Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 og barnevogn, eller bytte til Y?

Startet av Ol'Musky, mandag 23. januar 2023, klokken 09:49

« forrige - neste »

Ol'Musky

Hei!

Spørsmål til dere som har model 3 og små barn. Samboer og jeg snakker om å få vårt første barn, og hentet ut en model 3 i sommer. Har et vennepar som hadde model 3, men oppgraderte til Y fordi de "slet" med barnevogn.

Er dette et reelt problem, eller vil det gå fint i starten?

Er jo minst 9 måneder til det i det hele tatt er aktuelt, men greit å gjøre seg opp noen meninger så man er innstilt

Daniel_0007

Spørs på vogna, sjekk denne videon til TB
Hjelper å ta av dekselet til rommet under da kan man ha hjula i brønnen men man får ikke noe særlig plass til annen bagasje må evt komplementeres med tak boks.


https://www.youtube.com/watch?v=8F6M7ZcVVOQ
Model 3 2019 LR Rwd

MyMuffin

Med 2 barn så hadde vi model 3 og det gikk helt fint.
Men man må pakke smart, og dermed også kjøpe vogn etter bilens størrelse.

Nå har vi 3 barn og da endte vi opp med Model Y, det hjelper endel den ekstra plassen i Y. Eventuelt så er jo takboks ett alternativ (vi har klart oss uten).

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

ToWalkOrDrive

Det er jo og et spørsmål om økonomi, ryggstatus, høyde på de voksne osv. Jeg tror jeg ville byttet om økonomien tillater det.

Noen fordeler med Model Y (utenom åpenbart større bagasjerom):
- Større frunk (bagasjerom under panseret), så du kan putte 4 handleposer oppi der når alt bak er fullt
- Veldig praktisk med å kunne åpne opp bakluken som på en stasjonsvogn
- 3-delt baksete
- ca 12,5 cm lenger benplass i lengderetningen (minus 2,5 cm mindre benplass på førerplass). Gjør at bakoverlent baby-sete er lettere å få på plass
- dør og sete er høyere på Model Y så det er lettere å sette inn ungen / barnesete
- kan vinkle ryggen litt etter hvem som skal sitte på

Har kun prøvd Model 3 med større barn. Er ikke ille bakseteplass på Model 3 heller. Er og overraskende god bagasjeplass....er bare det at alt er mye bedre (plassmessig) på Model Y, og vipps har dere 2 unger...
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Det sies at man skal velge barnevogn* etter bilen og ikke omvendt:)

Skrivefeil*

Ol'Musky

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:30
Det er jo og et spørsmål om økonomi, ryggstatus, høyde på de voksne osv. Jeg tror jeg ville byttet om økonomien tillater det.

Noen fordeler med Model Y (utenom åpenbart større bagasjerom):
- Større frunk (bagasjerom under panseret), så du kan putte 4 handleposer oppi der når alt bak er fullt
- Veldig praktisk med å kunne åpne opp bakluken som på en stasjonsvogn
- 3-delt baksete
- ca 12,5 cm lenger benplass i lengderetningen (minus 2,5 cm mindre benplass på førerplass). Gjør at bakoverlent baby-sete er lettere å få på plass
- dør og sete er høyere på Model Y så det er lettere å sette inn ungen / barnesete
- kan vinkle ryggen litt etter hvem som skal sitte på

Har kun prøvd Model 3 med større barn. Er ikke ille bakseteplass på Model 3 heller. Er og overraskende god bagasjeplass....er bare det at alt er mye bedre (plassmessig) på Model Y, og vipps har dere 2 unger...

Ja jeg er 196 høy, og samboer er 182, så vi har allerede følt litt på at model 3 kan føles litt liten. Mange gode argumenter her.

Fikk en såpas god deal på model 3 at det å bytte til model Y ikke påvirker noe særlig.

Ser for meg at livet med Y blir enklere, takk for gode svar!

lintho

Sitat fra: MyMuffin på mandag 23. januar 2023, klokken 12:34
Med 2 barn så hadde vi model 3 og det gikk helt fint.
Men man må pakke smart, og dermed også kjøpe vogn etter bilens størrelse.

Nå har vi 3 barn og da endte vi opp med Model Y, det hjelper endel den ekstra plassen i Y. Eventuelt så er jo takboks ett alternativ (vi har klart oss uten).

Akkurat samme erfaring her. Vi har også bestilt Y nå, men det var kun fordi det føltes for dumt å betale det samme for en AWD 3 som en AWD Y. Personlig liker jeg 3'ern bedre, men for salg senere og evt campingvogn ble det Y.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Mondeo

Med ett barn er det ikke noe problem med Model 3. Kjører rundt med en Emaljunge Xt90 som er en relativt stor vogn og den passer greit i bagasjerommet med ekstra plass til bagasje.

Bakdøren er litt dumt designet så er litt knot å løfte ungen inn å ut av barnestolen når den blir litt større, men er man sterk i armene går det greit.

saphran

Prisforskjellen er jo relativt maginal så jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor noen skal gå for model 3 fremfor Y, med mindre man er 1 eller 2 og vil ha en mer kjøreleken bil.

Vi er en familie på 4+hund og har 1 model 3 og 1 Y. Vi greide oss greit med 3en, men skal familien på tur er det alltid Y som gjelder nå. 3en er en go-cart og kjekkest å kjøre når man er på tur alene. Y er suveren på alt annet. Bedre plass, høy og fint, enooormt med bagasjeplass...mer behagelig på alle vis rett og slett.

Gå for en Y om ikke prisforskjellen vipper lasset.

Helge

Sitat fra: saphran på søndag 05. februar 2023, klokken 22:56
Prisforskjellen er jo relativt maginal så jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor noen skal gå for model 3 fremfor Y, med mindre man er 1 eller 2 og vil ha en mer kjøreleken bil.

Kan jo tilføye 13 % lengre rekkevidde på 3 og at jeg for min del synes 3 er klart mer linje-lekker og ikke så klumpete og høy som Y.

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

ToWalkOrDrive

#10
Sitat fra: Helge på mandag 06. februar 2023, klokken 13:11
Sitat fra: saphran på søndag 05. februar 2023, klokken 22:56
Prisforskjellen er jo relativt maginal så jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor noen skal gå for model 3 fremfor Y, med mindre man er 1 eller 2 og vil ha en mer kjøreleken bil.

Kan jo tilføye 13 % lengre rekkevidde på 3 og at jeg for min del synes 3 er klart mer linje-lekker og ikke så klumpete og høy som Y.



Når du har pakket vogn og bagasje for helgen den 44. gangen med Model 3 er det en viss fare for at en begynner å prioritere Function Before Beauty....men kommer jo helt an på reisevaner osv.
Når det er sagt så går det sikkert fint med Model 3 og (avhengig av vogntype). I verste fall kan en jo kjøre rundt med takboks / hengerfesteboks.
Tesla Model Y                         2021-

Helge

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 13:15
Når du har pakket vogn og bagasje for helgen den 44. gangen med Model 3 er det en viss fare for at en begynner å prioritere Function Before Beauty....men kommer jo helt an på reisevaner osv.....

Ja det er nok helt riktig. For de som ofte pakker mye i bilen er nok model Y som regel det beste valget. Men vi for vår del var ferdige med å være småbarnsfamilie for ca 20 år siden og prioriterte spesielt rekkevidde veldig høyt (både lengre rekkevidde og lavere pris). Videre synes vi model Y er den minst pene av Teslaene, men smaken er vel som baken,  delt ;)
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Linka

Sitat fra: Ol'Musky på mandag 23. januar 2023, klokken 09:49
Hei!

Spørsmål til dere som har model 3 og små barn. Samboer og jeg snakker om å få vårt første barn, og hentet ut en model 3 i sommer. Har et vennepar som hadde model 3, men oppgraderte til Y fordi de "slet" med barnevogn.

Er dette et reelt problem, eller vil det gå fint i starten?

Er jo minst 9 måneder til det i det hele tatt er aktuelt, men greit å gjøre seg opp noen meninger så man er innstilt

Personlig hadde jeg beholdt bilen og ikke byttet den ut, spesielt med tanke på dagens bruktbilmarked også

Forøvig:

Kommer veldig an på hvordan hverdagen deres ser ut både i permisjon og når hverdagen med barnehage setter inn. Bor dere slik til at dere må kjøre bil til alt, og må styre med å ta barnevognen inn/ut av bilen fire ganger til dagen de første 12 månedene av barnets liv? Visst ja, så kan dere syntes det er irriterende å måtte legge sammen vognen helt for å få den inn i Model 3 bagasjerommet. I en Model Y kan dere nok være litt slappere med hvor mye den må legges sammen/tas fra hverandre. MEN bor dere som oss, sentralt med gode bussmuligheter når dere skal noe, kommer dere til å foretrekke å trille et sovende barn inn på bussen i vognen, fremfor at babyen vekkes hver gang dere tar den inn/ut av vogn og bilstol.

Husk også at de fleste butikker som selger barneutstyr har vogner dere kan låne og teste med. (Det er bare å kjøre innom allerede nå, ingen ber om graviditetstest). Husk at selv om vognen tar mye plass, er det masse ledig volumn til å pakke i myke bager til resten av bagasjen.(Og takvogn er jo også en mulighet). 

Vi klarte oss med en liten Citroen med to små barn, i påvente av at Model 3 skulle komme i 2019. Bilbehovet med vogn var stort sett begrenset til feriereiser/besøk, og da måtte vi nærmest demontere vognen for å få den inn i Citroen'en. Men gikk greit fordi det var så sjeldent. Til turer til IKEA o.l. når babyene var veldig små brukte vi stort sett bare bæretøy. Fra 12-månedersalder er det høydare å gå eller å sitte i handlevogn fremfor egen vogn uansett. Og det finnes rimelige og gode paraplytraller også som man bare kan ha liggende i bilen. (Men bruk bæretøy fremfor paraplytralle til de er rundt 6mndr i hvert fall).   

Vi investerte i en rimelig og brukt barnevogn til barnehagebruk, så da trengte vi heller ikke kjøre vogn fram og tilbake til barnehagen. Passet også på at vognen var noe nettere enn det svære beistet av en "hverdagsvogn" vi hadde. Samtidig gav dette oss en noe vogn som var mer egnet til reisebruk (både med bil og fly). Den vognen tok vi med oss på bilferie i Danmark med to barn i bilstoler i liten bil og bagasje til alle fire. Funket helt fint.

Hadde spørsmålet vært om dere skulle bestille Y eller 3, hadde jeg nok sagt Y når prisforskjellen er så liten, men jeg hadde ikke byttet ut en ny Model 3 pga. barnevogn.

Ol'Musky

Sitat fra: Linka på mandag 06. februar 2023, klokken 17:16
Sitat fra: Ol'Musky på mandag 23. januar 2023, klokken 09:49
Hei!

Spørsmål til dere som har model 3 og små barn. Samboer og jeg snakker om å få vårt første barn, og hentet ut en model 3 i sommer. Har et vennepar som hadde model 3, men oppgraderte til Y fordi de "slet" med barnevogn.

Er dette et reelt problem, eller vil det gå fint i starten?

Er jo minst 9 måneder til det i det hele tatt er aktuelt, men greit å gjøre seg opp noen meninger så man er innstilt

Personlig hadde jeg beholdt bilen og ikke byttet den ut, spesielt med tanke på dagens bruktbilmarked også

Forøvig:

Kommer veldig an på hvordan hverdagen deres ser ut både i permisjon og når hverdagen med barnehage setter inn. Bor dere slik til at dere må kjøre bil til alt, og må styre med å ta barnevognen inn/ut av bilen fire ganger til dagen de første 12 månedene av barnets liv? Visst ja, så kan dere syntes det er irriterende å måtte legge sammen vognen helt for å få den inn i Model 3 bagasjerommet. I en Model Y kan dere nok være litt slappere med hvor mye den må legges sammen/tas fra hverandre. MEN bor dere som oss, sentralt med gode bussmuligheter når dere skal noe, kommer dere til å foretrekke å trille et sovende barn inn på bussen i vognen, fremfor at babyen vekkes hver gang dere tar den inn/ut av vogn og bilstol.

Husk også at de fleste butikker som selger barneutstyr har vogner dere kan låne og teste med. (Det er bare å kjøre innom allerede nå, ingen ber om graviditetstest). Husk at selv om vognen tar mye plass, er det masse ledig volumn til å pakke i myke bager til resten av bagasjen.(Og takvogn er jo også en mulighet). 

Vi klarte oss med en liten Citroen med to små barn, i påvente av at Model 3 skulle komme i 2019. Bilbehovet med vogn var stort sett begrenset til feriereiser/besøk, og da måtte vi nærmest demontere vognen for å få den inn i Citroen'en. Men gikk greit fordi det var så sjeldent. Til turer til IKEA o.l. når babyene var veldig små brukte vi stort sett bare bæretøy. Fra 12-månedersalder er det høydare å gå eller å sitte i handlevogn fremfor egen vogn uansett. Og det finnes rimelige og gode paraplytraller også som man bare kan ha liggende i bilen. (Men bruk bæretøy fremfor paraplytralle til de er rundt 6mndr i hvert fall).   

Vi investerte i en rimelig og brukt barnevogn til barnehagebruk, så da trengte vi heller ikke kjøre vogn fram og tilbake til barnehagen. Passet også på at vognen var noe nettere enn det svære beistet av en "hverdagsvogn" vi hadde. Samtidig gav dette oss en noe vogn som var mer egnet til reisebruk (både med bil og fly). Den vognen tok vi med oss på bilferie i Danmark med to barn i bilstoler i liten bil og bagasje til alle fire. Funket helt fint.

Hadde spørsmålet vært om dere skulle bestille Y eller 3, hadde jeg nok sagt Y når prisforskjellen er så liten, men jeg hadde ikke byttet ut en ny Model 3 pga. barnevogn.


Takk for utfyllende svar! Vi har jo 3 i dag, så vi tenker vi avventer til ungen faktisk kommer og ser an behovet. Er som andre sier at bruktmarkedet gikk litt i motsatt vei av det vi tenkte.

Fikk ikke varsler på innlegget så har ikke sjekket på en stund, men føler meg egentlig ganske enig med deg

lintho

Nå har jeg fått model y og solgt 3ern. Jeg synes fortsatt at 3ern var mye penere, selv med chrome fra 2019. I tillegg var 3ern mye artigere å kjøre. Jeg synes utrolig nok at Y er mye hardere på fjæringene men det kan jo være bare fordi det er 19" vs 18" på 3ern. På grensen til ubehagelig mye risting og hopping på Yen i forhold.

Bortsett fra at Y er litt stygg og hopper mer så er det nok et mye bedre, men kjedeligere valg. Med 2 barn blir sikkert ting enklere, men vi klarte oss supert med 3ern med en på 6 og en på 2. Den værste tiden er jo allerede over når man har minstemann over 2 år, så vi hadde klart oss fint med 3ern videre. Byttet ble egentlig gjort kun pga garanti.

Ellers var 3ern ganske stygg i lakken pga steinsprut bak fordekk og foran bakdekk. Er det noe jeg må ta hensyn til på Y? Ser de har lagt plast ytterst i hjulbuene nå.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA