Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?

Startet av 2ris, lørdag 21. januar 2023, klokken 09:53

« forrige - neste »

Muffinman

Så, neppe mulighet for å slå av men "skal bli oppdatert/bedre" slik jeg tolker det. Skal man virkelig være nødt å kjøpe knapper å lime fast inni bilen for å kunne bruke cruisecontrol på normalt vis...en for å slå av viskere og en for å slå av hyppig panikkbremsing ved møting av større kjøretøy enn en trillebår....

førategangtesla

Jeg har ikke hatt veldig store problemer med at viskerene starter i tide og utide, heller ikke ved kjøring på autopilot, MYP 2023. Det har skjedd noen få ganger, men kjører stort sett med viskerene av frem til det begynner å regne. Det eneste jeg ikke liker er når det regner og jeg skrur viskerene på så går de for full rulle i 15-20 sekunder før de stabiliserer seg og funker ganske ok.

Jeg har dog registrert at hvis viskerene står i auto og det begynner å regne så starter de ikke med fult kjør i 15-20 sekunder, da fungerer de faktisk relativt ok fra start.

Men velger likevel å kjøre med viskerene av sånn i tilfelle de skulle starte opp en dag jeg har støv/sand/dritt på ruta og den er tørr, vil aller helst unngå slitasje hvis jeg kan.

Skulle gjerne sett at viskerene kunne starte litt mer forsiktig fra start, skulle gjerne hatt en funksjon for å kunne justere følsomhet i auto også.

litium

Sitat fra: Otkristo på mandag 29. mai 2023, klokken 09:58Svar fra EM

Veldig bra at dette endelig er bevist anerkjent fra «høyeste hold», men ikke overbevist om noen snarlig bedring. Nå er det noe nytt som skal testes (av oss) og feile før man evt. fikser problemet. Som OP på Twitter sier så er løsningen engel, slå av tvangen inntil problemet er løst.

OlaM

Jepp. Kunne heller skrudd av autopilot hvis den mente at sikten ikke var god nok. Dette skjer jo dessverre endel inn og ut av tunneler, sikkert kameraet som ikke justerer eksponeringen raskt nok.
'21 3LR

litium

Jeg plager Tesla med viskerproblematikken hver gang jeg kan. Fikk svar om at viskerautomatikken var i beta. Jeg har nå bedt dem om å rulle meg ut av Tesla sitt betatestingsprogram. Det bør løse problemet 🤓

2ris

Hei! Hvordan er status på dette problemet på nyere Model Y? Er det fremdeles tvungen auto-visking, med påfølgende slitt frontrute?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Jeg har ikke hatt tørrvisking, men nå er det enkelt å slå dem av. Trykk på hendelen, og et scroll med venstre hjul.
Ingen trykking på skjermen er nødvendig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

2ris

Dette gjøres altså én gang pr. "tur"? Og man slår da av viskerne - ikke ACC eller annet?

kaistian

Det må gjørs hver gang du slår på TACC eller AP fra manuell kjøring.
Ved bytte mellom TACC til AP og AP til TACC så husker den innstillingen.

Handyman

Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

marud

2024.14.X endret på viskerautomatikken. Om du aktiverer et enkelt wipe mens den er i auto vil den øke intensiteten midlertidig. Merket en mindre endring der uten å tenke over det før jeg så i manualen. Er hvertfall interessant.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet. 
Det kan da ikke være "svært mange" som rapporterer at de ikke har problemer? Like imponert over "at flere aldri har hørt om fenomenet". Hvor har du disse informasjonene fra, og hvor mange dreier det seg egentlig om?

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 17:18
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet. 
Det kan da ikke være "svært mange" som rapporterer at de ikke har problemer? Like imponert over "at flere aldri har hørt om fenomenet". Hvor har du disse informasjonene fra, og hvor mange dreier det seg egentlig om?

De færreste rapporterer vel når de ikke har problemer, men jeg opplever svært sjelden tørrvisking. Det er en sjelden gang i sterkt sollys. Det hender selvfølgelig at jeg og bilen er uenige om hvor fort viskerne bør gå, men tørrvisking er svært sjelden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Moas

jepp, det er nok den gruppen som ikke bruker cruisekontroll. De pleier også å kjøre jojo fart på motorveien eller 80 soner ellers.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA