Tesla model Y - bestilling og levering første kvartal 2023

Startet av Teslafryd, onsdag 18. januar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kiraar på onsdag 30. august 2023, klokken 11:09
Sitat fra: Kiraar på fredag 25. august 2023, klokken 10:47Bestilte Hvit Tesla Model Y - RWD 14. August - levering 28. August-12. September
Fikk VIN 2 dager etter bestilling - har allerede betalt inn EK. (finansiert igjennom Tesla/DNB) vet ikke om det var dumt, men gjort er gjort.

Har nå fått ny dato 30. August - 14. September.
Spurte Tesla på chat om de hadde noe mer informasjon og de hadde bare at bestillingen var "In Transit".
Ikke noe om når den gikk i transit eller når den var estimert levert. Litt kjipt at forrige bil er solgt allerede men fantaserte om at bilen var klar på lager i Norge.

Ser det er biler til rundt 2000,- per uke på Getaround.com . Men blir jo en del penger. Med Tesla så blir du plutselig kontaktet at den er klar for henting. Kan fort bli litt hastverk og dyrt om en ikke har fått solgt gammel-bilen på forhånd.
Tesla Model Y                         2021-

Kiraar

Sitat fra: Kiraar på fredag 25. august 2023, klokken 10:47Bestilte Hvit Tesla Model Y - RWD 14. August - levering 28. August-12. September
Fikk VIN 2 dager etter bestilling - har allerede betalt inn EK. (finansiert igjennom Tesla/DNB) vet ikke om det var dumt, men gjort er gjort.

Spurte Tesla på chat om de hadde noe mer informasjon og de hadde bare at bestillingen var "In Transit".
Ikke noe om når den gikk i transit eller når den var estimert levert. Litt kjipt at forrige bil er solgt allerede men fantaserte om at bilen var klar på lager i Norge.

Siste nytt er at datoen fra appen er vekke og om jeg går på nettsiden så står det utlevering: bestemmes senere.
Har ikke fått noe svar fra selger - har en bekjent som har hatt samme selger og personen er sluttet å svare på henvendelsene våre, så det var jo litt dumt.

Nå håper jeg bare den kommer før utgangen av september slik at jeg får rentekampanjen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kiraar på onsdag 06. september 2023, klokken 11:48

Siste nytt er at datoen fra appen er vekke og om jeg går på nettsiden så står det utlevering: bestemmes senere.
Har ikke fått noe svar fra selger - har en bekjent som har hatt samme selger og personen er sluttet å svare på henvendelsene våre, så det var jo litt dumt.

Nå håper jeg bare den kommer før utgangen av september slik at jeg får rentekampanjen.

Det er jo helt håpløst dårlig. Om han ikke vet så får han i hvert fall svare at han ikke vet, men jobber med å finne det ut, eller noe sånt.

Sånn historisk sett så pleier de som regel å pøse på med biler inn til Norge ved hvert kvartalsslutt, og ofte virker det ikke som de har full oversikt før bilene faktisk er her. Dersom det ikke kommer inn akkurat den fargekombinasjonen du har bestilt så er det ofte mulig å endre til en de har på lager, men er jo kjipt om en må ta en annen farge enn en har lyst på.

Kiraar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. september 2023, klokken 13:11
Sitat fra: Kiraar på onsdag 06. september 2023, klokken 11:48

Det er jo helt håpløst dårlig. Om han ikke vet så får han i hvert fall svare at han ikke vet, men jobber med å finne det ut, eller noe sånt.

Sånn historisk sett så pleier de som regel å pøse på med biler inn til Norge ved hvert kvartalsslutt, og ofte virker det ikke som de har full oversikt før bilene faktisk er her. Dersom det ikke kommer inn akkurat den fargekombinasjonen du har bestilt så er det ofte mulig å endre til en de har på lager, men er jo kjipt om en må ta en annen farge enn en har lyst på.

Da har jeg enda en oppdatering - eller egentlig to stykker men tar det i en.

Jeg mistet jo datoen og lot det gå et par dager, så bestemte jeg meg for å ringe til utleveringsstedet og ikke til selgeren jeg tidligere har hatt kontakt. Snakket med en svært hyggelig person som jobber ved Tesla Sotra og jeg forklarte situasjonen, han kunne informere om at bilen var på båt, når jeg spurte om hvilken båt så sa han at han ikke visste og det var også en mulighet for at den stod på kai og ventet på lasting men at den var underveis. Han estimerte at jeg kom til å få SMS om å avtale utlevering fredag denne uken, eller tidlig neste uke.

Jeg nevnte at jeg aldri har fått noe telefon, sms eller mail etter kjøp av bilen. Etter samtalen med Tesla fikk jeg en sms fra de om at de beklaget så mye, og at det var pga. nyansettelser jeg ikke hadde blitt oppringt/fått mer informasjon. Dagen etter jeg snakket med de på tlf. så fikk jeg dato i appen igjen og den står per nå - 27. September - 30. September.
Estimatet har jo da økt betraktelig fra jeg bestilte, men har jo nå forstått at det nesten ikke er biler i Norge.
Fikk også beskjed om at det kommer til å gå ut 300 SMS'er så her gjaldt det å være kjapp å få registrert seg!

ToWalkOrDrive

Kan fort bli ketchup dette her. Er usedvanlig få Model Y som så langt er utlevert i denne måneden sammenlignet med tidligere kvartalsslutt-måneder. Aner ikke om salget har stoppet veldig opp, eller om de har hatt problemer med produksjonen / logistikken, sånn at alle kommer på en gang. Litt rart en skal få en så svak måned når de har rentekampanje...selv om de fort kan levere ut 1200 til dette kvartalet.

Mobystar

Bestilte standard TMY hvit RWD 30. august. Har fått est. lev dato 16. okt - 15 nov.
Utlevering Trondheim.

Har ikke fått VIN.

Kiraar

Jeg har vært aktiv i denne tråden lenge pga. varierende datoer og informasjon.

Jeg fikk SMS på Tirsdag om å avtale utlevering. Jeg har booket tid 20. September (Tesla Sotra, Bergen)
De påpeker at dette er da basert på at bilene faktisk er kommet fram og klar (kanskje det er standard av de og si?)

tnemev

Sitat fra: Mobystar på fredag 15. september 2023, klokken 11:34Bestilte standard TMY hvit RWD 30. august. Har fått est. lev dato 16. okt - 15 nov.
Utlevering Trondheim.

Har ikke fått VIN.

Hva gjør du ved levering i oktober med tanke på kampanje? er i samme situasjon, men estimert levering er sep-okt. Merkelig med rentekampanje basert på leveranse, uten at de kan si noe om dato. Jeg kommer trolig til å avbestille om leveringen blir i oktober.

Mobystar

Enig i at det burde være bestillingsdato og ikke leveranse dato. Må ha bil uansett, så kommer til å beholde den om det blir oktober/november.

ToWalkOrDrive

Tesla tenker veldig kortsiktig, så hele poenget med september-kampanjen er for å skvise leveringen inn i 3. Kvartal i regnskapet. Det betyr og at de vil jobbe hardt for å få flest mulig utlevert i september. Er og mange som velger en annen konfigurasjon/bil et par dager før månedsslutt for å få renten. De ringer noen dager før månedsslutt til Tesla, eller ser på Teslas nettsider. Det kommer ofte biler som ikke har match mot en kjøper.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA