av bilen i det den låses opp, selv om den er ferdig ladet. Jeg slo nå av ladestrøm manuelt, og da åpnet den med en gang. Så det fungerer vel på en offentlig lader, hvor man avslutter lading før man kobler fra, men ikke så bra på en hjemmelader. Edit: Prøvde igjen, og det ser ut til at ladestrøm må slås av mens bilen er ulåst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA