AWD vs RWD

Startet av Hestegutten, fredag 13. januar 2023, klokken 11:21

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. januar 2023, klokken 14:37
Lov å håpe at Tesla sender matrix funksjonalitet OTA i fremtiden. De har jo kontroll på pixlene mtp at de kan skrive logoen med lysene :)
Men - når de ikke klarer å høydejustere dem så 3 og Y er overrepresentert blant biler som blender andre i trafikken, og auto fjernlys virker helt disco på opplyste veier, ville jeg ikke holdt pusten. Sist jeg kjørte Y ble jeg flau over hvordan fjernlys-automatikken fungerte, og slo den raskt av.
Tesla har en lang vei å gå før de får kontroll på frontlysene.

Må innrømme at oppdateringen rett før jul rettet veldig på lys-automatikken. Blending skjer veldig korrekt, men dog skifter den opp til langlys veldig sent og blender raskt ned igjen.
Men jeg får fremdeles midtskill og flass av denne typen Automasjon... Enten kjører man full og fungerende matrix funksjonalitet, eller så kan man like godt styre dette selv. Alt i mellom fungerer sånn halvveis.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Panda4u

Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:07
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.

Går jo ikke akkurat så forbanna fort den p utgaven da.. 0-100 kanskje. Men det er det. Og når er det kult? Jo typ 3-5 ganger, så er man lei. Elendig på bane også btw 🙂. Klokt valg nå er LR utgaven.PS, de røde kaliperne er samme som sitter på LR 😉

HOFFERN342

Sitat fra: Panda4u på søndag 15. januar 2023, klokken 16:28
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.

Går jo ikke akkurat så forbanna fort den p utgaven da.. 0-100 kanskje. Men det er det. Og når er det kult? Jo typ 3-5 ganger, så er man lei. Elendig på bane også btw . Klokt valg nå er LR utgaven.PS, de røde kaliperne er samme som sitter på LR
Tja.. litt bling er det. Akselerasjonen har vært morsom frem til nå ihvertfall. Største forskjellen i mine øyne er nok kjøreegenskapene i svinger - den er litt senket, noe som gjør mye når man presser den litt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

peterka

Går jo ikke akkurat så forbanna fort den p utgaven da.. 0-100 kanskje. Men det er det. Og når er det kult? Jo typ 3-5 ganger, så er man lei. Elendig på bane også btw 🙂. Klokt valg nå er LR utgaven.PS, de røde kaliperne er samme som sitter på LR 😉
Ingen fake bremser bak på min P :)
Jo P en er eit hakk kvassere enn LR.
Er enig viss ein skal vere fornuftig, tenke økonomi så velger ein LR. Angrer litt på eg ikkje gjekk for Taycan, men prøvde å vere litt fornuftig eg og :D

hELgenen

Sitat fra: peterka på torsdag 19. januar 2023, klokken 21:53

Ingen fake bremser bak på min P :)
Jo P en er eit hakk kvassere enn LR.
Er enig viss ein skal vere fornuftig, tenke økonomi så velger ein LR. Angrer litt på eg ikkje gjekk for Taycan, men prøvde å vere litt fornuftig eg og :D

Vel er du snusfornuftig velger du RWD.

olavxxx

Spørs hva man sammenligner med, klart at 3P jeg hadde var mye mer gokart (særlgi når jeg hadde den på kw v3). Men Y Performance krenger veldig lite og den henger veldig bra. I Elgtest så tar jo en Y LR samme hastighet som en 3P (ja, Y LR!). YP er nok enda bedre i elgtest.

Elgtest er jo på en måte "gokarttesten", som da tester hvor lett en bil mister grep eller eventuelt velter.
Men hvor bra den går på bane, spørs litt da. YP har jo track mode som 3P og S Plaid har.
Så man kan justere på balanse og oppsettet, kjøle ekstra osv. Man får jo da mulighet for å beholde power lenger under aktiv bruk på bane.

Hvordan den rangeres på bane ift andre biler vet jeg ikke.
Men jeg mistenker at ingen i samme prisklasse klarer å touche den - av SUVer.
Klart at 3P vil jo ha fordel av lavere vekt og lavere tyngdepunkt.

Men plattformen til Y vil jeg si er bedre, stivere, gigacasts osv.
Får håpe de lager en fully casted 2 performance awd med hengerfeste :-P

olavxxx

Forresten angående Y på bane:
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-performance-supercar-time-racetrack/
(coilovers + camber bars + spacers + andre bremser)
Relativt "små mods" for en banebil med andre ord, ikke noe interiør ribbet eller noe.

Det der var jo før den fikk track mode også (det kom i desember 2022), som nok vil hjelpe mye på banekjøring :-)

Men spørsmålet er hva man snakker om når man snakker om "rask" bil, snakker man om rundetider eller 0-100, snakker man om 0-250km/t? Eller en kombinasjon på bane? En YP er jo rask nok til å vinne 0-201 meter - siden bilene kan bli diskvalifisert for å kjøre for fort. Men det fins jo selvsagt biler som er raskere 0-201 meter.. Men kjører man bare bånn gass, så diskes man jo :P

Så jeg vil vel egentlig påstå at YP er rask på bane, særlig når den uten track mode og små mods kan leke med 911 GT3 som er hardcore banerigget. Med litt interiør fjernet så vil den jo være enda raskere.

Men forskjellen fra YP ned til YLR er ganske stor da, men det skal sies at YLR på bane også gjør det veldig bra med små mods. Og selvsagt så går jo en 3P enda bedre på bane med coilovers osv :-P Og klart man kan kjøpe en hardcore racebil som går raskere på bane, men da er det jo mange ganger prisen - og en bil man ikke kan kjøre t/r barnehagen osv.

Panda4u

Sitat fra: olavxxx på fredag 20. januar 2023, klokken 08:57
Forresten angående Y på bane:
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-performance-supercar-time-racetrack/
(coilovers + camber bars + spacers + andre bremser)
Relativt "små mods" for en banebil med andre ord, ikke noe interiør ribbet eller noe.

Det der var jo før den fikk track mode også (det kom i desember 2022), som nok vil hjelpe mye på banekjøring :-)

Men spørsmålet er hva man snakker om når man snakker om "rask" bil, snakker man om rundetider eller 0-100, snakker man om 0-250km/t? Eller en kombinasjon på bane? En YP er jo rask nok til å vinne 0-201 meter - siden bilene kan bli diskvalifisert for å kjøre for fort. Men det fins jo selvsagt biler som er raskere 0-201 meter.. Men kjører man bare bånn gass, så diskes man jo :P

Så jeg vil vel egentlig påstå at YP er rask på bane, særlig når den uten track mode og små mods kan leke med 911 GT3 som er hardcore banerigget. Med litt interiør fjernet så vil den jo være enda raskere.

Men forskjellen fra YP ned til YLR er ganske stor da, men det skal sies at YLR på bane også gjør det veldig bra med små mods. Og selvsagt så går jo en 3P enda bedre på bane med coilovers osv :-P Og klart man kan kjøpe en hardcore racebil som går raskere på bane, men da er det jo mange ganger prisen - og en bil man ikke kan kjøre t/r barnehagen osv.

Gt2 du tenker på, GT3 fungerer fint til dagligdagse gjøremål 👍

OleBrum2

Vel er du snusfornuftig velger du RWD.
[/quote]

Må si meg enig i det, gikk heller for den ved bestilling nå. Men, så ser jeg ikke for meg å kjøre steder der 4wd er spesielt nyttig, og trenger ikke de ekstra 15 kwh for rekkeviddens del.

Forøvrig litt interessant at model 3 SR+ med samme batteri kom først til polarsirkelen i race med Long range mach-e og Porsche cayenne. Skulle gå fint til langtur dersom det blir aktuelt og.

Model Y

Tenkte jeg skulle dele noen praktiske erfaringer fra min side.

Jeg har stort sett alltid hatt RWD på mine biler hele veien. Har hatt FWD, noe som er fullstendig utelukket for framtidige elbiler, grunnet typisk 50/50 vektfordeling, noe som gir veldig lite grep i oppoverbakkene, selv om de er stabile på veien. Vi hadde en IONIQ som dessverre fungerte dårlig der.

Har nå en Honda E med RWD, og den hadde jeg aldri problemer med å komme fram med på vinteren, men hvis man presser den så kan den slenge ut med bakhjulene i oppoverbakkene. Og med skarp regenerering så kunne jeg oppleve at bakhjulene flyttet litt på seg ved bremsing i nedoverbakke.

Men når det kommer til AWD vs RWD, så kommer det mer an på bil og sjåfør hvor mye det hjelper. Jeg har kjørt RWD Mercedes og AWD Subaru, og kommet akkurat like lett fram på hytta på fjellet om vinteren. Mercedesen hadde luftfjæring, så jeg kunne få bedre bakkeklaring ved behov. Problemet der var faktisk mest med Subaru, som veldig ofte kom sidelengs i rundkjøringer osv. Det føltes som den seilte over veien heller enn å dra seg inn i svingene. ESP-systemet på Mercedesen var ekstremt mye raskere til å korrigere ved skrens, og elektronisk diffsperre fungerte utmerket ved dårlige veiforhold - jeg sto aldri fast.

Når det gjelder Tesla virker det som elmotorene bidrar til mye raskere korrigering. Den AWD versjonen vi prøvekjørte satt som støpt på vinterføre. Vi prøvde også RWD, men fikk ikke testet den helt like mye på dyp snø. Men til vanlig kjøring merket jeg egentlig ikke forskjell. Forskjellen mellom de to var egentlig kun med AWD i offroad-mode, da kunne vi merke at framhjulene trakk oss mer inn i svingene.

Vi endte med å bestille en RWD. Dette mye fordi jeg ikke var imponert over byggekvaliteten på bilen, det var mye ulyd i interiøret. Rakling fra setebeltene, plastdeksler i bagasjerom osv.
Bilen er den mest fornuftige vi kunne over med tanke på tilhengerfeste, takstativ og massivt bagasjerom til en veldig god pris, men jeg ville nok ikke lagt igjen 100k ekstra for å få LR eller LR P, da bilen ellers er 100% identisk. Spoiler fikser jeg enkelt om jeg ønsker utseendet, og ellers med hjulene så er gemini egentlig det eneste alternativet grunnet mye mindre hjulstøy på langturene. Performance er utelukket grunnet stivere fjæring osv.

Det virker også som det nesten ikke er forskjell i ytelse på 0-60km/t, men videre oppover så drar de to motorene virkelig fra på LR. Så for vårt bruk iallfall så ga det lite mening å investere mer for å få den boosten. 

Så jeg mener at i normal bruk er RWD mer enn nok. Er det glatt så er det også glatt for AWD.

Bare mine erfaringer med AWD og RWD. Vi er da en av de som "kjipet ut" med å kjøpe den enkleste spec'en av Model Y.

Radial

Vi har både awd og RWD Y i husstanden nå(MG'n selges).

Med unntak for mye bedre akselerasjon og p-sensorer i awd'n fra 2021, så er rwd'n vel så bra som awd.
Spoler ingenting når jeg rygger i grus og svinger, noe derimot awd'n gjør på fremhjulene om ikke terreng-assistenten aktiveres.
RWD har en eDiff løsning som fungerer utmerket, og vekta på bakakselen er faktisk 100kg høyere enn forran på Model Y, noe som understreker fornuften med bakhjulstrekk.

Ellers:
Jeg må berømme kina-bilene stadige små tekniske tiltak, som sikrer en mer støysvak bil... noe som ikke sitter på Tyske biler enda:
- fantastisk god fit&finish.
- gummiklosser ved baklyktene som stiver av bakluka slik at den ikke lager "trykkfølelse" til oss med litt sarte ører.
- ekstra liten gummipakning på sidene bakluka som hindrer vindsus rundt bakluka.
- PPF på bakluka der de ekstra gummiklossene ligger ann.

Alt dette er fraværende i tyske modeller, noe som egentlig er rart...de burde ha lært litt fra Kina, men berlin er vel i en ramp-up og ikke i en "improvement" fase som Shanghai er, og slikt prioriteres vel ikke.
Nå kommer RWD Y med BYD blade og megacast front-to-back, så da blir Model Y en ganske annerledes bil under skallet fremover... starter med RWD nå, så da er det trolig slutt på kina-bilene i Europa.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

RWD blir nå levert med bedre ladehastighet :

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-forskjell-pa-like-tesla-modeller-lader-mye-raskere/s/5-95-1114410

Det betyr vel at man må ofre bedre sammenskrudd bil (Kina) mot bedre ladeytelse (Berlin)
For om jeg forstår artikkelen rett så vil RWD fremover komme fra Berlin....

Hver gang jeg leser om Tesla og leveranser tenker jeg på Forest Gump....En vet liksom aldri hva man får....

Daniel_0007

Planen til tesla er jo at Berlin skal dekke europa så tipper om ikke lenge så vil alle Y komme fra Berlin.
De har jo begynt å sende Y rwd fra kina til Canada nå.
Problemet med tesla man vet aldri hva man får, siden de har begynt å lage y rwd fra Berlin så burde de åpne opp at man kan og velge de 2 nye fargene sammen med y rwd.
Model 3 2019 LR Rwd

JEG

Liten tilleggsopplysning: LR har lastekroker i bagasjerommet.av en eller annen har SR ikke det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JEG på fredag 26. mai 2023, klokken 11:58Liten tilleggsopplysning: LR har lastekroker i bagasjerommet.av en eller annen har SR ikke det.

Kan det være at de SR som lages nå gjerne har fått det de og? Nå er det vel og snakk om at de skal begynne å lage SR til det norske markedet i Berlin. Kanskje det og har noe å si.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA