Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.

Startet av TJV, lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30

« forrige - neste »

TJV

I natt brant en elbil opp på hurtig/lynlader i Bergen. Sånn umiddelbart klarer jeg ikke se hva bil det er med bildene som ligger på nettet.
Noen forslag folkens?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEMaqb/kraftig-brann-i-bil-og-ladestolpe-i-bergen

(Ser nå at BT skriver det er en Jaguar).

Fant en video av hendelsen:
https://vm.tiktok.com/ZMFKJLWvW/
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

geear

Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...

overskyet

Sitat fra: geear på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...

Det er allerede lading i p-hus. Tesla har en ganske stor ladestasjon i et stort p-hus midt i Oslo sentrum. Ellers enig i alt du sier.

RJK

Sitat fra: overskyet på søndag 08. januar 2023, klokken 15:18
Sitat fra: geear på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...

Det er allerede lading i p-hus. Tesla har en ganske stor ladestasjon i et stort p-hus midt i Oslo sentrum. Ellers enig i alt du sier.
2 steder faktisk, både Ullevål og Sentrum Parkeringshus ved tinghuset.

Ellers er denne tråden grei for diskusjon om elbiler og brann i media...

https://elbilforum.no/index.php?topic=57115.50
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Det er mange innendørs hurtigladere. Supercharger v3 på Arkaden i Skien og Bilkraft på Stortorvet i Kongsberg er to jeg har brukt nylig.
'21 3LR

geear

Er klar over at det finnes mange i p-hus allerede, Tesla har nettopp bygget her i området også (Jorenholmen i Stavanger sentrum), men skal ikke ha mange av disse hendelsene der det er batteripakken som brenner, før det blir forbudt. Og ikke nødvendigvis bare hurtigladere. Og ferjer har det vært snakk om lenge, men finnes vel ingen enda?

RJK

Er vel ca null sannsynlighet for at man får hurtig/lynlading på båt. Så om noe, så blir det AC-lading eller DC-lading på AC-hastigheter. Jeg er ikke elektriker, så skal ikke si noe om det er AC eller DC man vil kunne bruke om man skal lade på båt, selv om jeg tipper det er AC som er alternativet.

Å nekte elbiler å reise med båt, altså uten mulighet for lading under overfarten, vil jo rett og slett være invitt til å forby fergetrafikk, da man allerede nå vet at icebiler brenner oftere enn elbiler. Da må man definitivt forby icebiler også. Sier seg selv at det ikke skjer, men at det kan komme endringer i både båtkonstruksjon (isolering mot spredning av brann) og brannslokningsutstyr og rutiner, vil nok kunne skje, spesielt på lange fergeoverfarter.

Men greit nok, et nytt poeng til oss som vil ha tunneler og bruer fremfor ferger. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

scholro

Fjordline tilbyr AC lading på ferjen som går mellom Kristiansand og Hirtshals.

RJK

#8
Takker for info. Har vel egentlig lest om det tilbudet, men glemt det av.

Men det er jo uansett ikke hurtig eller lynlading... ;)

EDIT: På Fjordline sine sider (Q&A), så sier de ihvertfall at dette ikke er mulig, så mulig det bare var noe de ville sjekke ut...

"Kan jeg lade min el-bil om bord?"
"Nei, det er dessverre ikke mulig å lade el-bil om bord på skipene."
https://www.fjordline.com/nb/p/kundeservice/sporsmal-og-svar__trashed/innenriks/verdt-aa-vite
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Lading på ferger er strengt tatt ikke nødvendig imho. Dagens biler går jo 40 mil++ omtrent alle sammen. De beste går 60 mil og omtrent alle produsentene varsler 60/70 mil rekkevidde på de neste modellene. Min bil er ikke blant de som har aller best rekkevidde, men likevel tar det så lang tid å tømme batteriet at en pause er hjertelig velkommen når jeg må lade.

Hadde det vært praktisk å lade på ferga? Ja, nødvendig? Nei.

RJK

Feilberegnet litt, trodde jeg hadde godst med strøm på batteriet, men oppdaget at det ikke stemte da jeg kjørte fra Oslo.

Rakk å lade litt ved siste Ionity før Langesund, så rakk til første Ionity i Danmark. Da hadde det selvsagt vært greit å få ladet opp mens bilen likevel stod still på båten, og jeg hadde pause fra kjøringen.

Men med tanke på at man da lader fra et gedigent aggregat, så er det sånn sett lite miljøvennlig. og jeg aksepterer glatt at det ikke er et tilbud som gis. Så lenge jeg kan lade mens jeg venter på å få kjøre ombord eller når jeg kommer i land, så er det opp til meg å tilpasse ladinger og strøm på bilen ellers.

Om ferga ble helelktrisk og kunne tilby overskuddsstrøm produsert under overfart fra solcellepaneler på båten, hadde det stilt seg anderledes. Men tviler på at vi er der på mange år. I mellomtiden vil uansett rekkevidden på bilene øke, og ladefarten tilsvarende, så det blir "corner cases".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

scholro

Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.

Moas

AC lading begynner ihvertfall å bli mer vanlig på ferger.
Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Oi! Har skjedd ting de siste årene altså. Sånt er interessant for oss som kjører 22 mil før vi kommer til Krsand - og skal det samme etter ankomst tilbake igjen. Da kan en kanskje starte med mye strøm i Hirtshals, og slippe å lade rett før Hirtshals, eller på vei hjem i Norge igjen. Men det er vel bare AC, så da rekker en ikke allverdens på et par timer over fjorden.

Men en annen ting som slo meg etter å ha sett videoen av denne Jaguaren, og føreren som tydelig akkurat har oppdaget røyk og går mot bilen i det flammene slår ut - jeg har MANGE ganger latt både store og små barn sitte i bilen under hurtiglading/lynlading, mens jeg selv har gått for å tømme tanken eller kjøpe mat eller lignende. Så eksplosiv som den brannen der var, med jetkarakterstikk, så hadde det sannsynligvis vært game over for unger i bilen. Skremmende å tenke på!!

Daniel_0007

Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 20:24
Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Oi! Har skjedd ting de siste årene altså. Sånt er interessant for oss som kjører 22 mil før vi kommer til Krsand - og skal det samme etter ankomst tilbake igjen. Da kan en kanskje starte med mye strøm i Hirtshals, og slippe å lade rett før Hirtshals, eller på vei hjem i Norge igjen. Men det er vel bare AC, så da rekker en ikke allverdens på et par timer over fjorden.

Men en annen ting som slo meg etter å ha sett videoen av denne Jaguaren, og føreren som tydelig akkurat har oppdaget røyk og går mot bilen i det flammene slår ut - jeg har MANGE ganger latt både store og små barn sitte i bilen under hurtiglading/lynlading, mens jeg selv har gått for å tømme tanken eller kjøpe mat eller lignende. Så eksplosiv som den brannen der var, med jetkarakterstikk, så hadde det sannsynligvis vært game over for unger i bilen. Skremmende å tenke på!!

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA