Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?

Startet av 2ris, lørdag 21. januar 2023, klokken 09:53

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Thalgar på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:16

Med andre ord var nok problemet dogg framfor kameraet.

Jepp. Men jeg tok vare på dashcam-klippet og kunne ikke se noe spesiell antyding til dugg der. Må prøve å gjenta det noen ganger før jeg kan være sikker.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 15. februar 2023, klokken 18:14
Sitat fra: Thalgar på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:16

Med andre ord var nok problemet dogg framfor kameraet.

Jepp. Men jeg tok vare på dashcam-klippet og kunne ikke se noe spesiell antyding til dugg der. Må prøve å gjenta det noen ganger før jeg kan være sikker.
Det er jo tre kameraer der og bare ett brukes til DC. Ingen garanti for at dugg vil vises på DC.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Det er vidvinkelkamera som brukes av vindusviskerfunksjonen. Dashcam bruker det med "normal" vinkel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OlaM

Ah ok. Kan gå ut å ta en kikk, hvis anledningen byr seg. Ganske kjedelig å drive detektivarbeid for å få fikset en funksjon som funket fint på en '99 Golf.
'21 3LR

Stig-Arne

Tok dette opp med TOCN. De henvendte seg til Tesla som sa de hadde en anelse om hva problemet er og hadde muligens det de trengte for å løse det. Men hvordan og når problemet blir løst er i det uvisse.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

DagfinnN

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:29
Tok dette opp med TOCN. De henvendte seg til Tesla som sa de hadde en anelse om hva problemet er og hadde muligens det de trengte for å løse det. Men hvordan og når problemet blir løst er i det uvisse.
Håper og tror at de vil løse dette. Denne tvungne viskerautomatikken er det mest irriterende med hele bilen. Håper at trikset jeg leste med å kjøre max hete på vinduet noen minutter er fix mens vi venter. Så går det heldigvis mot lysere tider. Det blir vel først til neste høst at problemet melder seg igjen. Så litt tid har Tesla på å fikse dette.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Stig-Arne

Ja problemet er mindre når det er lyst.. Så har dårlig tro for at vi ser en fiks denne sesongen.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

jokke

Orket ikke vente på fix, kjøpte SEXY buttons. Problemet er løst

litium

Kan man deaktivere en gang for alle, eller må man gjøre det per kjøretur?

jokke

Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 16:45
Kan man deaktivere en gang for alle, eller må man gjøre det per kjøretur?
Med SEXY buttons, en gang for alle I appen (ikke Tesla appen)

OlaM

Langtur i går. Gikk ganske bra en stund, men en gang et sted på E16 over Filefjell begynte viskingen. Dro masse dritt utover frontruten og det ble vanskelig å se. Kjørte på avising av frontrute og så ga det seg, men kom tilbake igjen. Gjentok, så holdt det seg. Vanskelig å si om det er varmen eller forholdene som gjør at det løser seg.

En god del regn på slutten av turen,  men ikke mer enn vanlig fart uten intervall hadde holdt. Likevel så vil viskerne for lett opp på raskeste nivå. Du kan se hvordan logikken prøver seg først med intervall, så vanlig fart, så full fart. Sliter unødvendig på viskerne og lager mye lyd, så da ble det litt manuell fikling. Den var god på å slå seg av i tunneler da, det skal de ha. Dårlig på å ta veisprut som sakte akkumulerer seg på ruten, men det pleier vanlige sensorer også å være.

Jeg synes det blir litt for dumt med SEXY buttons, men kan hende jeg ender opp der likevel. Kanskje i paddle-posisjon på baksiden av rattet?
'21 3LR

jokke

Sitat fra: OlaM på mandag 20. februar 2023, klokken 10:42
Langtur i går. Gikk ganske bra en stund, men en gang et sted på E16 over Filefjell begynte viskingen. Dro masse dritt utover frontruten og det ble vanskelig å se. Kjørte på avising av frontrute og så ga det seg, men kom tilbake igjen. Gjentok, så holdt det seg. Vanskelig å si om det er varmen eller forholdene som gjør at det løser seg.

En god del regn på slutten av turen,  men ikke mer enn vanlig fart uten intervall hadde holdt. Likevel så vil viskerne for lett opp på raskeste nivå. Du kan se hvordan logikken prøver seg først med intervall, så vanlig fart, så full fart. Sliter unødvendig på viskerne og lager mye lyd, så da ble det litt manuell fikling. Den var god på å slå seg av i tunneler da, det skal de ha. Dårlig på å ta veisprut som sakte akkumulerer seg på ruten, men det pleier vanlige sensorer også å være.

Jeg synes det blir litt for dumt med SEXY buttons, men kan hende jeg ender opp der likevel. Kanskje i paddle-posisjon på baksiden av rattet?
Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen

OlaM

Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen

Problemet er jo ikke bare viskere som går når det ikke regner, men også at de går riktig når det faktisk regner. Hvis du kan slå av auto-viskere helt via den appen, så burde det være mulig å lage en app som gjør kun det. Har en adapter allerede som jeg bruker til Scan my Tesla.
'21 3LR

jokke

Sitat fra: OlaM på mandag 20. februar 2023, klokken 11:08
Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen

Problemet er jo ikke bare viskere som går når det ikke regner, men også at de går riktig når det faktisk regner. Hvis du kan slå av auto-viskere helt via den appen, så burde det være mulig å lage en app som gjør kun det. Har en adapter allerede som jeg bruker til Scan my Tesla.
App som gjør hva?

OlaM

Sitat fra: jokke på tirsdag 21. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: OlaM på mandag 20. februar 2023, klokken 11:08

App som gjør hva?

Dette:

Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45
kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen

'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA