Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer varmepumpe vs uten varmepumpe

Startet av hottentott33, tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:37

« forrige - neste »

hottentott33

Jeg vurderer å kjøpe meg Polestar 2, og da tenker jeg i første omgang på en brukt. I den forbindelse så lurer jeg på om noen har erfaringer med forbruk på bil med varmepumpe vs uten varmepumpe? Hva ligger snittforbruk på? Vil den ekstra kostnaden for å gå opp til 22 modell være verdt det?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hELgenen

Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:37
Jeg vurderer å kjøpe meg Polestar 2, og da tenker jeg i første omgang på en brukt. I den forbindelse så lurer jeg på om noen har erfaringer med forbruk på bil med varmepumpe vs uten varmepumpe? Hva ligger snittforbruk på? Vil den ekstra kostnaden for å gå opp til 22 modell være verdt det?

Jeg har en uten varmepumpe - forbruk er alltid litt vanskelig å diskutere, men så har det seg slik at jeg også har en VW ID.4 GTX med varmepumpe...og jeg pendler samme strekning med disse bilene - bytter på litt iblant. På sommerstid har jeg forbruk på ca 1.5 - 1.7 kwh/mil med Polestar 2 på denne strekningen, og ca 1.3-1.6 med VW ID.4 GTX. På gode dager.. På vinter har jeg forbruk på Polestar 2 på ca 2.1-2.3 på samme strekning og 1.9 - 2.2 med ID.4 GTX..Altså overraskende lite forskjell faktisk. Forbruksmønsteret er litt forskjellig - ID.4 forbruker mest første del av strekningen, men spiser opp forspranget til Polestar 2 etter ca 20 minutters kjøring.

Så der har du i alle fall en sammenligning....egentlig ikke så galt forbruk på Polestar 2 uten varmepumpe..Jeg har en med 19" felger...bare så det er sagt.....

Bilen er forøvrig en drøm å kjøre på vinterveier - den ligger svært godt på veien og opppleves tryggere, mer stabil på vinterføre enn ID.4.

Tollwut

Har ein VW Id.4 GTX registrert januar 2022 (med varmepumpe) og ein Polestar 2 Standard range Single motor, registrert 19.12.2022 (utan varmepumpe).

Eg bur i Vesterålen og måtte hente min nye PS2 i Tromsø.  Det er nærmare 39 mil unna.  20. desember var det kaldt - temperaturen i indre Troms var under -10 grader.  Var spent på forbruket utan varmepumpe - men må seie eg blei positivt overraska over forbruket.  På 39 mil var gjennomsnittsforbruket på 2,05 kWt/mil (med temperaturar varierande  mellom -4 til -12).  Mi erfaring er at PS2 standard range single motor (batteri 69 kWt) utan varmepumpe faktisk brukar mindre straum enn VW Id.4 GTX med varmepumpe.

Derfor - du treng ikkje vere redd for å kjøpe PS2 utan varmepumpe  :)
Varmepumpe er kjekt å ha, men ikkje noko "must".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA