Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD vs RWD

Startet av Hestegutten, fredag 13. januar 2023, klokken 11:21

« forrige - neste »

Hestegutten

Hei.

Antakelig et dilemma mange sitter og lurer på, nå som det faktisk er en vesentlig forskjell i pris.

Hvis man ikke kjører mye på glatt, og ikke er noe opptatt av akselerasjon/hestekrefter, er det verdt det å betale 70k ekstra for firehjulstrekk? Er forskjellen i rekkevidde så stor som den er oppgitt? Hvilke andre fordeler kan rettferdiggjøre at man legger 70k på bordet?

Moas

Har kjørt en 3 awd denne vinteren og det fungerer utmerket. Blir også tid til litt lek i rundkjøringene når det kommer mye snø. Bakhjulsdriften er bedre enn forhjulsdrift i forhold til å få hjulspinn ellers. Det skjer knapt på, mens med andre forhjulsdrevne biler så har det til tider vært plagsomt, selv på sommeren.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Håvar

Hadde jeg bodd sørpå ville jeg uten tvil gått for RWD og spart 70-80k (avhengig av spec) ift AWD.
Her jeg bor i nord hvor det er 20-30 mil mellom byene blir rekkevidden om vinteren for snau. I tillegg er det vinter(les snø/is på E6) 5-6 mnd i året, så AWD kommer godt med
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

heiho

Mtp. hvor dårlig rekkevidde jeg føler det er vinterstid på en 22' 3 SR+(510wltp) så ville jeg ikke hatt noe mindre i hvert fall. Men jeg hadde nok kjøpt Y SR kontra LR mtp. prisdiff.

Elektro12

LR har jo også raskere supercharging, bedre akselerasjon og redundans skulle en motor feile. De ekstra milene rekkevidde er også gull verd på langtur.

Daniel_0007

#5
Kjører 3 rwd, aldri hatt problemer før i år, satt fast i snøkaoset i oslo men med slip start så kom jeg løs etterhvert.
Ville nok vurdert rwd igjen så lenge prisen er såpass stor men kjører man ofte til hytta om vinteren på dårlige veier ville jeg heller hatt awd.
Skulle ønske berlin hadde hatt 4680 batteriet slik at vi kunne fått som de har i statene en awd utgave med mindre rekkevidde og pris.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hestegutten på fredag 13. januar 2023, klokken 11:21
Hei.

Antakelig et dilemma mange sitter og lurer på, nå som det faktisk er en vesentlig forskjell i pris.

Hvis man ikke kjører mye på glatt, og ikke er noe opptatt av akselerasjon/hestekrefter, er det verdt det å betale 70k ekstra for firehjulstrekk? Er forskjellen i rekkevidde så stor som den er oppgitt? Hvilke andre fordeler kan rettferdiggjøre at man legger 70k på bordet?

Nå har jeg ikke prøvd RWD av Model Y, men har ikke noen grunn til å betvile rekkeviddeforskjellen angitt med WLTP. Jeg tror begge bilene er veldig gode kjøp, men hvis du tenker å dra på mange lange turer ville jeg valgt LR med mindre det fører til at du må spise havregrøt hver dag. Mitt argument er at de 78 kilometrene i forskjell, altså 17% lenger rekkevidde på LR, vil føles som mye mer/større med tanke på at ladehastighet dropper fortere mot fullading, sånn at du har "sweet spot" lenger på LR. I tillegg, hvis du f.eks. ikke tør å kjøre lenger enn at du har 8% igjen, og med tanke på at du aldri kan vente på å lade den til fullt om du skal kjøre veldig langt, så kan nok batteriforskjellen føles mer som 30% kanskje (litt synsing). Jeg synes i hvert fall at Model Y LR, som jeg har nå, er utrolig mye bedre på langtur lademessig enn det Model S 85 var, hvor sistnevnte kanskje kan sammenlignes med Model Y SR. Model Y på langtur gir nesten ikke mer pauser i lading enn jeg ville stoppet uansett for mat osv.

Men for all del, hvis du ikke har så veldig mange veldig lange turer så betyr det gjerne ikke særlig. Jeg var forøvrig godt fornøyd med Model S bakhjulstrukket bil på vanlige brøyta vinterveier...ingen problem å kjøre opp til skitrekk osv....verre hvis du må ut i løssnø.
Tesla Model Y                         2021-

norsedons

#7
Om bekymringen er at det er "glatt", så er det piggdekk mange bør ha, AWD hjelper lite. Norge er vel omtrent i særstilling når det gjeld fokuseringa på AWD, og elbiler med tyngdepunkt og elektronikk skal ikkje samanliknast med korleis det var for ti år sidan..

Veldig mange kjøper elbil for by/bygde-kjøring, og dagens pris på RWD er god vil eg påstå. Om du i tillegg kjøper bilen for å ha den i mange år, så vil du kanskje både oppleve at Tesla skrur opp prisene igjen, og full moms på heile summen..

Dog framstår LR som det beste kjøpet i høve til RWD, og nærast eit "kupp" etter den ekstreme reduksjonen i pris på LR, for dei som har mulighet til den.
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

Mr Oizo

Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:08
Til dere som ønsker mest rekkevidde; jeg har tidligere kjørt elbiler med over 500 km rekkevidde. Jeg synes det ikke er verdt ca. 2000 kr mer i billån i mnd
I Bjørn Nyland sin test fra thailand skilte det bare 53 km mellom rwd og awd. Rwd klarte 440 km i konstant 90 km/t. Lavere forbruk på rwd, ca 129 wh/km i den testen. Bilene ble ikke kjørt samtidig og rwd var nyere, temp 20 grader på begge tester. Likevel en pekepinn på rekkevidden. Rwd vil nok droppe vesentlig mer i veldig kaldt vintervær pga oppvarmingen.

turfsurf

Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:08
Til dere som ønsker mest rekkevidde; jeg har tidligere kjørt elbiler med over 500 km rekkevidde. Jeg synes det ikke er verdt ca. 2000 kr mer i billån i mnd for å få behovet for den opplevelsen dekket et par ganger i året.
Det kommer jo helt an på hvor mye man kjører langt. Hadde vi hatt SR hadde vi måttet hurtiglade på vei opp til hytta hele vinteren, og kjøring med henger hadde blitt en plage. Samme med motorvei, hadde blitt alt for mye lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

#10
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. januar 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:08
Til dere som ønsker mest rekkevidde; jeg har tidligere kjørt elbiler med over 500 km rekkevidde. Jeg synes det ikke er verdt ca. 2000 kr mer i billån i mnd for å få behovet for den opplevelsen dekket et par ganger i året.
Det kommer jo helt an på hvor mye man kjører langt. Hadde vi hatt SR hadde vi måttet hurtiglade på vei opp til hytta hele vinteren, og kjøring med henger hadde blitt en plage. Samme med motorvei, hadde blitt alt for mye lading.
Det er ikke sikkert elbil er alternativ for alle. Må man lade mye uten strømstøtte så kan fossil være et rimelig alternativt.

Har forøvrig kjørt 4x4 i mange år og kommer ikke til å kaste bort penger på det igjen
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

jokke

Bor sør for Oslo, kjøper aldri rwd igjen. Kun awd

THE

Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. januar 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:08
Til dere som ønsker mest rekkevidde; jeg har tidligere kjørt elbiler med over 500 km rekkevidde. Jeg synes det ikke er verdt ca. 2000 kr mer i billån i mnd for å få behovet for den opplevelsen dekket et par ganger i året.
Det kommer jo helt an på hvor mye man kjører langt. Hadde vi hatt SR hadde vi måttet hurtiglade på vei opp til hytta hele vinteren, og kjøring med henger hadde blitt en plage. Samme med motorvei, hadde blitt alt for mye lading.
Det er ikke sikkert elbil er alternativ for alle. Må man lade mye uten strømstøtte så kan fossil være et rimelig alternativt.

Har forøvrig kjørt 4x4 i mange år og kommer ikke til å kaste bort penger på det igjen

For min del er jeg sikker på at neste hovedbil blir elektrisk, fossil er helt uaktuelt. Jeg er også 100% sikker på at det blir 4x4 på neste hovedbil. Tidligere har jeg bare hatt tohjulstrekk, både biler med bakhjulstrekk og biler med framhjulstrekk. Den eneste 4x4 jeg har hatt er den TMXen jeg har nå, så jeg vet godt hva forskjellen med trekk på to eller fire hjul betyr i praksis. Det er også 100% sikkert at neste bil skal ha betydelig mer rekkevidde, raskere lading og gjerne lavere forbruk enn TMX100D som jeg har kjørt siden 2017. Har tidligere forkastet TMY som erstatter for TMX, men ble nesten fristet til å bytte til en TMY LR AWD med 19" hjul og uten EAP når jeg så prisen i dag.

Hvis jeg skulle kjøpt en nr2 bil så hadde det nok  blitt en TM3 SR. Vi har ikke behov for to store biler, eller to biler med firehjulstrekk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HOFFERN342

Sitat fra: THE på fredag 13. januar 2023, klokken 21:48
Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. januar 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 17:08
Til dere som ønsker mest rekkevidde; jeg har tidligere kjørt elbiler med over 500 km rekkevidde. Jeg synes det ikke er verdt ca. 2000 kr mer i billån i mnd for å få behovet for den opplevelsen dekket et par ganger i året.
Det kommer jo helt an på hvor mye man kjører langt. Hadde vi hatt SR hadde vi måttet hurtiglade på vei opp til hytta hele vinteren, og kjøring med henger hadde blitt en plage. Samme med motorvei, hadde blitt alt for mye lading.
Det er ikke sikkert elbil er alternativ for alle. Må man lade mye uten strømstøtte så kan fossil være et rimelig alternativt.

Har forøvrig kjørt 4x4 i mange år og kommer ikke til å kaste bort penger på det igjen

For min del er jeg sikker på at neste hovedbil blir elektrisk, fossil er helt uaktuelt. Jeg er også 100% sikker på at det blir 4x4 på neste hovedbil. Tidligere har jeg bare hatt tohjulstrekk, både biler med bakhjulstrekk og biler med framhjulstrekk. Den eneste 4x4 jeg har hatt er den TMXen jeg har nå, så jeg vet godt hva forskjellen med trekk på to eller fire hjul betyr i praksis. Det er også 100% sikkert at neste bil skal ha betydelig mer rekkevidde, raskere lading og gjerne lavere forbruk enn TMX100D som jeg har kjørt siden 2017. Har tidligere forkastet TMY som erstatter for TMX, men ble nesten fristet til å bytte til en TMY LR AWD med 19" hjul og uten EAP når jeg så prisen i dag.

Hvis jeg skulle kjøpt en nr2 bil så hadde det nok  blitt en TM3 SR. Vi har ikke behov for to store biler, eller to biler med firehjulstrekk.
Vi byttet fra en X 100D fra 2017 til en Model Y Perfoemance i Desember.

Angrer ikke, en helt fantastisk bil som var helt rett med tanke på pris og hva man får.. men må si jeg savner falkevingedørene (syns bakdørene på Y krever vel mye plass for å åpnes, veldig upraktisk om du har trang parkering og har barn..). Den digre frontruten var også et stort pluss, men det går fint. Skjermen foran rattet savner jeg.. men gikk fort å venne seg til skjermen foran rattet.

4x4 er veldig deilig de gangene man først trenger det.. så er helt enig med deg der, skal ikke tilbake til bakhjul som vi hadde på forrige, eller forhjul (enda verre enn bakhjul i mine øyne) som på et par av bilene vi har pleid å kjøre rundt i før det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JEG

#14
Fikk beskjed av forhandler at ladehastigheten var lik på AWD og RWD, men ser at Tesla oppgir 170 kW mot 250 kW. Jeg tenker at det også bør tas med i vurderingen, spesielt om man skal på langtur eller vil kjøre med campingvogn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA