Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriprosent forskjell mellom bil og app

Startet av førategangtesla, fredag 20. januar 2023, klokken 18:00

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg lurer på om det er flere som har opplevd forskjell på batteriprosent mellom bil og i app? Er det eventuelt en måte å rette opp i dette på? Det er jo selvfølgelig ikke en krise, men det har vært sånn i 2-3 dager. I appen står det eksempelvis 72 og i bilen står det 71, det er 1 prosent forskjell. Trykker jeg videre inn i appen i toppen til høyre så kommer riktig batteriprosent under bilen min med VIN nummeret.

Somsagt ikke krise, men jeg lurer på hvorfor det skjer nå ettersom den har vært spot on siden jeg fikk bilen for 1,5 måned siden.

Lucaria

På min kan det stå feil medans den kobler til. Men etter den er koblet til så er det likt.

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på fredag 20. januar 2023, klokken 19:00
På min kan det stå feil medans den kobler til. Men etter den er koblet til så er det likt.

Ja, det har pleid å være slik for meg også. Stod på gammel prosent frem til tilkobling, deretter justerte den seg til samme prosent som i bilen. Så det er litt rart. Mulig at kan hjelpe å ta en deep reset av bilen kanskje.

førategangtesla

Da har jeg tatt en reset av bil samt avinstallert og installert tesla appen på nytt på telefonen.  Fortsatt samme greia ved at appen viser en prosent for mye. Veldig snodig.

Kim-

Bilen runder ned mener jeg å huske dvs 79,9 er 79 prosent. Muligens det er gjort om på appen at 79,9 er 80 i appen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kaistian

#5
Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. januar 2023, klokken 18:00
Somsagt ikke krise, men jeg lurer på hvorfor det skjer nå ettersom den har vært spot on siden jeg fikk bilen for 1,5 måned siden.
Det opereres med to verdier "charge_level" og "usable_battery_level", biler viser "charge_level" og appen "usable_battery_level".
Hos meg er "usable_battery_level" 79% og "charge_level" 80% når jeg sjekker APIet.

Tipper dette kommer av at det er kaldt ute og dermed kaldt batteri så man har ikke all strøm i batteriet tilgjengelig.

Kim-

Både bil og app viser usable battery level hos meg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Dette har vært oppe før og ble da sagt at app bruker desimaler og medfølgende avrundingsregler 79,5->80%), mens bilen kun viser hele tall. Mener dette skjedde på en app-oppdatering for en stund siden..

kaistian

Sitat fra: geear på søndag 22. januar 2023, klokken 10:29
Dette har vært oppe før og ble da sagt at app bruker desimaler og medfølgende avrundingsregler 79,5->80%), mens bilen kun viser hele tall. Mener dette skjedde på en app-oppdatering for en stund siden..
Tror ikke stemmer lengre, for APIet som appen bruker har kun heltall.
Her er info jeg får ut av APIet

$ ./batteri-status.py
Sist oppdatert:       2023-01-22 09:27:57
battery_level:        80
charge_limit_soc:     80
usable_battery_level: 78

førategangtesla

Virker som om noe har ordnet seg nå her. Nå står begge på lik prosent og når jeg nå lader til 80% så står det 80 % i både app og bil. Tidligere har det stått 79% når jeg har ladet til 80%.

Lucifer-


førategangtesla

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 25. januar 2023, klokken 19:18
Litt varmere ute nå da..

Kan jo hende det. Men selv i varmeperiodene tidligere så har den ikke stoppet på 80 ved satt grense, den stoppet alltid på 79. Men kan selvfølgelig være at jeg ikke har vært så obs på det før. Det har jo vært 4-5 grader på morgenen de siste dagene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA