Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på Etron siden lansering

Startet av hybrid88, tirsdag 24. januar 2023, klokken 16:47

« forrige - neste »

elektro

#15
Sitat fra: Dagb på onsdag 02. august 2023, klokken 22:47Vurderer en pent brukt 2020-modell.. er barnesykdommer stort sett fikset, eller er det spesielle ting jeg må sjekke som kan bli dyre overraskelser..?

Generelt ved elbil, så ville jeg forhørt meg om hvordan bilen har vært ladet. Om den har vært ladet til 100% ofte eller hurtigladet mye. Antall eiere, historikk og om det er norsk bil blir jo i så måte ekstra interessant. Ellers har du jo antakelig endel garanti igjen. Jeg har ikke hatt noen store utfordringer med min 2019 som har gått 90.000 km, men LED stripa bak og ladeporten er byttet på garanti. Personlig har jeg valgt å forholde meg til Møller både på denne og tidligere biler. Det har fungert greit.

En NAF test er jo alltid smart ved privatkjøp, ellers kan du jo også ta en garantiutløpstest når det nærmer seg. Det finnes uavhengige verksteder med ekspertise på elbil. F.eks. Bilexperten Bosch markedsfører seg i alle fall med dette. EV Services i Bergen/Oslo er en annen. e-tron er jo en bil som det er solgt MYE av, så alle instanser vet antakelig hva de skal se etter. Tenker da på å finne ut av ting mens du har garanti. En del er jo også standard Audi komponenter som du finner på Q7, A6 mm. eller ting som finnes på både VW, Skoda - og Porsche.

Jeg har ikke byttet noen slitedeler, annet enn viskere og dekk på min bil. Sjekk dekkene, ett sett koster fort 15-20.000+ avhengig av dimensjon og kvalitet. Dette kan være et forhandlingspunkt på pris. På vinterføre med denne typen bil er kun det beste godt nok.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hybrid88

Det er nesten utrolig at det ikke er mer skriverier på dette forumet angående problemer, Møllers håndtering av feil osv.

Hvis man ser på de norske etron sidene på facebook syns jeg det renner over av dårlige erfaringer og problemer med bilene.

Selv har jeg et motorbytte og mulig girkasse bytte foran meg(etter at jeg hadde med meg audi tekniker på prøvekjøring) Og feil på virtuelle speil, dørhåndtak som fryser, dører som ikke lar seg åpne fra utsiden.
Samtidig ber møller meg signere på et dokument som sier at jeg skal betale feilsøk men dersom det er garanti så slipper jeg å betale. Dette er nytt for meg. Aldri signert på slike ting når jeg har hatt feil/ garanti jobber før.
Etron 55
E-golf
911 GT3

turfsurf

Sitat fra: hybrid88 på mandag 01. januar 2024, klokken 18:40Samtidig ber møller meg signere på et dokument som sier at jeg skal betale feilsøk men dersom det er garanti så slipper jeg å betale. Dette er nytt for meg. Aldri signert på slike ting når jeg har hatt feil/ garanti jobber før.
Det har de vel lært av Tesla. Når det er sagt, har jeg aldri betalt noe selv om diagnosen er "works as intended".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24Motorhavari har jeg ikke hørt mye om, selv om e-tron har ila. fire år har blitt Norges femte mest solgte elbil gjennom alle tider. Kun slått av Leaf, e-Golf, Model 3 og i3. Det sagt, så virker konstruksjonen på både motor og hele bilen relativt komplisert. Og utstyrsnivået er generelt høyt, dvs. at det er mye som kan gå i stykker. Alle de som er norsksolgte har dog fremdeles garanti..

Luftfjæring er vel alltid en potensiell utgift med årene. Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det. En del biler har fått byttet LED bar bak, inkludert min. To ganger. Denne delen får da også fem nye år med garanti. Jeg har også byttet ladeluke.. men dette er jo småting. Batteriet ser ikke ut til å ha mye degradering i det hele tatt etter fire år og 76.000 km. Det er vel en gjengs erfaring for alle i dette forum.

...la meg være den k*ken som sier det helt irrelavante: "øyyy, du glemte Tesla Model Y, som har presset seg inn på 2. plass, og skjøvet e-tron ned til 6. plass".....
Sorry, bare måtte  ;D  ;D
Tesla Model Y                         2021-

hybrid88

Serviceleder i skranken hos møller forteller meg bla dette:

- Man burde tegne motor drivverk forsikring dersom man har etron etter den er blitt 5 år(det har jeg skjønt for lengst men at det nå er en gjenganger at Møller rundt om anbefaler dette er flaut spør du meg)
- Etron er så tung og derfor er det vanskelig å lage komponenter som holder???
- Han kunne ikke svare på om motoren de skal sette inn har samme feil som nåværende motor
- Fordi deler og komponeter har blitt dyre produseres mange komponenter i kina. Mange biler hadde tidligere f eks hella lamper. Baklykten på etron mente han var produdsert i kina og da kan man "forvente" dårligere kvalitet.

Og sånn fortsatte det med argumentasjon for å rettferdiggjøre eller forsvare mange av de feilene som går igjen og igjen. Møller er verdensmestre i å lure kunder, ansvarsfraskrivelse, bortforklaringer.

Så vi kunder må visst forvente dette, heller enn at de innrømmer feil, beklager og rydder opp. 
Etron 55
E-golf
911 GT3

ToWalkOrDrive

Blir mer enn middels skeptisk med Møller-sjefer som dette. Masse spor på midten av dekket. Trådene vises på kanten. Og dette skyldes høy kjørelengde??

https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895
Tesla Model Y                         2021-

storeulv

Når det gjelder dekk som er slitt i kantene har jeg en teori om at man har for stor fart i f.eks. rundkjøringer og svinger med hjulspor. Selv om bilen sitter godt på veien slites dekket nesten som viskelær under disse forholdene, noe som gir overdreven slitasje på kantene.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. januar 2024, klokken 16:08Blir mer enn middels skeptisk med Møller-sjefer som dette. Masse spor på midten av dekket. Trådene vises på kanten. Og dette skyldes høy kjørelengde??

https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895

Ja, altså i følge Møller fører lang kjørelengde til ekstrem skjevslitasje av dekk på ID.4. Jeg vet ikke hva de ønsker å oppnå med et slikt svar. Å fraråde de som kjører langt fra å kjøpe ID.4? Det der skal jo ikke skje på andre bilmodeller, men i følge importøren er det slik det skal være på den modellen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. januar 2024, klokken 16:08Blir mer enn middels skeptisk med Møller-sjefer som dette. Masse spor på midten av dekket. Trådene vises på kanten. Og dette skyldes høy kjørelengde??

https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895

Ja, altså i følge Møller fører lang kjørelengde til ekstrem skjevslitasje av dekk på ID.4. Jeg vet ikke hva de ønsker å oppnå med et slikt svar. Å fraråde de som kjører langt fra å kjøpe ID.4? Det der skal jo ikke skje på andre bilmodeller, men i følge importøren er det slik det skal være på den modellen.

Enig i at dette er underlig svar, lang kjørelengde skal ikke føre til skjevslitasje. Sist jeg kontrollerte mine dekk var ved dekkskift på dekkhotel etter å ha kjørt nærmere 70.000 km fordelt på 2 sesonger. Ingen antydning til skjevslitasje, man kan fint kjøre 1-2 sesonger til på de dekkene.

Jeg har fulgt nøye med i id.4 gruppene på Facebook der det er mange tusen medlemmer- en betydelig del av id.4 eierne i Norge. Omtalte Julton er en av de uheldige og et ekstrem-tilfelle med flere dekkbytter. Mitt inntrykk er at det er noen titalls eiere som så langt har rapportert om dette på Facebook. Kan selvsagt være betydelige mørketall her og dette er uansett ikke greit- noe som Møller utvilsomt bør ordne opp i. Jeg hadde heller ikke godtatt en slik forklaring fra Møller dersom jeg visste at jeg har normal kjørestil og bilen sliter dekk på den måten. En id.4 i normal stand skal ikke slite dekk på den måten.

Men dette er som sagt ikke nødvendigvis noe som en typisk id.4 eier opplever/normalen for id.4 biler.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA