Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla bryter forbrukerkjøpsloven

Startet av Trond.m, mandag 16. januar 2023, klokken 19:25

« forrige - neste »

drumfrodo

Sitat
Sitat
Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla oppfordrer kunder til å ta levering på en bil, og deretter levere den inn på angrerett i stedet for å angre kjøpet før bilen blir tildelt kunde.

Fordi da får de registrert enda et salg.
Tesla ser ut til å være mer opptatt av å tilfredsstille aksjonærene sine enn kundene.

Dette. Det er DET som er hovedfokus, og som hele Tesla-konsernet gjennomsyres av i alle ledd. Med noen hederlige unntak blant enkeltindivider rundt omkring i selskapet, så kommer kundetilfredshet alltid i andre rekke - med meget god margin.

THE

Sitat fra: drumfrodo på torsdag 26. januar 2023, klokken 09:26
Sitat
Sitat
Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla oppfordrer kunder til å ta levering på en bil, og deretter levere den inn på angrerett i stedet for å angre kjøpet før bilen blir tildelt kunde.

Fordi da får de registrert enda et salg.
Tesla ser ut til å være mer opptatt av å tilfredsstille aksjonærene sine enn kundene.

Dette. Det er DET som er hovedfokus, og som hele Tesla-konsernet gjennomsyres av i alle ledd. Med noen hederlige unntak blant enkeltindivider rundt omkring i selskapet, så kommer kundetilfredshet alltid i andre rekke - med meget god margin.
Det er vel antall registreringer som gjelder, og om kjøpet blir hevet etter at bilen blir registrert i Norge så får den jo samme reg.nr og regnes som det samme nybilsalget selv om den blir solgt til ny kunde noen uker senere?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

k1

Handler kanskje om at de ønsker en viss seriøsitet rundt bestillingen, slik at de unngår noen å bestille en bil hver uke for å bare ha en bestilling inne...
Låser du 2500,- pr bestilling så holder du unna litt fler useriøse bestillinger?

dundun

#63
Jeg har sendt forespørsel om kansellering før levering og tilbakebetaling av depositum nå. Blir spennende å se hva de sier, bestillingen er gammel (over to år) og det er ingenting om gebyr ved avbestilling i avtalen.

Edit: Jadda, de mener jeg må ta levering og så levere tilbake for å få refusjon.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Torpedo Ted

Er det ikke egentlig to separate angreretter som blir gjeldende ved bestilling hos Tesla?

1. Ved bestilling har du 14 dagers angrerett på depositumet. På det tidspunktet har du ikke kjøpt en bil, du har kun kjøpt en reservasjon. Du kan angre på reservasjonen innen 14 dager. Etter 14 dager kan jeg ikke se hvorfor du skulle fått depositumet tilbake.

2. Når bilen kommer har du 14 dagers angrerett på selve bilen, siden du nå har kjøpt og betalt bilen.

Ellers så må det jo nevnes at det ikke er angrerett på tilvirkningsvarer. De fleste andre produsenter bygger vel fortsatt biler på bestilling, så de trenger ikke tilby angrerett etter loven. Så sånn sett er det egentlig ganske spesielt at det er mulig å bruke angrerett ved kjøp av Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA