Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

Odinpodin

Hvem har størst omsetning? Stabburet eller Maaemo? Den nye Passat er nok født

Daniel_0007

Er litt enig, etter å ha eid en model 3 i fire år så blir nok ikke tesla igjen, syns den begynner å bli litt for spartansk med alt de fjerner. Jeg klarer ikke å se åssen kamera skal klare å gjøre jobben til sensorer.
Min neste bil skal helst ha et tradisjonelt ratt, instrument kluster, kanskje hud, relativt stor infotainment skjerm, gode lys, rygge kamera, parkerings sensorer.
Men hvis man skal kalle y for en Grandiosa hva er da en ribbet id4? Margarita pizza så kan man legge på topping og siden man nesten ikke får noe annet som standard enn ratt,hjul og seter, selv ikke rygge kamera men du får parkerings sensorer som ikke y har 😝
Model 3 2019 LR Rwd

pst

Etter prisnedgangen må Tesla Model Y være den absolutte prisvinneren i segmentet.  :)
Derimot virker for utenforstående en bestilling, som egentlig skulle vært svært enkel, paradoksalt nok å være en utfordring  pga usikkerhet mht produksjonssted , utstyr og kvalitet . :o
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Odinpodin

Jeg synes kanskje det er bedre å sammenligne med Ikea enn grandiosa, du får ett produkt som på mange måter er smartere/bedre enn premium segmentet til en bedre pris, bakdelen er att alle andre også har det. Samtidig kan det til tider "føles litt billig".

De har rett og slett laget en bil til folk flest og folk flest trenger ikke 360 kamera eller hud og masasjestol

oroar

Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 12:05
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 11:23
En Y LR, som mangler kritisk utstyr, lander på 600k blank i dag med avgifter.
Kan hende du har rett, men hvike kritiske utstyr mener du den mangler?
rattvarme, 360, ultralyd, radar x 5, kicksensor bakluke, massasje, korsryggstøtte, rails, dører med ramme, matrix, hud, autoviskere som funker, Android auto, carplay, alcantara seter, lyddemping, adaptive dempere.

Ikke noe av dette er i nærheten av å være kritisk utstyr.
Jeg måtte faktisk ut i garasjen å sjekke om jeg hadde veldig dårlig hukommelse, men det viser seg at min 2023 YP har både rattvarme og korsryggstøtte. Korsryggstøtten kunne til og med justeres i 4 retninger.

Skal man snakke "kritisk" så må VAG's ulogiske og trege infotainment heller komme i kategorien kritisk.

Det eneste av alt dette jeg savner er parkeringssensorer. Det savner jeg hver dag og er i nærheten av å være en dealbreaker. Kommer ikke dette på plass innen rimelig tid vil jeg se om jeg finner noe alternativ. Klarer ikke nå å se hva det skal være, men noen må snart klare å komme med en bil alle kan være fornøyd med. Kjøreglede står høyt på lista hos meg og der er de trauste merkene totalt parkert av Tesla. Man skal glede seg til å kjøre en tur på butikken, det gjør jeg med min YP :-) Det gjorde jeg også med mine tidligere Tesla YLR, X og S.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Stig-Arne

Man kan si mye om Tesla sin strategi om enkelhet.
Men av salgstallene så ser man at det jo fungerer så til de grader.
Inn på Tesla.com/no, velg Y, velg farge og vinterhjul. Bestill. Prisen er god, leveringstiden er god og til nå har jo renteavtalen med DNB eller Santander vært god

Mangler den noe? Joda, bedre autoviskere, dynamiske lys, massasje i setene, svingbart hengerfeste.
Men helt tydelig så er ikke noen av disse tingene en deal breaker for kundene, heller ikke for meg.

Forsøk å våg deg inn på vw.no og bestill en bil i iD klassen. Valgene står i kø, oppveiningen om hva som er kjekt og ha og hva som er nødvendig å ha for 2. håndsverdien er grufull. Forsøk å få finansiering med god rente uten 35 % egenkapital, glem det.

Det var nettopp det som avgjorde valget når vi kjøpte vår Model 3 SR+ i 2021. Vi var på tanken å kjøpe en iD3, nettopp for å prøve noe annet enn Tesla, samt verkstedet var kun 5 min unna jobb, og bilen var OK.
Men den falt igjennom på stort sett alt annet.

Så i bunn og grunn tror jeg nok Tesla er best tjent med å tilby så få valg som mulig, enkelheten ved å bestille bil trumfer mye av det andre.

Så ja, Model 3 og Y er volum modellene, og er nok en "Grandiosa" i bilsammenheng.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

hELgenen

Sitat fra: pst på søndag 15. januar 2023, klokken 14:22
Etter prisnedgangen må Tesla Model Y være den absolutte prisvinneren i segmentet.  :)
Derimot virker for utenforstående en bestilling, som egentlig skulle vært svært enkel, paradoksalt nok å være en utfordring  pga usikkerhet mht produksjonssted , utstyr og kvalitet . :o

Hva er det som er så enkelt med Tesla? Du vet jo aldri hva du får - f.eks får du egentlig rattvarme eller ikke?
2023 modeller er levert med, men nå er tydeligvis rattvarme fjernet fra utstyr du finner i bilen - eller er det bare en feil?
Samme med disse optiske sensorene - de var jo der når mange bestilte i 2022, og så plutselig var de der ikke lenger.

Folk sier det er enkelt å bare gå på nettsiden å bestille - men når man ikke vet 100% hva man bestiller eller får er det jo total kaos spør du meg.

vinterdekk

VW kunne med fordel forenklet utvalget på ID4 for å kjøre på med mer volum slik Tesla og asiatiske produsenter gjør det.

ID4 Pro Performance kunne VW ha droppet selv om at jeg vet mange velger den, tillatt totalvekt er merkelig lav i forhold til egenvekt og bagasjeplass på Performance. Tilleggspakker kunne de klart seg uten på «Pro serien». VW kunne kjørt på med ID4 Pro og ID4 Pro 4Motion i innstegsutgave med ryggekamera inkludert, samt ID4 Pro Limited og ID4 Pro 4Motion Limited. Da er man nede i fire utgaver, velg lakk, hengerfeste, vinterhjul, ferdig.

ID4 GTX kunne vært reservert for de som ønsker rikt utvalg av pakker og vil ha det lille ekstra.

Jeg kan godt se for meg at VW vil forenkle utvalget på ID4/5 for å senke prisene på sikt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Panda4u

Model y er nye Passat. Sånn er det bare. Ikke noe premium bil dette. Langt frem innen teknologi ja, men det skulle bare mangle når det er det Tesla er. Teknologi selskap.

Dieselgubben

Det er nesten like enkelt å bestille en id4 gtx som en Tesla. Det er ikke mange valgene som skal gjøres.

Audi derimot...

Tesla sin kjøreglede er diskuterbar. Et voldsomt rykk, men understell og demping er vel ganske simpelt. På strøkne veier er den god.

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 16:57
Det er nesten like enkelt å bestille en id4 gtx som en Tesla. Det er ikke mange valgene som skal gjøres.

Audi derimot...

Tesla sin kjøreglede er diskuterbar. Et voldsomt rykk, men understell og demping er vel ganske simpelt. På strøkne veier er den god.

Synes det er mye lettere med VW sin løsning enn Tesla sin.
Med Tesla har du ennå færre valg - men hva du egentlig har kjøpt vet du ikke før bilen står der.
Med VW vet du hva du har kjøpt og hva som står der hos forhandler når du skal hente den.

Bytter gjerne inn i en Tesla model Y dersom jeg får vite akkurat hva jeg får, men den eneste måten en kan få det til på er å kjøpe brukt

Autowinder

Sitat fra: Chimp på søndag 15. januar 2023, klokken 12:00
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 11:23
En Y LR, som mangler kritisk utstyr, lander på 600k blank i dag med avgifter.
Kan hende du har rett, men hvike kritiske utstyr mener du den mangler?

Den lander på 502 000 hvis du tar hvit uten AP og vinterhjul. Så bestiller du vinterhjul utenom, det lønner seg ikke lenger å ta det med bilen når den bikker mva-grensen, siden det finnes så mange vel så gode, og rimeligere, tilbydere etter at du har fått bilen. Da blir totalprisen ca 520

Ja vinterhjul er kritisk, men AP får du jo med om enn ikke i fullversjon med filskifteautomatikk, men autostyring, filhold og fartstilpasning til bilen foran er med. Kjørt med dette et år uten å ha betalt noe for det.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:11
Er litt enig, etter å ha eid en model 3 i fire år så blir nok ikke tesla igjen, syns den begynner å bli litt for spartansk med alt de fjerner. Jeg klarer ikke å se åssen kamera skal klare å gjøre jobben til sensorer.
Min neste bil skal helst ha et tradisjonelt ratt, instrument kluster, kanskje hud, relativt stor infotainment skjerm, gode lys, rygge kamera, parkerings sensorer.
Men hvis man skal kalle y for en Grandiosa hva er da en ribbet id4? Margarita pizza så kan man legge på topping og siden man nesten ikke får noe annet som standard enn ratt,hjul og seter, selv ikke rygge kamera men du får parkerings sensorer som ikke y har 😝
ID.4 og Enyaq er varianter av Grandiosa, helt klart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: stue på søndag 15. januar 2023, klokken 12:22
Den har jo rattvarme. Du får alt du trenger for 520 tusen. Det andre hadde vært fint å ha, men så får man på den andre siden beste infotainment som er å oppdrive med Tesla.
Y med eap og vinterhjul med metallic inkl avgift og levering koster 600.  Du kan kutte ca 30 på eap og noen få tusenlapper på uoriginal vinterhjul.
Den har ikke rattvarme lenger.

ID.4 gtx ribbet koster 560. Pakke med bla ryggekamera var 14k. Alt utstyr ender på 707.

Id.4 4motion derimot starter helt ribbet på 524. Så går an å få rimelig VW også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

k1

Hvor kommer denne vedtatte sannheten om at den ikke har rattvarme lenger?? Bare fordi det ikke listes opp av utstyr lenger? Er vel like gjerne Tesla som har sluttet å liste dette opp på lik linje med varme i bakruta eller speil...
Hittil er samtlige biler levert i Norge, også 2023 modeller, utstyrt med rattvarme. Inntil det beviselig ikke er rattvarme på bil levert i Norge hadde jeg tatt det med en stor klype salt mtp hvor negativt vinklet det meste i denne tråden er rundt Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA