Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model Y - bestilling og levering første kvartal 2023

Startet av Teslafryd, onsdag 18. januar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: rontonic på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:43
Vet ikke om jeg har forstått dette med mangel på parkeringssensor. Så Y leveres nå kun med kamera istedet for de ultrasonic sensorene? Det vil si man mister pipelyden når man rygger/nærmer seg et objekt? Man får ikke noe assistanse når man nærmer seg (front/bak), eller gjør man fortsatt det, men kun at det er annen teknologi som tar seg av det?

Sitat fra: Asterix på mandag 23. januar 2023, klokken 23:35
Sitat fra: MooCow på mandag 23. januar 2023, klokken 17:05På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.

I tillegg får du jo en bil som i 2023 leveres uten parkeringssensorer... Det er det ikke mange av konkurrentene som kan skilte med!

Det er bare midlertidig at den ikke piper...frem til de har laget software til å bruke kameraene.

Kameraene / skjermen gir veldig god assistanse når du skal rygge. Den viser 3 bilder:
- ryggekamera med guiding linjer
- to sidekameraer
Tesla Model Y                         2021-

snakkesalig

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:00
Kameraene / skjermen gir veldig god assistanse når du skal rygge. Den viser 3 bilder:
- to sidekameraer

Bortsett fra når linsa er tildekt av regn, skitt eller snø, noe den er... ofte.

rontonic

Har en bil i bestilling, så om det kommer en løsning i en fremtidig softwareoppdatering er jeg fornøyd med det.

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:58
Sitat fra: rontonic på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:56
Ok, takk for oppklaring. Litt skuffende, men er dette noe som kommer i fremtidig oppdatering i software? Altså lyd-park-assistanse ved bruk av kameraer?

Det er det Tesla sier. Men ingen vet når, og ingen vet i hvilken form (kamera- eller radarbasert).
Om dette er en dealbreaker for deg så hadde jeg kjøpt en annen bil eller ventet til sw-erstatningen er på plass (og at du faktisk ser at den virker, noe som ikke er gitt, i alle fall ikke på første forsøk).
Edit: Evnt kjøpt en brukt Y med sensorer.

olavxxx

Litt kjedelig at de fjernet en feature før ny var på plass, men jeg ville fremdeles kjøpt en 2023 VIN om jeg var deg.
Årsaken er at det er masse forbedringer du får med på kjøpet.

Link

Bestilte hvit LR med svarte seter og 20" i går, 23. jan. Det står estimert levering feb - mar. Jeg er ny når det gjelder Tesla og vet ikke om man kan stole noe særlig på estimatene. Ser i tråder fra fjoråret at det fint kunne ta 6-9 måneder for folk å få bilen sin. Tror dere situasjonen er annerledes  nå?

olavxxx

Sitat fra: Link på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:53
Bestilte hvit LR med svarte seter og 20" i går, 23. jan. Det står estimert levering feb - mar. Jeg er ny når det gjelder Tesla og vet ikke om man kan stole noe særlig på estimatene. Ser i tråder fra fjoråret at det fint kunne ta 6-9 måneder for folk å få bilen sin. Tror dere situasjonen er annerledes  nå?
Kommer visst mange biler i februar, men er sikkert mange som bestiller for tiden også. Så litt vanskelig å si. Men du har jo valgt sikkert en av kombinasjonene som produseres mest av, så kan godt være at du får en rask match.

Link

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:08
Kommer visst mange biler i februar, men er sikkert mange som bestiller for tiden også. Så litt vanskelig å si. Men du har jo valgt sikkert en av kombinasjonene som produseres mest av, så kan godt være at du får en rask match.

Takk for svar! Jeg er fornøyd hvis den kommer innen utgangen av juni; når som helst før det, blir en bonus. Stort steg opp fra min 2001 modell Toyota Yaris.

Hrc

Endret bestilling fra P til LR forrige uke, sort/sort. Har fått VIN på Kina-bil i kildekode, 1 - 16 mars.

iDriver

Sitat fra: Hrc på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:24
Endret bestilling fra P til LR forrige uke, sort/sort. Har fått VIN på Kina-bil i kildekode, 1 - 16 mars.
Bestilte også sort/sort LR onsdag i forrige uke. Ikke fått noe mer info enda, men er vel ikke usannsynlig at jeg får en fra samme båt? :)

Blir andre elbil, men første Tesla, så veldig spent.
Ser frem til et litt mer "åpent" system enn det de fleste andre merker opererer med...som sitter å knuger på sære proprietære løsninger og har null fokus på videre utvikling så fort bilen er utafor butikkdøra.

HalvorV

Byttet fra LR QuickSilver til P Cherry i dag, gikk fra 10feb til juni/juli.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

olavxxx

Sitat fra: Link på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:54
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:08

Takk for svar! Jeg er fornøyd hvis den kommer innen utgangen av juni; når som helst før det, blir en bonus. Stort steg opp fra min 2001 modell Toyota Yaris.
Ja, det blir litt av et løft.
Jeg har aldri kjørt Yaris selv, men jeg har kjørt mye Turbo Volvoer.
Samboeren hadde en Avensis 2005 når jeg sommeren 2017 fikk en Model X.

Da var ungen ganske nyfødt, så jeg tenkte jeg skulle ha en elbil som krysset av alle boksene.
Men samboeren nektet å kjøre den pga den var så gigantisk. Så hun fortsatte med Avensisen.
Xen ble kjørt bare 12.000 km på ett år, så jeg soglte den og kjøpte en 3P i stedet.

Den har vi hatt fra mars 19 til januar 2023.
Brukt ca 80.000 Km. Den var morsom hver dag :)

Jeg er egentlig mest glad i 3P, men det er to svakheter med 3P:
1) kan ikke ha hengerfeste på P utgaven av 3
2) det er en sedan, denne svakheten ble da ekstra stor i 2022 når ungen begynte å sykle mer.

Fremdeles er egentlig bilstørrelsen og gokartfeelingen i 3 det jeg liker best (da i 3P).
Så 28. des 2022 fikk jeg ut en 2023 VIN YP fra Berlin.

Alt i alt så er bilen bedre enn 3P på alle måter, med unntak av kjørefølelse (gokart) og aksen + toppfarten.
Men ellers er alt bedre, men klart jeg gikk fra en 2019 til en 2023 VIN.

Så man kan faktisk kjøre en YP fra berlin på 21" hjul og den er mer komfortabel enn 3P på 19" hjul.
Det er noe med understellet/demperne. 3P sine er veldig "hoppete". Jeg kjørte derfor en stund på KW V3 på 3P også.

I YP så føler jeg at man har "alt", det eneste jeg savner er å sitte nærmere bakken :P
Og aksen fra 3P, på papiret er det ikke så mye forskjell - men følelsen av aksen i en 3P er jo helt annerledes.
Jeg vet det ikke er den raskeste Teslaen, det vil jo være Plaid med god margin.. Men det er veldig stor forskjell på 3.3 vs 3.7 sekunder. 3.3 gir deg 1g i aks, da føler du det godt i brystkassen.

Men sånn ellers er alt bedre på YPen.
Klart at en 2023 3P vil være mye bedre enn 2019 3P jeg hadde også, har jo skjedd mye der over de årene.

MinID

Sitat fra: HalvorV på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:05

Kan en bytte digitalt, eller må en ringe/sende email?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

ToWalkOrDrive

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:00
- to sidekameraer

Bortsett fra når linsa er tildekt av regn, skitt eller snø, noe den er... ofte.

Jeg tok ett spray Rain-X på, og gnidde "vekk". Synes det holder seg mye bedre rent nå enn på tidligere Teslaer i hvert fall. Kan og være fordi bilen er høyere enn Model 3, eller at luftstrømmen er annerledes, eller at kameraet er høyere på Y. Det som var et problem på Model 3/S føler jeg ikke er et problem på Y...kan jo være kun Rain-X og som gjør det.  https://www.autodude.no/no/produkt/glassbehandling_rain_x_2_in_1_glass_cleaner_repellent/FSNO2895-4720
Tesla Model Y                         2021-

snakkesalig

Sitat fra: MinID på onsdag 25. januar 2023, klokken 10:38
Sitat fra: HalvorV på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:05

Kan en bytte digitalt, eller må en ringe/sende email?

Du kan prøve denne, funker for noen men ikke alle.
https://elbilforum.no/index.php?topic=63183.0

HalvorV

Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA