Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med montering 2 stk Zaptec eller Easee?

Startet av oysteinjha, torsdag 12. januar 2023, klokken 09:58

« forrige - neste »

oysteinjha

Hei,
Jeg er ny på forumet, og tar sjansen på å opprette en ny tråd selv om noe av temaet kanskje har vært diskutert på forumet tidligere.

Jeg har kjøpt ny elbil (model Y, 2022) og har en eldre elbil fra før (e-golf, 2016). Jeg har en eldre ladestasjon fra før, men vurderer nå av flere grunner å erstatte denne med to stk nye smarte ladestasjoner - en på hver sin side av dobbeltgarasjen. Årsaken er blant annet at jeg ønsker;
-Maks ladeeffekt på Teslaen
-Maks ladeeffekt på bil nr 2 den dagen e-golfen erstattes
-Fleksibilitet, dvs. mulighet til å bytte plass på bilene i garasjen
-Mulighet for smartlading
-Mulighet for å søke enova-støtte

Jeg ønsker om mulig å koble to stk ladestasjoner enten på hver sin -, eller på samme kurs i underfordeling i garasjen. Antar sikring må være IT 32A 3P 230V for maks effekt.

Anlegget:
Jeg har IT 3P 230V inn til huset med 63A hovedsikring. Fra skapet går det egen kabel (uten egen sikring i hovedtavle) til underfordeling i garasjen. Ladestasjoner skal kobles i denne underfordelingen. Usikker på tverrsnitt på denne kabelen dessverre, og strekket fra hovedtavle er 30-50meter. I underfordelingen står det et overlastvern på 40A. Fra før har jeg 2-3 store strømforbrukere med hver sin kurs i hovedtavla; badstuovn, boblebad og stor koketopp.

Lastbalansering:
Jeg har allerede Tibber pulse koblet i HAN-port, men har for øyeblikket Fjordkraft strøm (bytter jevnlig lev.). Er det behov for f.eks. Zaptec sense for lastbalansering, og kan den i så fall kobles til i HAN-port parallelt med Tibber pulse ved bruk av splitt? Synes det er nyttig å kunne se realtime strømforbruk med Tibber pulse, og ønsker derfor ikke å droppe denne.

Jeg har vært i kontakt med elektriker og fått inntrykk av at dette var veldig komplisert med mye rart opplegg med registrering av anlegg hos Zaptec osv. Jeg ønsker å ha det så enkelt som mulig, fleksibelt og med maks mulig ladeeffekt. Noen som har erfaring med montering av flere Zaptec eller Easee på samme anlegg?

Håper noen har kjempegode tips og råd. På forhånd takk  :)

Jeg har estimert å komme ut på rundt 30k og deretter 10k fratrekk i Enova-støtte. Et alternativet er å droppe hele greia, og lade begge bilene med den gamle boksen, ev. montere kun en ny smart ladestasjon :-[

Svk

Med dagens batterier så kommer du vel langt med en ny zaptec GO og MAX ladestyrke

Øyvind.h

#2
Jeg kjører to Easee ladere i ett anlegg. Veldig enkelt å sette maks effekt på anlegg og på lader. Laderne fordeler automatisk effekt mellom bilene. Du kan administrere laderne i Easee appen for å konfigurere laderne.
I tillegg lar jeg Tibber styre laderne slik at de lader perfekt ift pris og bilens lademål.
Med pulse tror jeg også du kan sette maks effekt på laderne oppimot belastning i huset for øvrig om laderne i tillegg til å forholde seg til hverandre også må forholde seg til husets hovedsikring. Ikke noe problem for meg da det er egen måler og abonnement på tilførselen til de to laderne. Andre strømleverandører har sikkert egne enheter tilsvarende Tibbers Pulse. Alternativet er å kjøpe eksempelvis Athom Homey og sette opp flytene selv for perfekt lademønster iht pris og effekt, men det krever litt mer jobb enn bare å sette det bort slik jeg har gjort foreløpig.

På hytta har jeg èn Easee lader. Den styres foreløpig av Tibber selv om jeg har Fjordkraft som strømleverandør. Pulse mener jeg demper laderen ved behov der, men på hytta har jeg strømmåler som ikke helt klarer å drifte Pulse stabilt og ingen mulighet for å legge opp strøm til Pulse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oysteinjha

Sitat fra: Svk på torsdag 12. januar 2023, klokken 10:16
Med dagens batterier så kommer du vel langt med en ny zaptec GO og MAX ladestyrke

Sant nok, men dessverre er det ikke rekkevidden det står på, det er ladehastigheten da familien er mye på farten :)

oysteinjha

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. januar 2023, klokken 10:25
Jeg kjører to Easee ladere i ett anlegg. Veldig enkelt å sette maks effekt på anlegg og på lader. Laderne fordeler automatisk effekt mellom bilene. Du kan administrere laderne i Easee appen for å konfigurere laderne.
...

Takk for nyttig svar. Jeg har begynt å mistenke at Easee kanskje er et bedre alternativ ved montering av flere stasjoner. Er begge koblet så samme kurs, eller hver sin? :)

Øyvind.h

Uten å være 100% sikker mener jeg det går èn kabel fra sikringskapet til første lader, deretter kabel videre fra første lader til andre lader. Dvs kun 1 kurs.

Kan godt hende Zaptec leverer nøyaktig det samme under sin merkevare.

Skulle en lader gå i stykker kan du bytte den selv uten elektriker. Bare å hekte av laderen og klikke ny på plass. Det ligger visst noe i bakplaten som gjør at laderen forstår hvor den er, selv om bakplaten ser ut som en dum plastplate med koblinger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svk

har du prøvd supporten/chatten til zaptec? er raske å svare... Mulig de har noen geniale forslag :-)

Erik Ola Ulvestad

Ad lastbalansering: Om du har Tibber dongle på HAN port kan du i prinsippet parallellkoble fleire andre M-Bus slave adapter (Easee Equalizer, Zaptec, whatver...) på samtidig, så lenge dei evt er forsynt med egen strømforsyning (USB etc).
MEN, om dette er forskjellige aktørar som bedriv aktiv laststyring så er du vel nesten garantert å få jo-jo effekter. Du må ha én master!


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

espenri

Sitat fra: oysteinjha på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:58
-Mulighet for å søke enova-støtte

Jeg har estimert å komme ut på rundt 30k og deretter 10k fratrekk i Enova-støtte. Et alternativet er å droppe hele greia, og lade begge bilene med den gamle boksen, ev. montere kun en ny smart ladestasjon :-[

Hei,

litt på siden av topic, men har du noen erfaring med hva som faktisk kreves for å få enova støtte for dette?

Holder det at man:
1. Monterer to stk laderoboter som oppfyller: "Styringssystemet styrer minst to flyttbare strømforbruk"
2. Benytter Tibber / Easee /Jedlix for å oppfylle: "Styringssystemet kan automatisk ta hensyn til timepris for strøm og total strømbruk i boligen"
3. Benytter elektriker for å dokumentere arbeidet (selvfølge).

Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA