Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innbytte eller selge privat

Startet av RubberDucky, mandag 09. januar 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

RubberDucky

Jeg planlegger å bytte min 2 år gamle TM3 mot en ny Y.
Er det noen som har en ide om hvor mye jeg potensielt "taper" i kroner og øre ved å levere den til innbytte direkte til Tesla ved avhenting av ny bil? Skal jeg virkelig ta meg bryet med å selge den privat?

Man kan ta bilder av bilen og sende inn på innbytte-skjemaet på hjemmesidene deres, men den gir ingen indikasjon på hvor mye under "markedsverdi" jeg får?
2019 Mobilex Impala rullator

filtvet

Du får nok mindre. En annen ting er om de i det hele tatt tar innbytte. Hører at de har sluttet med det i Sverige.

Motorwatt

Min erfaring med TMS er at Tesla gir 30-50K mindre enn man kan få på finn.no. Om du skal ta bryet må du og din økonomi avgjøre selv. Tesla gir selvsagt ingen indikasjon på markedsverdi, men har du fått svar på skjemaet du sendte inn kan du vel sammenligne med finn.no.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Plotter du inn informasjon spå Tesla så får du sikkert prisestimat med en gang. Jeg fikk tilbud om 350' i desember
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

nikolaih

Jeg solgte en 2 år gammel model 3 nylig. Send meg en pm med alle detaljer så skal jeg gi min beste subjektive vurdering

Sandvika

30-50knok er min erfaring også.  For en bil som det fortsatt var nybilgaranti på det er det no-brainer for meg å selge selv, spesielt om man har ren samvittighet og ikke prøver å skjule noen feil eller mangler.

Klykken

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. januar 2023, klokken 16:54
Min erfaring med TMS er at Tesla gir 30-50K mindre enn man kan få på finn.no. Om du skal ta bryet må du og din økonomi avgjøre selv. Tesla gir selvsagt ingen indikasjon på markedsverdi, men har du fått svar på skjemaet du sendte inn kan du vel sammenligne med finn.no.
De tilbød 100k mindre for min S enn jeg solgte den for på Finn i 2021. En 2015 S85D med 90k på telleren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

CCTesla

Jeg byttet inn min 2020 model 3 LR da jeg fikk kjøpt en model y.

Jeg ventet i 7 måneder på model y slik at jeg måtte sende 2 eller 3 ganger bilder, km og eventuelle feil for å få oppdatert innbytte verdien.

Prisen varierte fra en "for høy til å være sant" til 25-30.000 under finn prisene.

Electric cars in Norway

SitatPrisen varierte fra en "for høy til å være sant" til 25-30.000 under finn prisene.

:+1:Du gjorde en god deal du....

Det vil gå ned mer nå som nye har blitt priset så pass mye billigere. De er jo satt nede like mye som de steg i mars i fjor...

emurof

Sitat fra: RubberDucky på mandag 09. januar 2023, klokken 16:40Jeg planlegger å bytte min 2 år gamle TM3 mot en ny Y.
Er det noen som har en ide om hvor mye jeg potensielt "taper" i kroner og øre ved å levere den til innbytte direkte til Tesla ved avhenting av ny bil? Skal jeg virkelig ta meg bryet med å selge den privat?

Man kan ta bilder av bilen og sende inn på innbytte-skjemaet på hjemmesidene deres, men den gir ingen indikasjon på hvor mye under "markedsverdi" jeg får?

Du får mye mindre for innbytte enn for å selge privat, men hva med en mellomting? Det finnes flere der ute som tilbyr å selge bilen for deg, mot en sum. Denne summen er gjerne lavere enn det du vil få mindre ved innbytte. Så da får du litt mer igjen for bilen, samtidig som du slipper å tenke på salget selv.

RubberDucky

Hei.
Jeg har fått tilbud fra Tesla på min 2020/21-model Mod3 LR (gått 40K)
Kun basert på bildene jeg har sendt inn på skjemaet, tilbyr de 327 595.
Det er sannsynligvis rundt 50K under det jeg kan forvente å få for den privat tipper jeg.
Det føles litt rart at de gir meg et håndfast tilbud som dette kun basert på noen bilder, men de tar jo også forbehold om at det ikke er andre skader på bilen som jeg ikke kan se og opplyse om.

Jeg har bedt car4sale om å gjøre en vurdering for meg. Så får vi se hva de sier.

Kanskje jeg legger ut en annonse på finn.

--
2019 Mobilex Impala rullator

Motorwatt

Nå har du sikkert et helt annet forhold til din bil enn det Tesla har. Som jeg skrev over så er 30-50K under "listepris" ganske normal innbyttepris hos de aller fleste bilforhandlere. De må ta høyde for skjulte feil, og garantiansvar i opptil 2 år. I tillegg til fortjeneste. Mange aksepterer slikt innbytte for enkelhetens skyld.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ArthurWikan

Sitat fra: RubberDucky på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:12
Hei.
Jeg har fått tilbud fra Tesla på min 2020/21-model Mod3 LR (gått 40K)
Kun basert på bildene jeg har sendt inn på skjemaet, tilbyr de 327 595. [/i][/i]

Jeg er muligens i markedet for kjøp av en brukt Tesla 3, Facelift. Det er 715 stk til salgs på finn nå. Etter at Tesla skrudde ned prisene, må det vel "oppdages" av private selgere også. En ny SR+ kommer på 425000 - og hvis man vil betale mere for en brukt enn en ny, velbekomme. 2019 LR går nå for omtrent 300K med 50000 km. Jeg har T3 lagret på min finn som ble lagt ut første gang i oktober i fjor, redusert pris med 100k fra første publisering.

Det må jo være bruktbilforhandlere og private som håper på at Tesla "tar til vett" og skrur opp prisene igjen, vel? "Annet bilutsalg" taper minst 20'000 kroner på marginen sin på biler de tok inn i desember.

Selv holder jeg litt igjen og venter til februar. Det er alltid en eller annen som sprekker. Det er ofte lavest pris på finn som får solgt bilen sin først.

saphran

Jeg har sjekket innbytteprisen på de ulike Teslaene vi har en gang i blandt og trodde 110-120 000 under markedspris på en Model S var mye, inntil jeg fikk innbyttepris på vår 1 år gamle LR Y nå (kjørt 15k): Der tilbød de 353k(!)  Dette er en bil som nå etter prisnedsettelsen nå koster 573k ny og som da 1 år gammel ligger på vel 520k på finn. Da snakker vi altså at innbytte er til en rabatt på 1/3 av markedspris, et tap på 160k!

På en 2 år gammel model 3 var det "bare" 120k i tilsvarende forskjell opp til billigste på finn.no.

Det virker jo som noen får mye bedre tilbud enn dette, og det håper jeg jo folk får hvis de takker ja. Model Sen solgte jeg selv på 4 timer, 110k over innbyttetilbudet. Grei timesbetaling.

hELgenen

Sitat fra: saphran på onsdag 25. januar 2023, klokken 20:40
Jeg har sjekket innbytteprisen på de ulike Teslaene vi har en gang i blandt og trodde 110-120 000 under markedspris på en Model S var mye, inntil jeg fikk innbyttepris på vår 1 år gamle LR Y nå (kjørt 15k): Der tilbød de 353k(!)  Dette er en bil som nå etter prisnedsettelsen nå koster 573k ny og som da 1 år gammel ligger på vel 520k på finn. Da snakker vi altså at innbytte er til en rabatt på 1/3 av markedspris, et tap på 160k!

På en 2 år gammel model 3 var det "bare" 120k i tilsvarende forskjell opp til billigste på finn.no.

Det virker jo som noen får mye bedre tilbud enn dette, og det håper jeg jo folk får hvis de takker ja. Model Sen solgte jeg selv på 4 timer, 110k over innbyttetilbudet. Grei timesbetaling.

Min erfaring før elbilene var at en bil til 500.000 kunne tape seg ned til 200-250.000 innen 3 år......
Jeg tror kanskje det er den veien det går...man må regne med en nær halvering av nybilprisen på 3 år..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA