Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer å selge min MYP

Startet av Andreas84, tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46

« forrige - neste »

Andreas84

Slik situasjonen er akkurat nå har jeg kun tapt ca 10 000,- på å bestille MYP før nyåret.
RWD model Y har 100 000,- prisreduksjon
MYP har "bare" 65 000,- prisreduksjon. Jeg frykter at MYP vil settes ned ytterligere.

Hvis jeg selger Performance og kjøper RWD vil jeg spare ca 180 000,-
Jeg sliter litt med å rettferdigjøre at 4WD, ekstra hestekrefter, topphastighet(og rattvarme?) er verdt 180k.
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.
Hvis jeg slipper å bekymre meg over 20-80 regelen vil det si at hverdags-rekkevidden egentlig blir bedre, da jeg utnytter batteriet 40% mer.

Klykken

#1
Hvor i Teslas manualer står 20-80-regelen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lars667

Tesla anbefaler vel å ikke lade over 90% i hverdagen? Kan ikke vise til noe sted i manualen.... men høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Klykken

#3
Anbefaler deg å se her. Les gjennom alt som omhandler lading:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-2703FAF6-4481-4249-95AD-F12E2677DCA8.html

Videre anbefaler jeg deg å bruke bilen som passer deg best, og drite i at folk sier "hold lading mellom 20 og 80". Lad så høyt som det passer deg og ikke tenk mer på det, men sørg for å koble til lader når du har mulighet. Altså alltid tilkoblet når det er muligheter for det, typ når du kommer hjem og parkerer i garasjen ved laderen.

Sitatmen høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Det økonomisk beste er å ikke selge den bilen du nettopp har kjøpt og ta verditapet på den, i stedet for å selge P-en og kjøpe akkurat samme bil i ribbet utgave og ta verditapet på den i tillegg (som i prosent antageligvis vil være høyere).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

snakkesalig

Også lurer jeg på hva slags kjøremønster man har når man har behov for 40-50 mil i "hverdags-rekkevidde"?

gsm2k

Har min MYP levert i desember på finn mtp å bytte til LR og tipper du må forvente et tap på minst 30-40k og kanskje mer. Har priset min ca 30k under nypris og det er null seriøse henvendelser, kun skambud eller ren trolling. Gidder ikke gå lavere på pris, da beholder jeg den heller selv.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Klykken

Vet av flere som synes det er "en hazzle" å sette i laderen daglig, slik at de heller velger å lade én til to ganger i uken ved behov. Kan straffe seg når man må noe uventet selvsagt, men det finner man fort ut av.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kjerts

Jeg ville beholdt den du har.
Sammenlignet med andre land så har forskjellen mellom LR og P vært kunstig liten før prisendringen, så å forvente enda en prisjustering på Performance er ikke realistisk. Selv om Performance gått ned mindre i pris så har interessen i bruktmarkedet forflyttet seg, jamfør gsm2k's innspill om at det er vanskelig å selge den med 30-40k i tap. Da er det vanskelig å hente 180k i besparelse.

Ser du på bruktprisen langt frem i tid, når du enten skal selge en RWD eller Performance så er det enda mindre å hente på å selge med tap og kjøpe en kjipere og billigere bil.

Pirat

Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.

Det er nok ikke helt sant, LFP tar også skade av å bli fulladet, men i mindre grad enn mange andre batterikjemier.

Årsaken til at Tesla anbefaler at du lader disse bilene til 100% er fordi det er så liten forskjell i spenning på et fulladet og nesten tomt LFP-batteri. Dette gjør det vanskelig for en BMS å kunne estimere f.eks rekkevidde med mindre den regelmessig får observere batteriet bli ladet til 100%. Det er altså ikke fordi det er helt trygt for batteriet, men fordi det må til om de skal ha noenlunde oppegående estimat om rekkevidde.

geear

Sitat fra: lars667 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:59
Tesla anbefaler vel å ikke lade over 90% i hverdagen? Kan ikke vise til noe sted i manualen.... men høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Makser vel på 170 kW, mot 250 kW på LR og P uansett vær.

Hva som er verdt prisen for din del er det kun du som vet. Økonomisk finnes det sikkert enda lurere valg enn en ny Model Y også, om det kun er det som teller noe.

Haggish

Sitat fra: geear på tirsdag 17. januar 2023, klokken 13:52
Sitat fra: lars667 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:59
Tesla anbefaler vel å ikke lade over 90% i hverdagen? Kan ikke vise til noe sted i manualen.... men høres jo ut som det økonomisk beste valget å gå for en RWD hvis en ikke trenger AWD og den ekstra rekkevidden. Hvis RWD har lfp-batteriet er det vel i tillegg noe tregere på hurtiglader i kaldt vær om jeg ikke husker feil?
Makser vel på 170 kW, mot 250 kW på LR og P uansett vær.

Hva som er verdt prisen for din del er det kun du som vet. Økonomisk finnes det sikkert enda lurere valg enn en ny Model Y også, om det kun er det som teller noe.

Den er vel tregere på max, men faller ikke så fort når batteriet fylles opp.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

geear

Tjah.. har ikke sett begge kurvene i samme graf, men syns den er ganske bratt og ser ganske lik ut... pluss at pakken er mindre, så når man har nådd 50% har man lagt til færre km enn på LR/P.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra https://insideevs.com/news/514857/mic-tesla-model3-srp-charging/

Haggish

Sitat fra: geear på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:35
Tjah.. har ikke sett begge kurvene i samme graf, men syns den er ganske bratt og ser ganske lik ut... pluss at pakken er mindre, så når man har nådd 50% har man lagt til færre km enn på LR/P.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra https://insideevs.com/news/514857/mic-tesla-model3-srp-charging/

Ikke ifl Tesla Bjørn, han har nettopp testet en RWD i Thailand siste uka.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Grenadier

Til valget mellom MYP eller Y RWD:

Jeg har kjørt RWD BMW i «alle» år, og ledd litt av dem som bare må ha firehjulstrekk. Men etter å ha kjøpt MYP og kjørt den på de glatte forholdene som har vært på Østlandet siste ukene, så skjønner jeg greia. Bare å koble inn terreng assistent, og bilen går som en tanks opp glatte veier og bakker. Tror jeg ville savnet AWD nå. Så hvis du planlegger å bevege deg på glatta, så er det i hvert fall noe å tenke på. Og AWD har vel kanskje heller ikke terreng assistent med tanke på bedre fordeling av regen på glatta heller? Den har sikkert snow mode, men den merker i hvert fall ikke jeg stort til i min MYP. Og med hard regen på kun bakhjul synes i hvert fall jeg det blir i overkant spennende av og til (typ holke på landevei inn i sving)

geear

Sitat fra: Haggish på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:45
Sitat fra: geear på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:35
Tjah.. har ikke sett begge kurvene i samme graf, men syns den er ganske bratt og ser ganske lik ut... pluss at pakken er mindre, så når man har nådd 50% har man lagt til færre km enn på LR/P.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra https://insideevs.com/news/514857/mic-tesla-model3-srp-charging/

Ikke ifl Tesla Bjørn, han har nettopp testet en RWD i Thailand siste uka.
Så litt på den nå, og den er vel ikke noe endelig dokumentasjon i den forbindelse, for han testet den på en lader som gir maks 122 kW, og når det er laderen som begrenser, ikke BMS i bilen, så vil det være lavere varmeutvikling og bør absolutt resultere i en jevnere ladekurve oppover. Må måles/verifiseres med maks av hva bilen kan ta imot.. på tross av det så ser det ut som den går under 122 kW ved 36%, så det samstemmer omtrent med grafen over.

Har ingen problemer med å tro at den har jevnere ladekurve enn LR/P, men syns allikevel den er bratt, og igjen så er det mindre energi der på tilsvarende prosent som LR/P.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA