Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Facelift og bakhjulsdrift

Startet av Krantz, tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:31

« forrige - neste »

kirky

Den nye fronten kler den godt, mer moderne enn det sorte plastmønsteret. Bra med alternativer.  :)

Selv ville jeg aldri vurdert. Med stor ICE-tunnel bak, veldig trangt førermiljø og en snodig midtkonsolll med 5-kroners pianoplast for såpass mye penger.

Polestar 3 kan bli spennende men blir nok dyr.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Stikkkontakt

Sitat fra: kirky på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:09

Polestar 3 kan bli spennende men blir nok dyr.

Prisen er nå kjent for de fleste. Og ja. PS3 fremstår som billig. 200.000 billigere enn Q8 e-tron 55.

Contango

Lurer på Polestar er den eneste produsent i historien som har endret hjuldriften på samme bil (2WD utgavene). Interessant at de har gjort det og lurer på hvorfor. Synes for egen del det gjør 2WD utgaven mer attraktiv - om man vurderer den utgaven. Skal bli interessant å se hva vloggerne synes etterhvert.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Polestar

2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

kaiat

Sitat fra: Contango på fredag 27. januar 2023, klokken 21:25
Lurer på Polestar er den eneste produsent i historien som har endret hjuldriften på samme bil (2WD utgavene).

Ikke helt det samme, men Ford tilbyr både for- og bakhjulsdrift på Transit i tillegg til AWD. Renault Clio V6 hadde jo også bakhjulsdrift i motsetning til standardversjonen av Clio som var forhjulsdreven, men her kan det jo diskuteres hvor mye Clio som var igjen i V6-versjonen...

02jan

Ja ganske unikt å bytte fra FWD til RWD på samme generasjon av modell. Kommer heller ikke på noen slike bytter i bil historien. 

Noen eksempler ,som ikke er helt sammenlignbare her er , BMW 2 serie modell (ca 2015-2020), som tilbys FWD, AWD og RWD avhengig av karosseritype.
MAZDA 323 gikk fra RWD til FWD i 1980, mens de fortsatte å produsere RWD utgaven i stasjonsvogn utførelse noen år ut i 80 tallet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Pepsipepsi

Billigste SM med vinterhjul koster nå kr 472.000. Det er en betydelig prisøkning på et år. Jeg lurer også på hvilken som vil holde seg best i pris, fwd eller rwd? Noen som tør tippe?

daktari

Man kan vel kanskje kalle dette en stor revisjon mer enn en facelift?
Nytt batteri, nye motorer (og girkasser?) ny primær hjelper for drift, pixel led lykter, osv osv
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: 02jan på lørdag 28. januar 2023, klokken 16:55Ja ganske unikt å bytte fra FWD til RWD på samme generasjon av modell. Kommer heller ikke på noen slike bytter i bil historien. 
Gamle, engelske Rover solgte Rover 75/MG ZT med forhjulstrekk og tverrstilt rekkefirer/V6, eller med Ford V8 på langs og bakhjulstrekk i samme årganger og samme modell.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

02jan

Aha takk, der ble et hull tettet. Ja MG ZT kunne fås som både forhjulstrekk eller bakhjulsdrift avhengig av motor.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Stikkkontakt

Sitat fra: Krantz på tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:31Nå kan man bestille 2024-modellen:

https://www.polestar.com/no/polestar-2/configurator/

Single motor har blitt en del sterkere og med bakhjulsdrift.

Pixel-LED er tilbake, grillen er endret/lukket og prisene har gått opp.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Rekkevidden på LRSM er nå oppgitt til inntil 654 km. Performance 568 km. Ellers er LRDM ned 1 km til 591.

magnetic

This One Change Has TRANSFORMED The New Polestar 2! (fully charged show)
Our resident Swedish cars fanboy, Jack Scarlett drives the newly facelifted Polestar 2. While not much appears to have changed on the outside, major engineering tweaks have taken place under the skin amounting to more power, more range, and less damage to the planet. Check out the video to find out how.


https://www.youtube.com/watch?v=npqhtFUWUx8

Vaduz

De har jo gjort dette fordi polestar skal være sportslig delen av Volvo og forhjulstrekk er det motsatte av sportslig. Understyring, torque steer, «hopper» under hard akselerasjon, redusert svingradius etc. Er jo bare helt krise å kjøre med for alle som er litt interessert i kjøreopplevelsen i seg selv. For vanlige folk er forhjulsdrift helt greit da den aldri overstyrer og føles trygg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA