Erfaringer OTA fra 3.0 og videre

Startet av Kjell Salvigsen, torsdag 26. januar 2023, klokken 11:08

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Jeg lager her en ny tråd der vi kan dele erfaringer med 3.0 OTA og kommende oppdateringer. Den andre tråden "ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut" ble etter hvert meget lang og vanskelig å finne frem i.

Jeg fikk 3.0 OTA for omtrent en måned siden nå og etter litt brukerfeil grunnet noe omstendelig opplegg fra VW, så fikk jeg lastet ned og installert begge delene av 3.0. Bilen har fungert bra etter dette med unntak av følgende:

1)Lydkvalitet er dessverre vesentlig endret, noe man merker spesielt godt om man hører på mer høyoppløst musikk med god lyd i innspilling. Bassen er dessverre blitt grumsete og altfor kraftig. Jeg har kontaktet Bass brothers, en av Norges mest erfarne firma innen bilstereo. De bekrefter at de har blitt kontaktet av mange id.4 eiere som opplever det samme som meg og har hatt inne en bil. De begriper ikke hva VW har gjort, BB mener at den opprinnelige lyden i VW egentlig låter fin og naturlig. Etter 3.0 låter den ikke bra lenger, det er som om noen i VW har bestemt at alle skal ha en dårlig Loudness knapp som alltid må stå på uansett om man liker det eller ikke. Intensjonen har nok vært god, at man skal få mer fyldig bass lyd. Resultatet ble dessverre dårlig . Jeg har lagt ut innlegg om dette på VW sin egen FB side id Drivers club og håper de kan svare der. VW sin kundeservice hevder at det ikke er gjort endringer....... En god del id eiere i Europa kommenterer i innlegget mitt at de opplever det samme som meg og er stor sett meget misfornøyde. Det hevdes at det finnes fiks på dette hos verksted og i kommende oppdateringer. For de som har BB lydpakke med SUB: Bass Brothers jobber med lydfil tilpasset oppdateringen og er nesten i mål med å gjenskape den opprinnelige godlyden BB pakken gir.

2.) talestyring var lovet at skulle bli vesentlig bedre i 3.0. Personlig mener jeg den har blitt noe dårligere. Jeg hadde endelig vendt meg til talestyringen og var egentlig stort sett meget fornøyd med den inntil 3.0 kom. Nå får jeg uheldige resultat på en del kommandoer som før fungerte, å finne mål i navigasjon har dessverre blitt dårligere. Styring av varmenivå på ratt og i sete er også mer komplisert enn tidligere... Må starte litt "på nytt" og finne korrekte setninger, går bedre etter hvert , men kan ikke se at det har blitt bedre på noen måte.

Det jeg er fornøyd med er oppdateringer i HUD. Nå er det flere funksjoner og mer visning enn tidligere. Navigasjon vises nå i HUD med feks Apple sitt navigasjonssystem Maps/Kart gjennom Car Play, noe som stort sett fungerer bedre på stemmestyring enn VW sitt eget navigasjonsanlegg. Også bra med konstant visning av batteriprosent i display bak ratt. Ny forbedret ladekurve er også gledelig, har ikke testet dette enda. Også gledelig å se at OTA fungerer på id bilene, selv om det blir noen bugs og endringer som ikke er til det bedre.(det hører jeg at selv Tesla eiere også klager på, ikke alt som blir til det bedre der heller i OTA oppdateringer selv om de har lengre erfaring med dette)

Har dere samme opplevelse av 3.0 som meg ?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hELgenen

Nei - jeg har opplevelsen at av OTA 3.0 ikke kommer.......
Jeg fikk 2.4 i 23 August 2022....siden da har det ikke skjedd noe.......

Erdetmulig

Mest irritert over at jeg må trykke på velkomstmelding hver gang som gjør at det tar lenger tid å få vanlig menybilde.
Syns også at det tar lenger tid før Iphone kobler seg til og faller ut oftere.

sk0yern

Mye av de samme erfaringene som deg, det har skjedd noe med lyden, jeg klarer bare ikke helt å sette fingeren på hva.
Men enig, den har blitt dårligere etter min mening.
Talestyringen er bare trist når man har testet google assistant/siri o.s.v, men den fungerer jo tildels. Brukte den aldri noe før, så ingen referanse på om den er blitt bedre eller dårligere.

Det jeg så mest frem til i 3.0 var styring av ladetider.
Etter litt knot har jeg fått det til å fungere, men det fungerer absolutt ikke optimalt.
Ladested er satt, samt ladetider.
For å få det til å fungere som forventet, må jeg hver gang jeg parkerer bilen hjemme, gå inn i lademenyen, og sørge for å velge "lad til bestemte tider". Neste gang man har kjørt, kan dette valget være satt til "lad umiddelbart". Alternativt kan man gjøre det i app'en (etter å ha satt på lading).

Et annet punkt er avreisetider.
Satt bilen til å være ladet til 100% kl 07:30 (igjen må man inn i lademenyen, og da velge "lad til avreisetidspunkt" eller noe sånt.
Resultat, bilen var ferdigladet til 100% kl 02 om natten.
Fikk ikke sjekket om batteriet ble forvarmet til kl 07:30, men har mine tvil.

Velkomstmeldingen er det vel ingen som liker...

Krokstein

Sitat fra: sk0yern på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:12
Mye av de samme erfaringene som deg, det har skjedd noe med lyden, jeg klarer bare ikke helt å sette fingeren på hva.
Men enig, den har blitt dårligere etter min mening.
Talestyringen er bare trist når man har testet google assistant/siri o.s.v, men den fungerer jo tildels. Brukte den aldri noe før, så ingen referanse på om den er blitt bedre eller dårligere.

Det jeg så mest frem til i 3.0 var styring av ladetider.
Etter litt knot har jeg fått det til å fungere, men det fungerer absolutt ikke optimalt.
Ladested er satt, samt ladetider.
For å få det til å fungere som forventet, må jeg hver gang jeg parkerer bilen hjemme, gå inn i lademenyen, og sørge for å velge "lad til bestemte tider". Neste gang man har kjørt, kan dette valget være satt til "lad umiddelbart". Alternativt kan man gjøre det i app'en (etter å ha satt på lading).

Et annet punkt er avreisetider.
Satt bilen til å være ladet til 100% kl 07:30 (igjen må man inn i lademenyen, og da velge "lad til avreisetidspunkt" eller noe sånt.
Resultat, bilen var ferdigladet til 100% kl 02 om natten.
Fikk ikke sjekket om batteriet ble forvarmet til kl 07:30, men har mine tvil.

Velkomstmeldingen er det vel ingen som liker...
Jeg er rimelig fersk på ladefronten, men i forhold til knotet du beskriver rundt å sette ladetider; Jeg installerte en easee lader og har bare programmert den med hvilke tider den skal gi strøm til bilen. Bilen i seg selv er satt opp til umiddelbar lading - men ladeboksen styrer da hvilke tider den vil levere strøm. Lading stopper enten ved at ladeboksen kommer til sin definerte stopp - eller at bilen når 80% og kutter mottak. Ville det vært enklere for din del også? (forutsatt at du har en ladeboks som har denne funksjonen selvfølgelig)
ID.4 GTX

sk0yern

Sitat fra: Krokstein på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:39
Jeg er rimelig fersk på ladefronten, men i forhold til knotet du beskriver rundt å sette ladetider; Jeg installerte en easee lader og har bare programmert den med hvilke tider den skal gi strøm til bilen. Bilen i seg selv er satt opp til umiddelbar lading - men ladeboksen styrer da hvilke tider den vil levere strøm. Lading stopper enten ved at ladeboksen kommer til sin definerte stopp - eller at bilen når 80% og kutter mottak. Ville det vært enklere for din del også? (forutsatt at du har en ladeboks som har denne funksjonen selvfølgelig)
Har ikke denne muligheten på min lader..
Uansett, funksjonen med å kunne stille inn bilen til å være ferdigladet til et gitt tidspunkt virker nyttig uansett.
Denne jeg fant på meinid virker jo spesielt interessant (fra software 3.0 wiki), hvis man er ute etter lengst mulig rekkevidde:
Sitat(C58) Battery heating at departure time
When the departure time is active, the battery is actively heated in order to have an optimum temperature for use at departure time.
Har ikke funnet noen kilder på at det faktisk fungerer dog.

MinID

Sitat fra: sk0yern på torsdag 26. januar 2023, klokken 21:36
Sitat fra: Krokstein på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:39

Har ikke denne muligheten på min lader..

Bruk Gridio appen. Den har samme mulighet. Uavhengig av type lader og strømleverandør. Bruker den hver gang jeg lader.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

magfred

Ser ut som fiks er på vei for endring i lyden. Tatt fra tysk ID. forum:

3.0 OTA - TPI 2069243/1

!!! -Prerequisite is successful OTA update OUE05+OUE06, software version: 0363 and if the vehicle has PR no.: V6E (software network version 5).

Vehicles with 3.0 ex works and > are not affected!

Sound quality/sound has deteriorated since Over-The-Air (OTA) update to 3.0.5

Customer testimonial:

Since the OTA update was performed:

- the sound quality / sound has become audibly worse

or

-the sound is very bass heavy

or

-few/no heights are perceptible

or

-it roars from the speakers when playing music

or

-the sound quality of telephone calls is insufficient

or

-vibrations on the switchboard/dashboard are perceptible via the center speaker

or

-the sound cannot be changed/improved via the sound settings

Workshop determination:

One or more customer testimonials can be traced

and

the infotainment system (ICAS3, diagnostic addresses: 005F/8125) has the software version: 0363

Technical background:

Deviation in the software configuration of ICAS3

Measure:

Postpone REPAIR!

Please postpone the repair, please do not carry out repair attempts! A new software for the control unit for electronic central electrics is already in preparation!

This TPI will be updated as soon as the new software for the ECU is available.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Kjell Salvigsen

Sitat fra: magfred på fredag 27. januar 2023, klokken 15:42
Ser ut som fiks er på vei for endring i lyden. Tatt fra tysk ID. forum:

3.0 OTA - TPI 2069243/1

!!! -Prerequisite is successful OTA update OUE05+OUE06, software version: 0363 and if the vehicle has PR no.: V6E (software network version 5).

Vehicles with 3.0 ex works and > are not affected!

Sound quality/sound has deteriorated since Over-The-Air (OTA) update to 3.0.5

Customer testimonial:

Since the OTA update was performed:

Godt å få bekreftet at det ikke er jeg som er sær her, fikk også mye bekreftelse på vw sin id Facebook gruppe da jeg skrev om dette der. Godt å se at det ser ut til å komme fiks! 👍
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Meget gode nyheter. Da kan jeg nyte musikk i stedet for stillhet i bilen igjen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

JG

Jeg fikk 3.0 installert hos forhandler igår og nå melder ID connect-appen "Begrensede tjenester". Må jeg slette bilen fra appen og legge den inn på nytt for at ting skal fungere?

hELgenen

Sitat fra: JG på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:06
Jeg fikk 3.0 installert hos forhandler igår og nå melder ID connect-appen "Begrensede tjenester". Må jeg slette bilen fra appen og legge den inn på nytt for at ting skal fungere?

Hvordan gikk du frem for å få 3.0 installert hos forhandler?

Jeg fikk 2.4 installert og byttet 12 V batteriet i August 2022 og fikk da beskjed om at 3.0 ville komme
senest uke 38-2022 via OTA. Har ikke sett snurten av 3.0 så langt.

JG

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:15

Hvordan gikk du frem for å få 3.0 installert hos forhandler?

Jeg fikk 2.4 installert og byttet 12 V batteriet i August 2022 og fikk da beskjed om at 3.0 ville komme
senest uke 38-2022 via OTA. Har ikke sett snurten av 3.0 så langt.

De skulle egentlig feilsøke diverse feilmeldinger. Måtte vente til etter stengetid for å få bilen utlevert og da fikk jeg beskjed om at de hadde installert 3.0 pga "problemer".

IvarAndreas

Jeg måtte legge inn bilen på nytt. I tillegg måtte jeg inn i "Shop" i bilen og installere we connect samt pluss for å vist de nye tjenestene i appen som f.eks at bilen er låst og hvor den er parkert. Måtte også aktivere visning av posisjon på en nedtrekksmeny mener jeg det var.

ELvin2022

Er det noen her som har fått 3.0 ota som IKKE har sendt mail med i want ota 3.0? 🙂

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA