Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tror vi at Teslas nye priser gir kollaps i brukt­markedet?

Startet av Philip Marlowe, lørdag 14. januar 2023, klokken 15:47

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea venter at Teslas nye priser også vil føre til en betydelig nedgang i bruktprisene for de aller fleste elbiler.

Det er vel ganske åpenbart at dette vil vil påvirke prisene på brukte Model 3 og Y, men er vi enig i spådommen til Næss om de øvrige merkene?

https://www.motor.no/aktuelt/tror-teslas-nye-priser-gir-kollaps-i-bruktmarkedet/240764
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

hELgenen

Jeg tror jo at de andre merkene må kjøre på med noen kampanjer for i det hele tatt selge nye biler...
Og dersom nybilprisen går ned - vel så følger vel bruktbilprisene etter.

Dersom VW,KIA,FORD,BYD osv..ikke reduserer sine nybilpriser - vel så vil nok ikke bruktprisene stupe like mye, men en korrigering er nesten uungåelig. Jeg tror uansett det kan bli problematisk å få solgt bruktbilen ettersom svært mange som hadde tanker om å kjøpe elbil - faktisk gjorde det i 2022.  Og rentene vil nok fortsette å stige et par hakk til - prisene vil fortsette å stige på andre varer osv...Kan liksom ikke se for meg at 2023 vil være et år der folk kaster seg over kapitalvarer. Og har man kapitalvarer, som bil er, til salgs..og situasjonen er slik den er i økonomien så vil jo dette også isolert kunne dra ned prisene. Men jeg har ingen fasit på dette - bare ren sysning.

Motorwatt

Kortsiktig ja, men så snart Tesla har solgt ut lageret, og fylt opp ordrebøkene, er prisene tilbake. Tipper 6-8 måneder. Tror heller ikke på noen katastrofe for andre produsenter da mange opererer med tildels lange leveringstider. Og det finnes mange som vil ha noe annet enn Tesla, og det er ikke alltid prisene er avgjørende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

#3
Det går opp og det går ned med både Tesla (og TSLA) så jeg sier som Elon sa det i 2019 på Twitter - se bilde :+1:

Men jeg liker Elon men han må endre klokken fra elontime til vanlig tid :D og slutte å leke politiker på Twitter.

Så han på Skøyen og han er jo som alle oss andre, han også. Men de bamsene rundt han.... De var digre.

Electric cars in Norway

#4
SitatKortsiktig ja, men så snart Tesla har solgt ut lageret, og fylt opp ordrebøkene, er prisene tilbake.


Næææ tror ikke det, nei... prisene vil ligger her i stabilt sideleie leeeeeenge,, men det er bare min mening, da...

Renta skal opp og flere bilmerker på markedet.... Nå er det sparetid for Ola nordmann fremover... Kari også... det skal komme over 10 stk nye Kina elbilmerker hit i årene fremover og Kina som er subsidiert av Kina partiet de vil dumpe prisene så MB, Ford, VW/Audi, Tesla og de andre mindre bilmerkene og de andre bilmerkene må pent bare følge etter eller bare «trekke inn årene», som de sier i roklubben.

Hør dn mil etter mil poden fra i går tmy spesial der de er på Dagali isbanekjøring

https://open.spotify.com/episode/3R5ZrqMLDzEomvKrV7jpMC?si=mkRbXoJQSiG7GyZz7qys0w&context=spotify%3Ashow%3A2j9MbNhFjWFccn3gwYcZKr

gsm2k

Har bil ute på finn nå priset blant de rimeligere MYP 2023 modeller gått under 1k (ikke kjøpt for å spekulere, men med 100k prisforskjell mellom LR og P frister det å bytte til LR).
Har ikke fått en eneste seriøs henvendelse så langt, kun trolling og skambud.

Som en ekstra bonus har TM3 vi skal selge tapt seg minst 60-70k i bruktverdi siden september da vi opprinnelig hadde levering på TMY så en fin dobbelsmell dette..
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Motorwatt

Det ligger 285 TMYP på finn.no, så nå er det kjøpers marked. Mange selgere er sikkert flippere med hjertet i halsen, og derfor åpne for skambud. Din motivasjon for å selge bilen betyr nok lite. Det ligger også noen 2023 TMY-biler på finn.no, så du kan prøve å minimere tapet på den måten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

gsm2k

Tror ikke motivasjonen min betyr noe for bruktprisene, men er jo de som misliker spekulanter 😛 Situasjonen min er at Tesla ringte oss før jul og tilbød en MYP i stedet for LR for å sikre levering. Var "bare" 36k mellomlegg så da var det greit nok. Men med 100k prisforskjell blir det noe helt annet.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Daniel_0007

Tror ikke tesla sine nye priser vil ha noe særlig påvirking på andre merker, er fortsatt mange som sliter med chip`er, ser f.eks volvo operer med 7 til 12 måneder levering på xc40/c40.
Mer spennende er på nybil markedet, prisene der har bare gått oppover de siste årene spørs om andre følger etter tesla.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

Jeg bruker noen ganger 20/80 reglen for å beskrive mennesker i store grupper. Dvs. høy score på noe er når 80% er fornøyd. De siste 20% blir aldri fornøyd uansett.

Så ja, jeg tipper 20% av nybilkjøpere ikke liker tesla, uansett pris. De blir ikke påvirket av billige teslapriser.

Men jeg tror 80% av nybilkjøperne blir påvirket av lave priser og velger pris som et viktig argument for å velge sitt neste bilmerke.

Så hvis 80% av befolkningen synes Tesla prisene er lave og de liker produktet, så ja, da, får nok dette sannsynligvis dramatiske konsekvenser for andre bilmerker i form av lavere salg. Om konkurrentene svarer på dette med lavere priser, får tiden vise. Klarer konkurrentene ikke å løse konkurransesituasjonen, så vil de nok slite.

Husk at softspot for nybilmarkedet ligger rundt 500k kr i Norge i dag. Alle bilmerket som kan levere ett komplett elektrisk produkt i dette området har muligheter for stort volumsalg.

Jeg tipper videre at bilmerker, f.eks. Voyah, Nio etc., som kun har ett begrenset sortiment høyt over 500k kr markedet, vil slite med lavt volum. Uten en rik onkel blir dette konkursbo om kort tid. Jeg anbefaler ikke folk å kjøpe bilmerker hvor eierne kan trekke seg ut av Norge (husk at det har skjedd før).
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Motorwatt

Da snakker du om ett produkt mot veldig mange "tilsvarende produkter", og 80/20-regelen kan derfor IMO ikke brukes her. Man kan bruke elbilstatistikk.no for å sjekke urealismen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

Sitat fra: gsm2k på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Har bil ute på finn nå priset blant de rimeligere MYP 2023 modeller gått under 1k (ikke kjøpt for å spekulere, men med 100k prisforskjell mellom LR og P frister det å bytte til LR).
Har ikke fått en eneste seriøs henvendelse så langt, kun trolling og skambud.

Som en ekstra bonus har TM3 vi skal selge tapt seg minst 60-70k i bruktverdi siden september da vi opprinnelig hadde levering på TMY så en fin dobbelsmell dette..

Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:56
Sitat fra: gsm2k på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Har bil ute på finn nå priset blant de rimeligere MYP 2023 modeller gått under 1k (ikke kjøpt for å spekulere, men med 100k prisforskjell mellom LR og P frister det å bytte til LR).
Har ikke fått en eneste seriøs henvendelse så langt, kun trolling og skambud.

Som en ekstra bonus har TM3 vi skal selge tapt seg minst 60-70k i bruktverdi siden september da vi opprinnelig hadde levering på TMY så en fin dobbelsmell dette..

Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.
Er jo greit å prøvekjøre alternativene før man velger, da verden ikke bare er kroner og ører. @gsm2k har tross alt valgt topputgaven, så greit å sjekke om du gsm2k føler du "mister" noe/for mye med alternativene, eller om det økonomiske er det som betyr mest her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gsm2k

#13
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:56
Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.

Tja, for at det skal være noe poeng å ta tapet må jeg få en LR tilsvarende billig, gidder ikke ta et tap på 40-50k for å spare 50-60k. P har jo knapt gått ned i pris, men det som er av kjøpere nå forventer tydeligvis å spare 100k.

Jeg tviler på det er særlig apetitt i bruktmarkedet til å gå milevis under nåværende nypris for å få solgt med mindre man er desperat. Tror mange som ser etter bil nå ikke har giddet å sjekke hva prisene faktisk ligger på ny, men har sett en overskrift i Nettavisen om at "Model Y har blitt 120.000 billigere" uten å få med seg at det gjelder SR modellen som nesten ikke har solgt en eneste bil i Norge før nå.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Balaklava

Jeg er kun én person som skal ha "ny" bil så mine vurderinger betyr nok lite, men allikevel. Leaset firmabil er på vei ut og privat bil nr 2 på vei inn, har en Ioniq classic fra før. Først trodde vi at vi trengte ny bil i mars- april så jeg begynte å følge markedet. Orienterte oss litt både hit og dit. Vi var enige om at vi trenger 4wd og hengerfeste. Det tar ikke lang tid i bruktmarkedet for å avdekke at det er få kandidater, og at Tesla model 3 gir mest for pengene, selv om vi ikke ha sansen for bagasjeromsløsningen. Siktet inn på den nyeste utgaven med el- løft for bagasjerom osv, gått under 50 000km og pris et sted mellom 400 og 450.

Så fikk vi beskjed om at firmabilen først går ut i høst, og mer eller mindre samtidig ramler Y LR ned til 502 ferdig levert.

Da er valget enkelt. Det blir ny Y LR, men leveringstiden er ikke lang nok så vi må vente, men hvor lenge tør vi å vente?

Det er fortsatt et alternativ å kjøpe brukt, også Y, men prisene på Y på finn.no nå er fantasipriser. Jeg forventer faktisk et fall som speiler nyprisfallet, og tiden spiller kun i vår favør. Økte renter, lavere boligpriser, økt ledighet, nybilpriser som går ned også på andre merker (det kommer), inflasjon.

Kan godt hende bestilling av ny Y blir et dårlig økonomisk valg og at en brukt 22 model som er vanskelig å bli kvitt blir rette valget. En Y LR med hengerfeste 22 modell gått under 50 000,- ser jeg for meg kommer til å ligge på rundt 450, eller lavere før høsten kommer. Og da kan det være et greit kjøp.

I mellomtiden er det ikke annet å gjøre enn å vente :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA