Pris på service

Startet av Otkristo, mandag 23. januar 2023, klokken 15:10

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Marzo på onsdag 25. januar 2023, klokken 19:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:35
Sitat fra: Marzo på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:43
Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?

Når bremsene brukes endres nivået i beholderen, og luft (som inneholder vannmolekyler) ventileres inn og ut. Varme bremser og bremsevæske forsterker dette.
Altså... hard bruk av bremsene, med tilhørende sterk oppvarming øker effekten og dermed fuktopptaket sammenliknet med forsiktig bremsing og "kaldere" bremser.

Hvis nivået i beholderen endrer seg når bremsene brukes så har man en feil i bremsesystemet.
I dag bruker en mekaniker vacuum og trykkluft for å bytte bremsevæske, nettopp fordi systemet er tett.
I lokket til beholderen sitter det en membran som utvider seg når væskenivået faller pga slitasje på bremsebelegget.
Det er for å hindre at systemet suger falsk luft og væsken utsettes for fuktig luft. 

Det svakeste punktet som gjør at bremevæske tar opp fukt er bremseslangene som er laget av gummi.
I tillegg til pakning i stempel og beholderen.

For de som har byttet bremsevæse selv og målt fukt innholdet, så vet man at en når forseglingen av flasken er brutt så er væska dårlig etter bare noen uker. Derfor kaster man vanligvis det man har igjen av væske etter et bytte.

Med all respekt håper jeg du overlater vedlikehold av bremsene på bilen din til noen som kan det.
Tror vi snakker forbi hverandre. Sammenhengen mellom varme og fuktopptak er riktig for systemet jeg beskrev.  Tette systemer som du beskriver har gjerne kontroll-/bytteintervaller opp mot 8 år, nettopp fordi de tar opp mye mindre fukt.
Ang bremsene mine, så kan jeg forsikre det om at de er særdeles godt vedlikeholdt. Både når det gjelder kontroll av kokepunkt, og ikke minst rens og smøring, som er langt viktigere enn mange vet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marzo

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. januar 2023, klokken 20:19
Tror vi snakker forbi hverandre. Sammenhengen mellom varme og fuktopptak er riktig for systemet jeg beskrev.  Tette systemer som du beskriver har gjerne kontroll-/bytteintervaller opp mot 8 år, nettopp fordi de tar opp mye mindre fukt.

Dette var intressant. Har du et eksempel på et slikt system?

Handyman

Sitat fra: Marzo på onsdag 25. januar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. januar 2023, klokken 20:19
Dette var intressant. Har du et eksempel på et slikt system?
Det var en mekaniker som fortalte meg dette for noen år siden, uten at jeg har sjans til å huske hvilke merke/bil det var snakk om. Det er jo ikke et bevis, men det et antydet det samme her: https://altombiler.no/bytte-og-kontroll-av-bremsevaeske/#:~:text=P%C3%A5%20noen%20biler%20er%20det%20opp%20mot%208%20%C3%A5r
Måten du spør på får det til å høre ut som du har bevis på det motsatte. Har du det?
Uansett så avsporer vi debatten solid nå.

Marzo

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. januar 2023, klokken 21:34
Det var en mekaniker som fortalte meg dette for noen år siden, uten at jeg har sjans til å huske hvilke merke/bil det var snakk om. Det er jo ikke et bevis, men det et antydet det samme her: https://altombiler.no/bytte-og-kontroll-av-bremsevaeske/#:~:text=P%C3%A5%20noen%20biler%20er%20det%20opp%20mot%208%20%C3%A5r
Måten du spør på får det til å høre ut som du har bevis på det motsatte. Har du det?
Uansett så avsporer vi debatten solid nå.

Nå forteller en annen mekaniker deg at det ikke stemmer.
Ingen mekaniker har fortalt deg at en beholder lufter bremsevæsken. Her har du i bestefall misforstått noe.
Jeg håpte oppriktig du hadde noe intressant å dele.
At du ber om bevis for noe så grunnleggende vitner om at du egentlig ikke kan noe om dette.

Som nevnt er de to opplagte bevisene hva som står i serviceheftet og på flasken til de som lager bremsevæske.

Man kan lese hva Haynes skriver om temaet:
https://haynes.com/en-gb/tips-tutorials/brake-fluid-change-how-much-and-how-often
Most vehicle manufacturers recommend the brake fluid is changed every 2 years, regardless of the mileage. It may be that the fluid would be good for longer, but why take the chance?.

Evt noen lokale: https://bilxtra.no/olje-kjemi/bremsevaeske
Det anbefales å bytte bremsevæske annethvert år, om ikke oftere.

https://www.mekonomen.no/olje-og-vaske/bremsevasker
Det er også viktig at bremsevæsken skiftes ut med jevne mellomrom. Vanligvis skjer dette hver 3000 km, eller annethvert år, hvis du ikke når kjørelengden i løpet av den periode

Hvis du fortsatt er i tvil så kan du google videre, det er en bransjestandard som er vanskelig å unngå.

Jeg sliter med å forstå hvorfor noen på død og liv skal kverulere på noe så kritisk.

turfsurf

Sitat fra: Marzo på onsdag 25. januar 2023, klokken 23:53
Det er også viktig at bremsevæsken skiftes ut med jevne mellomrom. Vanligvis skjer dette hver 3000 km, eller annethvert år, hvis du ikke når kjørelengden i løpet av den periode

Det er vel forskjell på type bremsevæske. 3000km er uansett latterlig ofte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ruslebiff

På den svenske mekonomen siden anbefaler de bytte hver 3000 mil, så det har nok skjedd en glipp i oversettelsen av nettsiden.

geear

Jeg snakker av erfaring.
Kan du beskrive din erfaring fra en Tesla med kokende bremsevæske og hva som ble konsekvensen? Var det manglende bytte av bremsevæske som var rotårsaken? Hvor gammel var væska?

En Model X med campingvogn ned Oslofjordtunellen er et ganske vanlig fenomen, ingen krisemaksimering.
Det er ikke krisemaksimering å se for seg en Model X med campingvogn ned Oslofjordtunnelen, men det er krisemaksimering hvis det bare er en hypotetisk hendelse du snakker om. For det første så skal campingvogna selv ta seg av bremsing av egen vekt, forutsatt at den er over 750 kg, dette er det ikke bilens bremser som skal gjøre. Bilen skal bare bremse nok til å komprimere påløpsbremsen på vogna. Dette forutsetter såklart at vogna også er korrekt vedlikeholdt iht. produsentens krav og eventuelt lover og regler.

Tungtransport med retarder kan jo sidestilles med elbil og regenerering. Bør vi behovsprøve vedlikehold på bremser til slike kjøretøy også? En god sjåfør kan jo kjøre kun på retarder og da bli bremser unødvendige?

Eller bør vi bruke sunn fornuft og fortsette prevantivt vedlikehold på bilens viktigste funksjon?
Det er IKKE snakk om behovsprøving eller sunn fornuft, du vrir dette til noe det ikke er. Du mener at alle skal følge dine meninger i stedet for å støtte seg på de som faktisk sitter på den reelle fagkompetansen på området, altså produsenten av produktet. Vi MÅ stole på produsenten og fagkompetansen bak et produkt. Dette går igjen i omtrent alle bransjer og produkter, det er de som forteller at et produkt er iht. gitte standarder og regler (CE-merking, typegodkjenning osv.), hvis ikke blir alt opp til hver enkelt. At verken produkt eller vedlikeholdsbehov er perfekt på første forsøk er helt normalt, men da blir dette justert inn underveis. Nå begynner bilene å bli så gamle at vi må kunne forvente at et eventuelt problem med kokende bremsevæske vil være adressert for lengst.

Nå skal jeg skrive om ting jeg er helt sikker på at du allerede er klar over, men vil allikevel påpeke at det er greit å huske på at det ikke er slik at man går fra 100% fungerende bremser til ingenting, det er flere indikatorer før den tid. Normalt vil det ikke koke ved en enkelt nedbremsing - dette skjer når bremsene har blitt kjørt varme av hard kjøring (eller trege kalipere), og det er ikke slik at det nødvendigvis vil være likt kokepunkt på alle kaliperne. Normalt vil man merke forringelse av bremseffekten (skjevt bremsetrekk og svampete pedal). Det kan også være farge og lukt, som mekanikere hos både Tesla og verksteder som utfører EU-kontroll helt sikkert har et forhold til, ettersom bytte et behovsprøvd. Dessuten skal man huske på at om kokepunktet reduseres fra 260 til 200 grader, eller kanskje worst case 160 grader, så er det mindre kritisk på en elbil som knapt bruker bremsene, kontra en fossilbil, gjerne med automatgir, som fort mange filer kontinuerlig på bremsene ned 5 kilometer med 10%. Dette skjer kun unntaksvis ved kort tids kjøring i kaldt vær. Dessuten tar jeg også for gitt at dersom man driver med banekjøring eller lignende, på eget initiativ, vil bytte bremsevæske hyppig.

Ser du henviser til Mekonomen, BilXtra og andre, de er helt irrelevante for diskusjonen, de har overhodet ingen engineeringkompetanse verken på bremser generelt, test og designfilosofier hos Tesla/Brembo eller på bremsevæska. Dessuten har både de som selger bremsevæske, de som skifter den, og produsentene, en økonomisk interesse i hyppige bytter. Dette er et av mange områder Tesla har vært et friskt pust på, og virkelig utfordret vedtatte "sannheter".

Jeg vil påstå at seriøse bremsevæskeprodusenter vil henvise til bilprodusentens anbefalinger for utskiftning. Det er de som vet hvilke materialer bremsesystemet består av, sitter på alt test/kvalifiseringsunderlag og så videre.

Handyman

Sitat fra: Marzo på onsdag 25. januar 2023, klokken 23:53
Ingen mekaniker har fortalt deg at en beholder lufter bremsevæsken. Her har du i bestefall misforstått noe. 
Jeg har aldri påstått at en beholder "lufter bremsevæsken". Da er nok du som misforstår, eller velger å misforstå. Virker på meg som kverulering, og det du må gjerne fortsette for egen glede.

jlan

Ikke det at jeg oppfordrer til å kjøre med dårlig bremsevæske, men jeg finner det litt morsomt at Oslofjordtunnelen med en dybde på 134m ses på som noe av det mest dramatiske bremsene kan bli utsatt for. Den er muligens en utfordring for et dårlig vedlikeholdt vogntog, men en Model X med campingvogn og varmt batteri vil knapt nok bruke bremsene gjennom tunnelen. En campingvogn bremser heller ikke mye ved normal hastighet, da den har stor luftmotstand i forhold til vekten. Det en gjerne bør unngå er å kjøre ned en slyngvei fra toppen av en fjellovergang med fulladet eller kaldt batteri.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ingeniøren

Å hevde at en elbil, som Tesla, ikke trenger service er jo bare tull. Vel har jeg ikke en olje smurt motor som trenger nye olje og filter med jevne interval, men den har f.eks flere kjølesystemer for motorer og batteri som trenger ettersyn. Ellers er den rimelig lik en fossil bil mht bremser, hjuloppheng, foringer mulige skader under som trenger jevnlig ettersyn av sikkerhetsmessige årsaker mm. Dette krever erfaring og rett utstyr for å vurdere, noe de færreste førere har.

Selv gjorde jeg service på mine biler i mange år. der inngikk skifte av bremsevæske og har ved selvsyn sett hvor brun denne blir i kaliperen over tid. Videre har jeg opplevd bremsesvikt ned fra en fjellovergang og det var på håret det gikk bra, så bremsevæske blir skiftet hvert annet år uansett kjøredistanse.

At Tesla ikke trenger service føyer seg inn i rekken av tulle uttalelser fra Elon Musk som at Tesla blir selvkjørende og kan gå som Taxi uten fører når du ikke bruker den  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Marzo

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:48
At Tesla ikke trenger service føyer seg inn i rekken av tulle uttalelser fra Elon Musk som at Tesla blir selvkjørende og kan gå som Taxi uten fører når du ikke bruker den  ;D

Det blir bedre når man leser Owners Manual.
https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_eu/GUID-13D13407-8200-46DD-978F-3C5DC70BCC21.html

En forklaring på hvordan man etterfyller bremsevæske.
Ikke et ord om at hvis det mangler bremsevæske så har man en lekkasje og må oppsøke verksted asap.
At det gis råd om etterfylling når man opplagt har en lekkasje i bremsene er ikke særlig tillitsvekkende.

De som har spesifisert vedlikeholdsprogrammet til Tesla har nok mer fokus på hvor lite vedlikehold som er nødvendig (God PR om lave servicekostnader) og ikke hva som er anbefalt av vedlikehold.

HalvorV

Leste du faktisk din egen link?
Står jo klokkeklart at man skal kontakte Tesla ved økt pedalvandring eller redusert nivå....
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Marzo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. januar 2023, klokken 06:23
Det er vel forskjell på type bremsevæske. 3000km er uansett latterlig ofte.

Det finnes glykolbasert og silikonbasert. Dot 3 og 4 er glykol og Dot 5 er silikon.
Forskjellen mellom 3 og 4 er kokepunktet.

Tesla leveres med Dot 3 bremsevæske fra fabrikken, men mener de brukes Dot 4 på verkstedet da Dot 3 ikke selges mange steder i Europa. De kan uansett blandes.

Silikonbasert bremsevæske har høyere kokepunkt, men skilles i kontakt med vann så det anbefales årlig utskifting og kan ikke blandes med glykolbasert. Brukes vanligvis på banebiler osv som har regelmessige bytter hvor det ikke er noe problem.

Marzo

Sitat fra: HalvorV på torsdag 26. januar 2023, klokken 13:29
Leste du faktisk din egen link?
Står jo klokkeklart at man skal kontakte Tesla ved økt pedalvandring eller redusert nivå....

Der var jeg faktisk litt raskere enn mitt eget beste. Det var vertfall litt betryggende.

Haggish

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:48
Å hevde at en elbil, som Tesla, ikke trenger service er jo bare tull. Vel har jeg ikke en olje smurt motor som trenger nye olje og filter med jevne interval, men den har f.eks flere kjølesystemer for motorer og batteri som trenger ettersyn. Ellers er den rimelig lik en fossil bil mht bremser, hjuloppheng, foringer mulige skader under som trenger jevnlig ettersyn av sikkerhetsmessige årsaker mm. Dette krever erfaring og rett utstyr for å vurdere, noe de færreste førere har.

Selv gjorde jeg service på mine biler i mange år. der inngikk skifte av bremsevæske og har ved selvsyn sett hvor brun denne blir i kaliperen over tid. Videre har jeg opplevd bremsesvikt ned fra en fjellovergang og det var på håret det gikk bra, så bremsevæske blir skiftet hvert annet år uansett kjøredistanse.

Det er forskjell på og ikke trenge service, enn og ikke ha faste serviceintervaller.
Har aldri lest at Tesla ikke trenger service, men en kan ta det etter behov.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA