Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førre uken tyskland, idag norge - kortbetaling blir krav

Startet av Moggen, fredag 13. januar 2023, klokken 00:38

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 09:53
Sitat fra: Panduck på fredag 13. januar 2023, klokken 17:18
Men mest interessant blir det å se hvordan Tesla vil forholde seg til dette påbudet. De har den mest lukkede løsningen, kun lading via deres egen app, noe mulighet for RFID-kort, ikke noe roaming med andre apper / kort, men allikevel de som får minst kjeft :P
Er vel fordi at de er så mye større enn alle andre, og så er det fremdeles veldig enkelt. Skal du lade hos Tesla så har du enten Tesla eller bruker Tesla appen. I praksis kunne mange og greid seg med kun Tesla for hurtiglading.

Skal man lade på f.eks Ionity er det jo ett mylder av tilbydere og forskjellige avtaler å velge mellom.

Håper egentlig de bare setter opp en sentral betalingsterminal pr lokasjon.

Blir morsomt med kø på betalingsterminalene når folk har plugget i, og så timer bilen ut fordi den må vente for lenge på etablering av sesjon. eGolf timer vel ut etter 30 sekunder?
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning. 😬

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 15. januar 2023, klokken 16:51
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning.
Hehe, ja den blir fin. Kommer nok til å holde meg til RFID og Tesla fremover også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moggen

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: geear på søndag 15. januar 2023, klokken 16:51
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning.
Hehe, ja den blir fin. Kommer nok til å holde meg til RFID og Tesla fremover også.

Betalte med visa-kort blipp vid hurtiglading i både tyskland og danmark. Fungerte veldig bra, og man blippade rett på selve hurtigladeren.
Løsningen finnes og fungerer perfekt. Men det vil nok kreves at man involverer aktører med riktig kompetense denne gangen.

RJK

Sitat fra: Panduck på søndag 15. januar 2023, klokken 16:50
Sitat fra: OlaM på søndag 15. januar 2023, klokken 16:22
Det jeg har ment hele veien er at hvis ikke ladebransjen klarer å lage gode kundeopplevelser, så kommer de til å få lovkrav tredd nedover hodet sitt. Der er vi nå.

Løsningen på dette har man jo nesten fortalt om selv: Tesla sin ladeopplevelse. For Tesla-eiere er det bare å plugge inn, for oss andre er det en app som er en drøm å bruke.

Skal andre aktører klare å overleve i møtet med Tesla sine stasjoner, må de bli bedre. Appen til FastNed og det enkle oppsettet det var å koble det til autocharge viser at det faktisk går ann.

Ellers beskriver du jo et annet problem godt: Å betale er en ting, å finne laderene er en annen. Selv om laderen tar kredittkort, må man jo ha en eller annen slags app for å finne den.

Jeg tror dette vil løse seg selv, vi trenger ikke lover av den typen beskrevet her, ladebransjen er i en endring fra "dere trenger de få laderene vi har satt opp og vil gjøre alt for å klare å bruke de!" til "vi må bli synlige og enkle, hvis ikke har vi ikke kunder." MER har så mange apper nå at jeg ikke engang vet hvilken som er den rette å bruke, InCharge / Vattenfall tror jeg knapt ønsker å ha kunder...
Er det mange bilmodeller og/eller bilmerker som ikke fungerer med Autocharge hos Fastned? Slik det ser ut, er det nesten bare VW AG-biler, Maxus e-Deliver og Mazda MX-30. Ja, og ikke-CCS-biler. Burde jo fungere for Tesla å legge inn støtte for Autocharge for de som har appen.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-What-is-Autocharge-

Se under "Some CCS vehicles can not use Autocharge"

To use Autocharge, every vehicle needs a unique code. Some vehicle have shared codes and for that can not use Autocharge.

Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019) & Q4 e-tron
Cupra Born
Maxus eDeliver
Mazda MX-30
Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3, ID.4 & ID.5
Seat Mii electric
Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Moggen på mandag 16. januar 2023, klokken 00:00
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: geear på søndag 15. januar 2023, klokken 16:51
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning.
Hehe, ja den blir fin. Kommer nok til å holde meg til RFID og Tesla fremover også.

Betalte med visa-kort blipp vid hurtiglading i både tyskland og danmark. Fungerte veldig bra, og man blippade rett på selve hurtigladeren.
Løsningen finnes og fungerer perfekt. Men det vil nok kreves at man involverer aktører med riktig kompetense denne gangen.
For nye ja, men kan fort bli dyrt å implementere kortleser på hver eneste av alle eksisterende ladere...

Panduck

Sitat fra: RJK på mandag 16. januar 2023, klokken 00:47
Er det mange bilmodeller og/eller bilmerker som ikke fungerer med Autocharge hos Fastned? Slik det ser ut, er det nesten bare VW AG-biler, Maxus e-Deliver og Mazda MX-30. Ja, og ikke-CCS-biler. Burde jo fungere for Tesla å legge inn støtte for Autocharge for de som har appen.

VAG ønsker nok ikke å støtte Autocharge fordi de vil at P&C skal ble standard.

Selvfølgelig vil Tesla kunne legge inn støtte for Autocharge, ville vært flott om de gjorde det. Men er ikke sikker på hvordan det skal være relevant i forhold til krav om betalingsterminal. Autocharge har jo samme "svakhet" som RFID, du må registrere deg som kunde, laste ned app for "første gangs bruk", osv.

RJK

Sitat fra: Panduck på mandag 16. januar 2023, klokken 09:58
Sitat fra: RJK på mandag 16. januar 2023, klokken 00:47
Er det mange bilmodeller og/eller bilmerker som ikke fungerer med Autocharge hos Fastned? Slik det ser ut, er det nesten bare VW AG-biler, Maxus e-Deliver og Mazda MX-30. Ja, og ikke-CCS-biler. Burde jo fungere for Tesla å legge inn støtte for Autocharge for de som har appen.

VAG ønsker nok ikke å støtte Autocharge fordi de vil at P&C skal ble standard.

Selvfølgelig vil Tesla kunne legge inn støtte for Autocharge, ville vært flott om de gjorde det. Men er ikke sikker på hvordan det skal være relevant i forhold til krav om betalingsterminal. Autocharge har jo samme "svakhet" som RFID, du må registrere deg som kunde, laste ned app for "første gangs bruk", osv.
Ja, jeg er fullstendig klar over at Plug'n Charge er der VW vil gå, og da med at de sitter med eierskap i selskapet som skal styre administreringen av Plug'n Charge-kundene.

Og der må uansett et kundeforhold til mot Plug'n Charge og Autocharge. Med Pug'n Charge vil det være en sentral aktør, og både software og hardware må være bygget inn i bilen for at det skal fungere. Autocharge kan fungere mot app og med allerede eksisterende HW, så lenge det brukes fast code (som vel er fast MAC-adresse om jeg ikke husker feil).

Tesla-eierne er jo allerede knyttet mot Tesla via app og konto, som også aksesseres fra bilens interface. Men ulempen er jo at man må knytte seg opp mot Tesla, og det fungerer da ikke mot andre ladeoperatører/ladestasjoner.

Det er vel den store ulempen med Autocharge. Kan sikkert løses om man f.eks. får skikkelig roaming og kan knytte autocharge mot egen ladeoperatør som f.eks. ChargerMyHyundai, og at det da fungerer hos andre operatører som velger å støtte dette.

Og da er vi vel ved problemets kjerne, at operatørene ikke åpner for begge standarder, og har en sentral "behandler" som ikke spør om bilen er knyttet mot den kjeden men mot en av de standardene, og derved kan verifiseres og at de er knyttet til godkjent betalingsform uten sperrer pga manglende betaling.

Synd ikke Plug'n Charge ble påtvunget standard i CCS, og at man allerede fra starten av fikk dannet et selskap som kunne ansees nøytralt, til å administrere Plug'n Charge-delen, med krav om kun å ta betalt for kostnaden av tjenesten og en begrenset profitt som skal være nok til å dekke kostnadene og knapt mere.

Da hadde vi kanskje ikke hatt denne "krigen" om man skal knytte seg til tjenesten og tilby støtten i bilene, eller Autocharge. Den tjenesten er jo for å komme unna problemene med at Plug'n Charge ikke er implementert av alle fra starten av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på mandag 16. januar 2023, klokken 19:19
Synd ikke Plug'n Charge ble påtvunget standard i CCS, og at man allerede fra starten av fikk dannet et selskap som kunne ansees nøytralt, til å administrere Plug'n Charge-delen, med krav om kun å ta betalt for kostnaden av tjenesten og en begrenset profitt som skal være nok til å dekke kostnadene og knapt mere.

Hele poenget med standarder er jo å slippe unna sentrale aktører. Det er jo ingenting i veien for at man nå skal kunne danne et selskap som kan ansees som nøytralt, litt sånn ting fungerer i internettverdenen, men det kan altså ikke være et selskap som eies av en side, slik VW ønsker seg.

EU bør ikke bare komme med krav. EU bør komme med løsninger. Men det koster jo penger, så da er det vel lettere å legge krav på operatører som vil innebære at de må lene seg på kommersielle aktører.

RJK

Sitat fra: Panduck på mandag 16. januar 2023, klokken 19:31
Sitat fra: RJK på mandag 16. januar 2023, klokken 19:19
Synd ikke Plug'n Charge ble påtvunget standard i CCS, og at man allerede fra starten av fikk dannet et selskap som kunne ansees nøytralt, til å administrere Plug'n Charge-delen, med krav om kun å ta betalt for kostnaden av tjenesten og en begrenset profitt som skal være nok til å dekke kostnadene og knapt mere.

Hele poenget med standarder er jo å slippe unna sentrale aktører. Det er jo ingenting i veien for at man nå skal kunne danne et selskap som kan ansees som nøytralt, litt sånn ting fungerer i internettverdenen, men det kan altså ikke være et selskap som eies av en side, slik VW ønsker seg.

EU bør ikke bare komme med krav. EU bør komme med løsninger. Men det koster jo penger, så da er det vel lettere å legge krav på operatører som vil innebære at de må lene seg på kommersielle aktører.
Visse ting kommer man ikke unna at blir sentralt styrt. Jeg tenker at Plug'n charge-delen styres som "sentralbanken" eller vårt eget Statens Vegvesen/Biltilsynet, som et felles register, og så må ladeoperatørene forholde seg til disse for å få info om kunden er OK til å få betalt. resten styrer ladestasjonen. Og banken sørger for å videreformidle betalingen som ellers.

Nå er jo nettopp problemet at flere operatører er tvilende til å ville koble seg til Plug'n Charge, nettopp fordi den hovedsakelig VW-eide Plug'n Charge-operatøren krever for godt betalt for den delen av transaksjonen. Det er vel Hubject, selskapet som vil være denne sentrale aktøren som sies å ville tjene for mye, ifølge denne artikkelen:

https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på mandag 16. januar 2023, klokken 19:43
Visse ting kommer man ikke unna at blir sentralt styrt. Jeg tenker at Plug'n charge-delen styres som "sentralbanken" eller vårt eget Statens Vegvesen/Biltilsynet, som et felles register, og så må ladeoperatørene forholde seg til disse for å få info om kunden er OK til å få betalt. resten styrer ladestasjonen. Og banken sørger for å videreformidle betalingen som ellers.

Men styringen kan ikke være fra private profitt-drevene firma. Så da er vi tilbake til problemet, hvordan kan EU påtvinge en enkel løsning, når det ikke finnes en enkel løsning annet enn private firma som har opparbeidet seg monopolsituasjon, eller som vil sette et privat firma i en slik posisjon.

Jeg tror uansett ladeoperatørene heller vil gå for kortbetaling, enn å lene seg på hubject.

Moggen

Ja, kortbetaling løser 95% av problematikken kring hurtiglading.
Når vi får dette på plass, slik at folk spontant kan lade hvor de vil uten å måtte planlegge sine reiseruter (en ting folk som er vant vid fossilbil HATER med elbil-bruk). Ja da  kan vi se på luksus som P&C, laderoboter, etc. Men akkurat nå er det mange (helt riktig) som mener at elbil ikke fungerer for en stor andel av brukere (feks eldre som ikke er flinke med apper og feilsøking). Det må vi løse som prio#1!

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA