Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer kjøp av MY19 I-Pace

Startet av Almis, tirsdag 10. januar 2023, klokken 21:06

« forrige - neste »

Almis

Hei

Jeg ser etter en ny bil, da i3en rett og slett er for kjedelig. Har sett litt på I-Pace da kravene er el, ikke tesla og 500k max.

Ser at du kan få MY19 HSE FE til rett under 500k og det seiler opp som førstevalget om jeg skulle bytte bil. Det jeg er ute etter er erfaringer fra dere som faktisk eier bilene og ikke noen som bare tester de.

Jeg har følgende spørsmål:

Infotainment: Slik jeg forstår det så kan den være litt treg? Fungerer Android Auto trådløst eller må man bruke kabel, og hva er opplevd "kvalitet" på den opplevelsen? Har den innebygd spotify eller må man bruke telefon?

Rekkevidde: Ser de er oppgitt til 480km noe jeg har lest meg fram til er meget optimistisk mtp faktisk rekkevidde. Hvor langt unna vil dere si det er reelt? Snakker da om en HSE med 22" på sommer.

Byggekvalitet og kvalitetfølelse: Kommer fra en i3 og to Teslaer, så her vil jeg påstå det meste er en oppgradering :P Uansett, er bilene skrudd sikkelig sammen? Hvordan er veistøy, lyddemping osv?

Software-oppgraderinger: Kommer disse OTA eller må man inn på verksted? Har lest meg fram til at bilen ikke kommer fra fabrikk med 4/5G-tilkobling men at det er mulig å sette inn et data-sim selv? Hvordan fungerer dette?

Utstyrsnivå: Ser at de kommer i S, SE og HSE. Så har man også First Edition, som slik jeg skjønner det er en HSE med nåkå attåt? 

Til slutt: Er det noe som burde stoppe meg fra å bruke rett under 500k på en 3-4 år gammel I-pace med 50k på telleren? Ser at de kom med en oppgradert versjon i 2021 og at jeg kan få en EV320 S til rett over 500k, men i mitt hode frister det mer med en full speccet 2019 EV400.

Bilen jeg vurderer: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=284623099
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

turfsurf

Hadde EV400 2019 HSE ett par år, kjørte drøye 50000km (med 20"). Forbruket er ikke så dårlig som ryktet vil ha det til. 5-10 mil kortere enn vår YP. Er ikke noe glad i motorvei dog, det er der den taper mest.

Byggekvalitet er generelt OK, dekslene på baklukedemperne har det med å ryke, og det har vært noen recalls.

Bruk av WiFi hotspot funksjonen får infotainment til å tryne hvis det er mange brukere. Etter noen SW oppdateringer ble infotainment helt greit, men brukte mest Apple CarPlay.

Synes fjernlysene har ett litt flatt lysbilde, men Matrix er bra.

Er litt støy fra tak hvis du ikke kjøper med panorama.

Kjøper du en toppmodell med adaptive dempere osv, så er det en fantastisk bil å kjøre. Den absolutt beste vinterbilen vi har hatt m.t.p. fremkommelighet og kjøreegenskaper.

I det store og hele var det en bil vi likte veldig godt, men litt lite plass for de lange turene. Ikke helt håpløs kupe, men litt lite bagasje.

Er bilen stor nok, så er det ett godt valg.

Jeg vil bare komme med ett OBS. Ladafart er generelt litt lav, men på vinteren kan du kjøre tre timer og fremdeles få elendig ladefart. Så lange turer på vinteren med dårlig tid er ikke denne bilen skapt for.

Når det er sagt kjørte vi 140 mil den dagen vi hentet bilen, uten mye stress.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Infotainment: Mye bedre med siste oppdateringer enn det var i starten, men er fremdeles ikke "raskt".
Må ha kabel for Android Auto/Apple Carplay - finnes tredjepartsutstyr som gir trådløs løsning.

Rekkevidde: Vil si 400km på sommer, 300-340ish på vinter så lenge det ikke er altfor mange minusgrader.

Byggekvalitet: Godt sammenskrudd, god opplevd kvalitet men er enkelte seriefeil som treffer omtrent alle. Kabelstubbe til en sensor på fremre driveunit er for kort, dras ut etterhvert når bilen brukes og er veldig greit å få utført under garanti (+11 timers arbeid pluss deler).  12v batterier og lademodul har vært endel dill med as well, er byttet mange av disse.
Veistøy/lyddemping er ikke MB-nivå men OK så lenge du kjøper panoramatak og det har vel alle FE. (Uten høres det ut som du kjører med et åpent vindu når du kommer til en tunnel.)

Infotainmentoppdateringer kommer OTA, fikk min siste rett før jul. Har et ekstra datakort på mitt vanlige mobilabbonnement som står i bilen fast, og støtter google/trafikkinformasjon i kartlag og sånt. Software på bil og batteristyring må du inn på verksted for å oppgradere, det er sagt at bilene støtter dette nå men JLR har vel ikke tatt sjansen foreløpig.

Versjoner er S, SE, HSE, men dette er utgangspunkt som du kunne spesialtilpasse etter ønske. Jeg spec'et opp en S med utstyr som ikke er på standard HSE, som 4-soners klima, varme i baksetet og ionisering av luft i kupe.
First Edition er en HSE med omtrent alt av tilvalg.

Som nevnt er bilene utrolig bra å kjøre, du sitter ganske lavt omtrent som i en personbil. Veldig god på vinterføre, full aks fra stillestående på snø må nesten oppleves før man tror det er mulig.

Jeg synes fremdeles dette er av de fineste bilene i salg og vurderer jevnlig å bytte min som nå straks vipper 100k og dermed ut av garanti, med en lite kjørt FE. Får se hva som skjer..
Hadde en '21 320 som lånebil i høst mens min sto inne til noe garantijobb, og det var vel egentlig bare raskere AC-lading som jeg følte var bedre på den, ellers savnet jeg trøkket i 400'n omtrent daglig.



Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 11. januar 2023, klokken 00:10
Software på bil og batteristyring må du inn på verksted for å oppgradere, det er sagt at bilene støtter dette nå men JLR har vel ikke tatt sjansen foreløpig.

Min oppdaterte både telematikk og batterstyring OTA. Telematikk må ha versjon 18.2 eller senere for å gjøre det mulig, min telematikk er nå oppdatert OTA til 20.2.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

espenri

Jeg har 2019 FE som jeg har kjørt ca 30k. Bruksområdet er lang og mellomlange turer og noe kjøring i nærområdet. Vi er en aktiv familie på 2 voksne og 2 barn. Noen nevner plassproblemer, men jeg pakker med meg 5 sykler og fullt campingutstyr på sommeren eller ski / snowboard med ustyr til alle mann på vinteren. Da må man selvfølgelig benytte skiboks, men det har jeg alltid måtte ha, uansett bil.

Rekkevidden er ikke som lovet. Den er som andre her sier, ca 40mil sommer og 30-35 mil vinter, dette er ved landevei, på motorvei havner man et stykke under dette. Jeg kjører nesten tur/retur hytta på sommeren (44mil) og jeg kjører til hytta med 15-25% rest på vinteren (22mil + 800 høydemeter).

Lading er som andre her sier, ikke i toppklasse. På vinteren bruker bilen de første 10-15 minuttene ved ladestasjonen på å varme batteriet, da ligger hastigheten på 40-50kw. Etter det går den opp til ca 80kw, selv på vinteren. På sommeren legger den seg på 80kw med en gang, forutsatt lav nok SOC.

Infotainment fungerer godt. Det finnes sikkert både raskere og mer intuitive løsninger der ute, men jeg vil si at det er godt over gjennomsnittet. Android Auto / Apple Carplay er kablet, inngang via usb-a i midtkonsoll. Fungerer kjapt og problemfritt, men trådløst er jo fortrukket. Infotainment oppdateres OTA.

Byggekvaliteten er god, det er ingen slark, knirk og ulyder. Som påpekt av andre er det noen ting som er gjengangere som bør utbedres på garanti. Jeg kommer fra Volvo og Mitsubishi Outlander, så har ikke så mye sammenligningsgrunnlag i prisklassen, men jeg er uansett imponert.

Data / tvillingsim i midtkonsollen sørger for oppdatert trafikklag i kartet osv.

Når det gjelder utstyr har min FE alt tilgjengelig, men hvis jeg skulle plukket ut noe jeg absolutt ville hatt med videre ville det vært følgende:
- Luftfjærer: Utrolig digg å heve bilen og parkere i den ubrøyta plassen ingen andre vil ha.
- Panotak: Mindre støy
- Matrix lys: Bedre lysbilde, fungerer mer eller mindre feilfritt.

Jeg kunne godt tenke meg å bytte til en billigere bil, med tiden, men jeg finner ingen gode alternativer til i-pace som tikker alle bokser.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

geear

Interessant tråd. Den er for liten som hovedbil for oss, men nå er prisene på tidlige biler så lav at de kan være aktuelle som "konebil".

Kunne noen tenkt seg å dele noen ord om hvordan appstyringen er, primært fjernstart av klima? Gjerne noen med erfaring fra Tesla - for min del er det benchmark på app.

Og: er det enkelt å la klima bli stående på når man løper i butikk for eksempel, eller blir det mer fossilopplevelsen med bil av/på?

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 11. januar 2023, klokken 19:27

Kunne noen tenkt seg å dele noen ord om hvordan appstyringen er, primært fjernstart av klima? Gjerne noen med erfaring fra Tesla - for min del er det benchmark på app.

Og: er det enkelt å la klima bli stående på når man løper i butikk for eksempel, eller blir det mer fossilopplevelsen med bil av/på?
Appstyringen fungerte ganske bra. Kan planlegge klima eller starte manuelt. Låse bilen, blinke med lys osv. Litt treg, men var ganske stabil.

Hvis man vil gå fra bilen i gang er det bare å la være å sett bilen i park. Da kan man gå ut av bilen og så blir den stående på. Men det er jo litt risikofylt da. Kan og slå på klimatisering manuelt, så står den på i 30 minutt.

Nå har bilen fått mye kritikk for rekkevidde, men vi oppnådde faktisk 48 mil rekkevidde en sommerdag, opp og ned noen fjell og med noen titalls forbikjøringer med 20" felger. På flipsiden kom vi ikke frem til hytta på fjellet 25 mil unna en iskald vinterdag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Spurte om camp-mode for i-Pace i en tråd om app-styring, og fikk svar med denne video-demonstrasjonen/instruksjonen, som vel vil kunne fungere i ditt tilfelle og.

Krever riktignok appen Wattcat, som jeg ikke vet om er mulig å lage ny bruker på, men er vel greit å sjekke ut (her for Android):

https://www.youtube.com/watch?v=1cSpKs-q1ho

https://elbilforum.no/index.php?topic=48847.150
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 12. januar 2023, klokken 01:52
Spurte om camp-mode for i-Pace i en tråd om app-styring, og fikk svar med denne video-demonstrasjonen/instruksjonen, som vel vil kunne fungere i ditt tilfelle og.
Finnes 3djeparts apper for dette både til Android og iPhone. Hvis man ikke er skeptisk til de kan det jo brukes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. januar 2023, klokken 06:12
Sitat fra: RJK på torsdag 12. januar 2023, klokken 01:52
Spurte om camp-mode for i-Pace i en tråd om app-styring, og fikk svar med denne video-demonstrasjonen/instruksjonen, som vel vil kunne fungere i ditt tilfelle og.
Finnes 3djeparts apper for dette både til Android og iPhone. Hvis man ikke er skeptisk til de kan det jo brukes.
WattCat er vel en 3.partts-app, om jeg ikke har misforstått helt... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Ikke glem Jedlix for lade styring. Ja, Jaguar sin egen når knapt tredjepartene til støvlene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

#11
Vi hadde i-Pace i 3,5 år. Hærlig bil, byttet pga hengervekten da vi skaffet oss hest og hestehenger.

Ikke heng deg for mye opp i S, SE, HSE og FE. Mange spekker bilene fra scratch. Vår S var bedre utstyrt enn standard SE. Vi tok utgangspunkt i S fordi vi ville velge bort skinnseter og selvkjøringsfunksjoner.

At infotainment var litt tregt plaget meg aldri. Sitter ikke å trykker på det hele dagen uansett. Ryggekamera kan være tregt hvis bilen har 360-kamera, så kan være greit å unngå det ekstrautstyret.

Rekkevidde. Vi hadde 20", men klarte relativt lett oppunder 480km på trønderske veier på sommers tid.

Kvalitet. Har selv hatt Tesla og Jaguar er FLERE nivåer over. Kan ikke sammenlignes. Har også i3 og har hatt en annen i3 tidligere og dette er en bil uten problemer og også vanskelig å sammenligne med NOE annet. Men, Jaguaren oppleves som høy kvalitet i alle fall.

Pris. Vi slet med å selge vår i-Pace, endte med innbytte. Tror det er stort rom for pruting her. 500k for en 2019 høres veldig høyt ut. Vår ble videresolgt av forhandler for ca 400k. Nypris på bilen vår var 850k.

Du blir garantert fornøyd med i-Pace  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

Tja. Jeg ville ikke kjøpt iPace igjen. Den er et stebarn hos Jaguar. De kommer aldri til å oppgradere den fordi de driver slalomkjøring i strategi og skal nå inn i Rolls Royce territorie der iPace ikke passer. Jeg synes ikke 12V batteriløsningen med to batterier virker spesielt stabil. Delene er helt sinnsvakt dyre. Prøv å kjøp originale viskere så skjønner du tegningen. Den er veldig god å kjøre, men ikke så mye bedre enn den unevnelige at jeg synes det er helt magisk. Litt upraktisk ved å være ganske kort men veldig bred og lite bagasjerom (men god plass ellers). Samme dårlige hengerfeste løsning som den unevnelige. IPace er håpløst vanskelig å selge igjen så se på et eierskap som et veldig langsiktig forhold. Ladestrategien til Jaguar med 100% hele tiden er jeg heller ikke så råbegeistret for ift uforutsigbarhet på batteristatus på eldre biler. Mht rekkevidde så bruk 230 som reference consumption i Abetterrouteplanner så får du riktige estimater på turer du er opptatt av (med forbehold om batteridegradering som det finnes lite data på).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ingeniøren

#13
Sitat fra: Contango på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:22
Tja. Jeg ville ikke kjøpt iPace igjen. Den er et stebarn hos Jaguar. De kommer aldri til å oppgradere den fordi de driver slalomkjøring i strategi og skal nå inn i Rolls Royce territorie der iPace ikke passer. Jeg synes ikke 12V batteriløsningen med to batterier virker spesielt stabil. Delene er helt sinnsvakt dyre. Prøv å kjøp originale viskere så skjønner du tegningen. Den er veldig god å kjøre, men ikke så mye bedre enn den unevnelige at jeg synes det er helt magisk. Litt upraktisk ved å være ganske kort men veldig bred og lite bagasjerom (men god plass ellers). Samme dårlige hengerfeste løsning som den unevnelige. IPace er håpløst vanskelig å selge igjen så se på et eierskap som et veldig langsiktig forhold. Ladestrategien til Jaguar med 100% hele tiden er jeg heller ikke så råbegeistret for ift uforutsigbarhet på batteristatus på eldre biler. Mht rekkevidde så bruk 230 som reference consumption i Abetterrouteplanner så får du riktige estimater på turer du er opptatt av (med forbehold om batteridegradering som det finnes lite data på).

De har en oppgradering på gang...finnes noe på I-Pace Forum UK
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

Det var ikke mye nytt i denne i alle fall. https://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-pace/359469/new-2023-jaguar-i-pace-arrives-design-tweaks-and-new-trim-levels
Alle artikler om iPace og Jaguars strategi jeg har sett det siste året referer til en helt ny plattform for elektrifiseringen av Jaguar og Land Rover. iPace har en plattform som sies å ikke være skalerbar. Om det kommer en vesentlig oppgradering blir det i alle fall en stor overraskelse for alle. Det er også merkbart hvor lite Jaguar har gjort med oppgraderinger de kunne og burde ha gjort dersom iPace var et produkt for fremtiden. Bedret appstyring og effektivitetsforbedringer er jo nærliggende å tenke på. De gjør absolutt ikke noe. Med de katastrofale salgstallene ser jeg på bilen nå som en kommende dinosaur som vil ha mest potensiale som samlerobjekt en gang i fremtiden. For meg ville det vært en økende risiko å eie den fordi den er så sjelden i globale salgstall, og fordi jeg tror den er et stebarn hos Jaguar. Hadde Jaguar virkelig satset på bilen hadde de gjort noe alvorlig nytt med den og tatt produksjonen selv istedenfor å la Magna Steyr produsere.

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA