Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på Etron siden lansering

Startet av hybrid88, tirsdag 24. januar 2023, klokken 16:47

« forrige - neste »

hybrid88

Kan jeg få hjelp til å liste opp kjente feil og mangler / garantisaker på Audi e-tron?

Hva ville dere vært skeptiske til av mulig problemer når disse bilene ikke lenger har garanti?

Hvor omfattende/vanlig er f eks problemet med motorhavari?
Etron 55
E-golf
911 GT3

elektro

Motorhavari har jeg ikke hørt mye om, selv om e-tron har ila. fire år har blitt Norges femte mest solgte elbil gjennom alle tider. Kun slått av Leaf, e-Golf, Model 3 og i3. Det sagt, så virker konstruksjonen på både motor og hele bilen relativt komplisert. Og utstyrsnivået er generelt høyt, dvs. at det er mye som kan gå i stykker. Alle de som er norsksolgte har dog fremdeles garanti..

Luftfjæring er vel alltid en potensiell utgift med årene. Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det. En del biler har fått byttet LED bar bak, inkludert min. To ganger. Denne delen får da også fem nye år med garanti. Jeg har også byttet ladeluke.. men dette er jo småting. Batteriet ser ikke ut til å ha mye degradering i det hele tatt etter fire år og 76.000 km. Det er vel en gjengs erfaring for alle i dette forum.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Kan denne listen være til hjelp?
https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues

Forøvrig så ble bakre motor på min e-tron 50, 2020 skiftet etter første service, garantisak.
Det var noe kjølevæske som hadde kommet seg ett sted det ikke skulle være.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

hybrid88

Jeg fikk opplyst av møller at deler og komponenter som utbedres innenfor garantien ikke får nye 5 år men kun garanti til garantiens utløp?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

#4
Det blir ingen utvidelse av garanti, men det er fremdeles reklamasjonsrett på tidligere byttede/repearerte deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, selv når bilen er over fem år. Dette har vært helt til høyesterett (se mer her og her).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

storeulv

Sitat fra: Orbit på mandag 30. januar 2023, klokken 10:43
Det blir ingen utvidelse av garanti, men det er fremdeles reklamasjonsrett på tidligere allerede byttede/repearerte deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, selv når bilen er over fem år. Dette har vært helt til høyesterett (se mer her og her).

Jeg mener å huske at 5 års reklamasjonsrett gjelder for både delene OG arbeidet, jfr. Lov om Håndverkertjenester for forbrukere.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

elektro

Jeg fikk byttet ting på delegaranti på e-Golfen i alle fall. Dvs, det var vel egentlig vel så mye en reklamasjon på jobben. Det handler vel også om hva de kan få dekket fra Tyskland.. Selv om bilen var 7 år gammel, byttet de alle dørlistene, foran og bak, og minst to av høyttalerne gratis, pga. en moderat vannlekkasje. Noe bilen hadde vært inne for noen år tidligere. Jeg trengte ikke å be om det engang, det var Møller sitt forslag. :+1:

Mener de nevnte noe om delegaranti på den LED lista på e-tron også jeg, altså.. men uansett står man ganske sterkt dersom noe som ikke kan hevdes å være en sliteasjedel (som bremser, dempere ol.) går i stykker etter å ha allerede blitt byttet/reparert én gang. Ja, man kan til og med få reparert ting gratis lenge etter det har gått fem år, dersom det er åpenbart at delen skal vare lenger.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kimedic

Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24
Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det.

Gjelder dette alle? Har hatt klunkelyder fremme lenge. men får beskjed om at det er arbeidslyd fra demper..Jeg er overbevist om foringer/kuleledd..
2020 e-tron 50

Orbit

Ref lenke i den andre tråden, og gitt det er samme problem som er beskrevet i US-bulletin, så gjelder dette alle 2019 til 2021-modeller, samt 2022-modeller opp til VIN 010196.

Sitat fra: Orbit på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:50
Det er nå kommet en garantibulletin (40S3) på bytte av bærekuler i forstillingen. Jeg mistenker det er samme sak som i USA: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/MC-10216010-0001.pdf

hybrid88 har også funnet en annen US-bulletin på lignende problem, som gjelder 2019-2020 og deler av 2021 (VIN 000001 - 003425)
Sitat fra: hybrid88 på mandag 30. januar 2023, klokken 10:39
Kan det være dette problemet https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10183453-0001.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Jeg har en sak gående på dette med møller nå. Dro til verksted med etron uten ulyd når de hadde den med ulyd inne på rep av sos varsel feil. Men de gadd ikke bli med i den uten ulyd utrolig nok. Men jeg fikk dem i hvertfall til å innrømme en ulyd på den andre. Selvom de sier det er normalt.

Men jeg har vært borti 3 andre etroner som har hatt samme ulyd og det har de rettet opp i. Men nå vil de ikke gjøre noe.

Kontaktet møller sentralt som er på saken. Det er flere TPI på dette og det jobbes med enda en fikk jeg beskjed om. Men når verkstedene ikke melder inn alle disse feilene så blir det ikke "stort nok" i følge møller sentralt til at fabrikken foretar seg noe. I USA er nok kundene mye vanskeligere enn her i Norge, og derfor kommer det tidligere bulletin i USA(i følge møller)  Men det er jo rimelig å anta at de feilene som er kjente i USA også vil gjelde her selvom verkstedene mener at det ikke er tilfelle

Jeg oppfordrer alle som opplever denne ulyden om å melde ifra til møller kundeservice og klage på at verkstedene ikke gjør jobben sin. Det er bare tull at det skal være sånn. Jeg fikk høre at det finnes en omfattende tpi som undersøker hele forstilling til man til slutt står igjen med demper. Men den er det sikkert flere som unngår. I steden støtter de seg på et skriv fra fabrikken om at det er noe lyd foran der.

Når de drøyer til bilen er utenfor garanti så kan de ta det da. Bare vent. De finner garantert feil på dette om bilene ikke hadde garanti.

Ikke godta svaret om at det skal være slik.

Sitat fra: Kimedic på tirsdag 31. januar 2023, klokken 18:11
Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24
Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det.

Gjelder dette alle? Har hatt klunkelyder fremme lenge. men får beskjed om at det er arbeidslyd fra demper..Jeg er overbevist om foringer/kuleledd..
Etron 55
E-golf
911 GT3

hybrid88

Hvis dette vinner frem i retten så blir det interessant. Selv om garanti er utløpt. Deler/komponenter som er ment å vare lenger enn garantien. Som jeg har forsøkt å presisere ovenfor møller - uten hell. Ref aircon/varme apparat problemer til 50.000kr på 5 år og 1 mnd gammel egolf

https://www.motor.no/aktuelt/defekt-tesla-luftfjaering-er-en-produksjonssvakhet/241296
Etron 55
E-golf
911 GT3

kjbu

Har hatt min 2020 modell inne til sjekk av dunkelyder i forstilling høyre side. De skulle bytte bærekulene samtidig.

Resultat: Verksted hører ingen dunkelyder og jeg hører fortsatt de samme dunkelydene selv etter bytte av bærekulene. Begynner å lure på om det er meg det er noe galt med  :-\

Dunkelyd er svak og høres best når hjulet kommer ned i forsenkninger i veien, ikke humper. Altså når hjuloppheng slippes raskt ned, ikke når det presses sammen.

Gir opp denne bilen.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

daktari

Jeg hadde klunkeiyder på min etron, og verkstedet innrømmet at det var "luftfjæringslyder". Ingen fiks.
Høres ut som om noen slår lett på et metallrør.

PS hadde dette på Model S 2017. Der var det en regelrett plage da bilen var så dårlig lydisolert. Mistanken går mot at demperen inne i luftbelgen klunker mot noe, eller at det er noe med hvordan toppen av demper/fjærenheten er laget.

På etron var lyden svakere, og mer en irritasjon på en forøvrig ganske stille bil jeg hadde store forventninger til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hybrid88

Jeg fikk byttet dempere foran men man må bare være vanskelig nok. Først koblet de på lytteutstyr.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Dagb

Vurderer en pent brukt 2020-modell.. er barnesykdommer stort sett fikset, eller er det spesielle ting jeg må sjekke som kan bli dyre overraskelser..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA