Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?

Startet av 2ris, lørdag 21. januar 2023, klokken 09:53

« forrige - neste »

Boge

Jeg må innrømme at jeg ikke har problem med tørrvisking. Det var noe tull med viskere i starten, men siden 2020 har jeg ikke hatt noe problem.

Viskere starter når det kommer regndråper, og stanser når det har sluttet å regne. Den kunne tatt et ekstra visk når jeg er inne i en tunnel, men da klarer jeg å trykke en gang på viskerknappen.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.
ex. Vokswagen ID.3 2023 mod, en uke var nok.

Handyman

#106
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 17:18
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet. 
Det kan da ikke være "svært mange" som rapporterer at de ikke har problemer? Like imponert over "at flere aldri har hørt om fenomenet". Hvor har du disse informasjonene fra, og hvor mange dreier det seg egentlig om?
Svært få rapporterer når de ikke har et problem og er fornøyd. Det sier seg selv. Jeg har selv snakket med ganske mange både bekjente og kolleger som ikke har dette problemet. Mitt inntrykk er at flertallet ikke har det.
Hvis man tror at snittet av innleggene her gjenspeiler virkeligheten så tar man nok grundig feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Å bruke synsinger og udokumenterte påstander for å forsterke egne meninger blir bare feil IMO. Det trenger du heller ikke fordi du har bevist dine kunnskaper om Tesla flere ganger her. Og de står godt for seg selv  :) .

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 22:54Å bruke synsinger og udokumenterte påstander for å forsterke egne meninger blir bare feil IMO. Det trenger du heller ikke fordi du har bevist dine kunnskaper om Tesla flere ganger her. Og de står godt for seg selv  :) .
Å påstå det motsatte er synsing og udokumenterte påstander det også. Eller er det noen som har utført en spørreundersøkelse?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

#109
Tesla har visst i siste oppdatering fikset det slik at hvis man kjører i autoviskere og trykker på knappen for å viske i tillegg så vil automatikken starte med å sveipe litt ekstra. Vel og bra det, men mitt problem er motsatt, viskerene kjører for fort i auto. Jeg har heldigvis ingen problem med tørrvisking, men det at viskerene kjører for fort gjør at jeg ofte justerer viskerene på sakte intervall eller bare trykker på knappen hvis det regner lite.

Mitt ønske er å kunne justere følsomheten i begge retninger, også det å kunne justere følsomheten ned. Utover det så er viskerene greie nok, definitivt ikke like bra som en dedikert regnsensor men det fungerer jo på et vis.

Auto fjernlys derimot, de har rett og slett blitt utrolig bra nå som de er adaptive.

Lucaria

Jeg hadde regnsensor med følsomhet på min volvo, men jeg syns jeg drev å justerte den hele tiden....du kjører rundt i ulike hastigheter, med, mot, sideveis med vinden, med ulike mye regn, så det blir liksom aldri perfekt det heller. Jeg er enig i at man burde ha en innstilling for dette, men jeg tror ikke det hjelper at få alle fornøyde uansett.

Personlig har jeg aldri hatt tørr gnikking så det er fint, men i lite regn syns jeg auto enten er for kjapp eller for treig - aldri perfekt. Jeg bruker også en dytt her og der i lite regn og setter den bare i "1" hvis det regner litt mer.

førategangtesla

Det er sikkert forskjeller på regnsensor også, men det fungerte perfekt på min forrige bil som jeg hadde i 7 år, der kunne jeg justere følsomheten.

Det hender jo at autoviskerene fungerer bra på teslaen min også, men det er nok desverre unntaket de gangene det skjer :laugh:

Jeg kan huske at det var ved en oppdatering det fungerte helt strålende i flere uker, for min smak vel og merke. Men den gangen så kan jeg huske at det ble furore over i statene hvor mange klagde på at viskerene visket for sjelden, så ved en senere oppdatering var det raskt tilbake til å viske på full rulle i småyr  :laugh:

Det vil alltid være noen som ikke er fornøyd, men jeg tror nok at tesla kunne klart å implementere en form for følsomhet på viskerene, om så det er en prosentvis form for intervall av det intervallet viskerene går for der og da i auto.

Stjerneglis

Det er positivt at rekkefølgen på viskerhastigheten er endret til Av-Auto-1-2-3. Tidligere var rekkefølgen Av-Auto-3-2-1, og det var krøkete å endre fra Auto til 1 f.eks.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Stig-Arne

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 17. juni 2024, klokken 09:16Det er positivt at rekkefølgen på viskerhastigheten er endret til Av-Auto-1-2-3. Tidligere var rekkefølgen Av-Auto-3-2-1, og det var krøkete å endre fra Auto til 1 f.eks.

Tidligere, om man holdt rullen til venstre eller høyre, så hoppet den fra ene siden til andre siden.
Det gjorde det iallefall "litt" mindre klønete.

Stjerneglis

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 17. juni 2024, klokken 20:13Tidligere, om man holdt rullen til venstre eller høyre, så hoppet den fra ene siden til andre siden.
Det gjorde det iallefall "litt" mindre klønete.

Mener du at den hoppet direkte fra Auto til 1? Ellers måtte du trykke sideveis på rullen 3 ganger for å komme til trinn 1 fra Auto.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA