Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

vinterdekk

Er vel også Xpeng G6 i denne klassen. Litt uskrevet blad med Xpeng, men Skoda kan jo bruke litt tid på å levere fabrikkspesifisert bil. Og i mellomtiden kan både G6 få sin første kampanjepris og Model Y Juniper kan bli lansert. Ting skjer så utrolig raskt på elbilfronten at 6-12 måneders leveringstid egentlig er uhørt. Men det høres ut som at du gjør en god beslutning her Elektro12.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.

RJK

Sitat fra: Elektro12 på mandag 26. august 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.
Har forstått det som at nye Ioniq 5 har bedre lykter nå!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 13:57
Sitat fra: Elektro12 på mandag 26. august 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.
Har forstått det som at nye Ioniq 5 har bedre lykter nå!

Dersom det er fjernlysene som ikke er gode nok så kan en jo kjøpe med en LED-bar. Da kan en lyse opp hele dalen. Er helt sykt hvordan noen av de lyser. Ser Mobile.de monterer på Ioniq 5, men sikkert mange som kan det. Denne var jo veldig diskrè:

Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 26. august 2024, klokken 14:19
Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 13:57
Sitat fra: Elektro12 på mandag 26. august 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.
Har forstått det som at nye Ioniq 5 har bedre lykter nå!

Dersom det er fjernlysene som ikke er gode nok så kan en jo kjøpe med en LED-bar. Da kan en lyse opp hele dalen. Er helt sykt hvordan noen av de lyser. Ser Mobile.de monterer på Ioniq 5, men sikkert mange som kan det. Denne var jo veldig diskrè:
Nå var det jo tips om å kjøpe nye Ioniq 5, og der er kanskje ikke det behovet så stort, men vil vel uansett være ønskelig å sette på ledbar om man kjører mye på veier med dårlig/ingen veibelysing om vinternatta, når det er mørkt og stort behov.

Har selv planer om å kjøpe denne til min Kona, koster 3K hos bilextra, så kommer montering i tillegg, som i stor grad bare betyr kobling til lys, da den festes på skiltholderens plass:



https://bilxtra.no/nuuk-e-line

Enda litt billigere hos bilkomponenter til 2,4K eller 2K om man blir medlem:

https://www.bilkomponenter.no/products/nuuk-e-line-ledbar-integrert-i-skiltholder
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Svarer meg selv her!

8)

Jeg klarte rett og slett ikke å la være, så det ble handel!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Muligens litt OT og litt for sent, men jeg vil ikke anbefale å montere LED-baren så lavt som under skiltet. Veibanen rett foran bilen blir ekstremt mye opplyst, i den grad at det blender føreren, samtidig som enhver liten hump i veien foran vil skygge for lyset, og det merkes veldig godt på en slik kraftig LED-bar.

Jeg monterte min rett over skiltet på min forrige Zoe, og det funket bra om sommeren, men om vinteren var det ikke rare brøytekantene som skulle til før alt utenfor disse ble dønn svart i forhold til veibanen. Bare en tanke...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Takk for tipset. Jeg får se hvor mye den bygger nedover. Men denne kan jo enkelt monteres opp/ned, og kan og snues i ettertid (må bare huske å snu skiltet og da ;)).

Så da finner jeg fort ut hva som passer best på min!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

Sitat fra: Elektro12 på mandag 26. august 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.

Forøvrig er jo en rekkevidde/batteri-sjekk av to biler verdt nesten null - man burde testet 100 biler av hver type for å kunne komme til noe som likner en konklusjon.


Ingeniøren

Dessuten har vel Bjørn (Tesla...) Tesla aksjer så han er ikke helt balansert i sine uttalelser...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 27. august 2024, klokken 07:19
Sitat fra: Elektro12 på mandag 26. august 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.

Forøvrig er jo en rekkevidde/batteri-sjekk av to biler verdt nesten null - man burde testet 100 biler av hver type for å kunne komme til noe som likner en konklusjon.



Dette med disse rekkevidde testene blir ofte mer forvirrende enn oppklarende. Nå kjører jeg samme strekning daglig - og jeg ser jo at forbruket på denne strekninghen varierer mye fra dag til dag. Tilsynelatende like dager med lik snitt hastighet, tørr veibane, samme vindforhold kommer ulikt ut. Faktisk viser egen test nå i sommer over minst 30 turer på samme strekning at forbruket kan variere inntil 15% på dager som ser ganske like ut værmessig. Hva er verdien da i disse rekkeviddetestene som gjøres? Er mye bedre å bare forholde seg til WLTP er min holdning. Har derfor selv sluttet å se og lese om ulike rekkeviddetester da jeg finner dem for lite sannferdige. Dessuten er dagens biler for alle praktiske formål slik at rekkevidden er ok for mitt bruk uansett - så da fokuserer jeg mer på andre egenskaper enn rekkevidde dersom jeg er på jakt etter bil. Jeg tror egentlig vi er der snart at folk flest bryr seg snart like lite om rekkevidde som de brydde seg om forbruket på fossile biler. For noen vil det bety en del -for de aller fleste vil jeg tro det betyr mindre

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 27. august 2024, klokken 10:04
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 27. august 2024, klokken 07:19
Sitat fra: Elektro12 på mandag 26. august 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 25. august 2024, klokken 21:46Er fornyede Ioniq 5 utelukket?
Mtp Skoda så kan jeg ikke unngå å tenke på en av de siste batteridegraderingsvideoene til teslabjørn + en til om Id3. Skoda får vel samme battericeller som Volkswagen, og jf testene til TB ville ikke jeg kjøpt en vag-elbil.

Skal se på det. Søren ikke godt å lande på noe "perfekt", men det er vel garanti om en viss prosent etter 8 år f.eks. på de fleste merker? Det blir også lite vitenskapelig å teste to enkelt-modeller og basere resultatet på det - man burde hatt resultater fra 5000 biler for å kunne si noe generelt om det.

Ioniq 5 har jeg prøvd, men designet er litt så-som-så og lyktene er ikke gode. Får litt "Korea-vibber" av systemer og layout - litt leketøy for min del.

Forøvrig er jo en rekkevidde/batteri-sjekk av to biler verdt nesten null - man burde testet 100 biler av hver type for å kunne komme til noe som likner en konklusjon.



Dette med disse rekkevidde testene blir ofte mer forvirrende enn oppklarende. Nå kjører jeg samme strekning daglig - og jeg ser jo at forbruket på denne strekninghen varierer mye fra dag til dag. Tilsynelatende like dager med lik snitt hastighet, tørr veibane, samme vindforhold kommer ulikt ut. Faktisk viser egen test nå i sommer over minst 30 turer på samme strekning at forbruket kan variere inntil 15% på dager som ser ganske like ut værmessig. Hva er verdien da i disse rekkeviddetestene som gjøres? Er mye bedre å bare forholde seg til WLTP er min holdning. Har derfor selv sluttet å se og lese om ulike rekkeviddetester da jeg finner dem for lite sannferdige. Dessuten er dagens biler for alle praktiske formål slik at rekkevidden er ok for mitt bruk uansett - så da fokuserer jeg mer på andre egenskaper enn rekkevidde dersom jeg er på jakt etter bil. Jeg tror egentlig vi er der snart at folk flest bryr seg snart like lite om rekkevidde som de brydde seg om forbruket på fossile biler. For noen vil det bety en del -for de aller fleste vil jeg tro det betyr mindre
Før så jeg hovedsakelig på toitalsnittet, og hvordan det endret seg, samt visning på samme bildet om jeg akkurat dere brukte mye ller regenererte mye, ut fra en indikator som er en slags liggende "power-søyle".

Nå har jeg hovedsakelig på visning for turen, og ser at noen ganger (relativt ofte), så flekker den opp forbruket så mye som 64-65 kWh/100 km, for så å raskt sige nedover etterhvert som jeg kjører. Og ofte ender turen på ett sted mellom 12 og 14 kWh/100 km.

Andre turer, så begynner den så lavt som noen få kWh/100 km, gjerne godt under 10, selv om turene som regel starter med en liten og slak nedoverbakke. Vifteinnstillinger kan selvsagt være litt forskjellig, og hvor lang tid fra jeg starter bilen til jeg faktisk begynner å kjøre.

Men ikke alltid virker det så veldig logisk hvorfor jeg i dag fikk så stort tall i starten, mens i går på temmelig like forhold, starter med veldig lave tall. Og noen ganger viser den intet før jeg har trillet noen medet som den kan kalibrere seg etter.

En annen sak, jeg fikk for første gang på svært lenge, ladet til 100 % på et sted der den ikke kutter automatisk, men hvor den nok fikk litt tid på å balansere cellene. For første gang fikk jeg frem 447 km, bare en km lavere enn rekkevidden etter WLTP.

Riktignok har jeg kjørt lenge nå uten takteltet, takboks eller bare takatativet på. og siste gan jeg hadde bilen inne, der de nullstilte tallene, var i april, så uten en lang vinter å gi meg høye forbrukstall på.

Med hovedsakelig mye langkjøring og mye av den på motorcei, så er jeg kjempehappy med de tallene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 27. august 2024, klokken 08:06Dessuten har vel Bjørn (Tesla...) Tesla aksjer så han er ikke helt balansert i sine uttalelser...
Der tror jeg du tar feil.... Men jeg har ofte feil.... ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA