Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD vs RWD

Startet av Hestegutten, fredag 13. januar 2023, klokken 11:21

« forrige - neste »

peterka

Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.


Håvar

Ladehastighet er som du sier ikke lik med de to batteriene, men en får riktignok kun peak effekt en kort stund.
Forflytningshastigheten er nok ikke så ulik på de to bilene.
RWD har litt lavere forbruk og det mindre batteriet lader kanskje litt raskere ved høyere SOC(%).
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

k1

Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:07
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.
Dette var en veldig snodig holdning til andres valg, hva nå det enn baserer seg på; lommebok, behov, interesse, osv.

heiho

Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:07
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.

Nå har du oss som ikke ønsker å bruke så mye ekstra penger i dilldall på en helt vanlig bruksbil men som heller legger penger i en GT3.

Barid Bel

Sitat fra: k1 på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:10
Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:07
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.
Dette var en veldig snodig holdning til andres valg, hva nå det enn baserer seg på; lommebok, behov, interesse, osv.

Helt latterlig. Performance Y er like "status" som Audi A6 stasjonsvogn pleide å være, tusenvis av helt like biler på veiene. I 2023 betaler man +- 100k ekstra for litt ekstra akselerasjon, store felger og noe pynt. Forskjellen i 2022 var ca 40k, da var det et lett valg å gå for P, skulle jeg handlet i dag hadde det blitt LR.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

peterka

Sitat fra: k1 på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:10
Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:07
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.
Dette var en veldig snodig holdning til andres valg, hva nå det enn baserer seg på; lommebok, behov, interesse, osv.
kanskje litt dumt skreve, men meiningen var har ein råd så gå for det beste. Holdt på å kjøpe LR, men ser at eg hadde angrer i dag viss eg hadde gjort det. Har egentlig  ikkje behov for sånn stor bil i heile tatt eg heller

Tetsuo

Men stemmer det at det er forskjellig batteriteknologi som gjør at RWD kan lades til 100% regelmessig?

I så fall så vil jo effekten i hverdagen være veldig lik med tanke på rekkevidde. Har i dag en TM3 LR og lader jo aldri til mer enn 80%. Greit nok på langtur hvor jeg er enig i alt dere skriver, men for oss som kun gjør det er par ganger i året, så kan jeg jo fint leve med det.

Og spørsmål 2: er det samme batteri på RWD fra både Berlin og Kina?

Otkristo

Sitat fra: Tetsuo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:19
Men stemmer det at det er forskjellig batteriteknologi som gjør at RWD kan lades til 100% regelmessig?

I så fall så vil jo effekten i hverdagen være veldig lik med tanke på rekkevidde. Har i dag en TM3 LR og lader jo aldri til mer enn 80%. Greit nok på langtur hvor jeg er enig i alt dere skriver, men for oss som kun gjør det er par ganger i året, så kan jeg jo fint leve med det.

Og spørsmål 2: er det samme batteri på RWD fra både Berlin og Kina?
RWD har LFP batterier som kan/bør lades til 100%

Radial

Sitat fra: Tetsuo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:19
Men stemmer det at det er forskjellig batteriteknologi som gjør at RWD kan lades til 100% regelmessig?

I så fall så vil jo effekten i hverdagen være veldig lik med tanke på rekkevidde. Har i dag en TM3 LR og lader jo aldri til mer enn 80%. Greit nok på langtur hvor jeg er enig i alt dere skriver, men for oss som kun gjør det er par ganger i året, så kan jeg jo fint leve med det.

Og spørsmål 2: er det samme batteri på RWD fra både Berlin og Kina?

RWD kommer bare fra Kina enn så lenge.
Man ser det godt på konfiguratoren, som plutselig lister opp feks Midnight Silver Metallic på RWD,men ikke på LR og Performance. LR og Performance bygges i Berlin (med unntak av Blå), mens RWD utelukkende kommer fra Kina (og blå Longrange, mulig også Performance blå)

Jeg har sammenlignet RWD mot LR/P og ser at RWD ikke har Tåkelys, det er eneste jeg ser at skiller rent utstyrsmessig.
Forøvrig har Kina Y'er vært godt bygget, vår LR er helt ship-shape 1,5år etter vi fikk den, ikke ett knirk eller teknisk problem.

Fristet til å bytte ut MG'n med en RWD Y... Mer plass, mer komfort, bedre seter, app og preheat, mye lavere forbruk og hengerfeste inkludert +++ ikke minst slipper jeg å kaste 4500kr årlig på Birger N Haug for service.
Men litt råflott med 2 Y'er i garasjen...🙄🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tetsuo

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Tetsuo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:19
Men stemmer det at det er forskjellig batteriteknologi som gjør at RWD kan lades til 100% regelmessig?

I så fall så vil jo effekten i hverdagen være veldig lik med tanke på rekkevidde. Har i dag en TM3 LR og lader jo aldri til mer enn 80%. Greit nok på langtur hvor jeg er enig i alt dere skriver, men for oss som kun gjør det er par ganger i året, så kan jeg jo fint leve med det.

Og spørsmål 2: er det samme batteri på RWD fra både Berlin og Kina?

RWD kommer bare fra Kina enn så lenge.
Man ser det godt på konfiguratoren, som plutselig lister opp feks Midnight Silver Metallic på RWD,men ikke på LR og Performance. LR og Performance bygges i Berlin (med unntak av Blå), mens RWD utelukkende kommer fra Kina (og blå Longrange, mulig også Performance blå)

Jeg har sammenlignet RWD mot LR/P og ser at RWD ikke har Tåkelys, det er eneste jeg ser at skiller rent utstyrsmessig.
Forøvrig har Kina Y'er vært godt bygget, vår LR er helt ship-shape 1,5år etter vi fikk den, ikke ett knirk eller teknisk problem.

Fristet til å bytte ut MG'n med en RWD Y... Mer plass, mer komfort, bedre seter, app og preheat, mye lavere forbruk og hengerfeste inkludert +++ ikke minst slipper jeg å kaste 4500kr årlig på Birger N Haug for service.
Men litt råflott med 2 Y'er i garasjen...🙄🙄

Takk for godt svar!
Er det virkelig bare tåkelys som skiller RWD og AWD nå?
(Altså bortsett fra motor og batteri selvsagt)

Tidligere var det også lydanlegg og sånt som var forskjellig. Men ser jo inne på konfiguratoren til Tesla at RWD også står med premium lyd.

Radial

Ikke funnet annet enn tåkelys som skiller de.
Det var jo dog no greier med rattvarme og baksete-varme på Model 3 SR som var deaktivert, men på Y står det ikke noe om rattvarme på noen av modellene - Og RWD har i det minste varme i baksetene sier spesifikasjonene. Nærliggende å tro det er helt likt LR/P på dette punktet, men man kan jo bli skuffa rundt rattvarme eventuelt da.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Model 3 SR som selges nå har rattvarme og varme i baksetet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RMM

Er matrix hovedlys standard på alle Y-modellene også nå?

Radial

Sitat fra: RMM på søndag 15. januar 2023, klokken 14:13
Er matrix hovedlys standard på alle Y-modellene også nå?

Alt av 3 og Y i EU har siden 2021 hatt de nyeste Matrix kapable lyktene ja. Men mangler software for matrix funksjonalitet enn så lenge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Lov å håpe at Tesla sender matrix funksjonalitet OTA i fremtiden. De har jo kontroll på pixlene mtp at de kan skrive logoen med lysene :)
Men - når de ikke klarer å høydejustere dem så 3 og Y er overrepresentert blant biler som blender andre i trafikken, og auto fjernlys virker helt disco på opplyste veier, ville jeg ikke holdt pusten. Sist jeg kjørte Y ble jeg flau over hvordan fjernlys-automatikken fungerte, og slo den raskt av.
Tesla har en lang vei å gå før de får kontroll på frontlysene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA