Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Guide: bytte sensorer på varmeapparat  (Lest 15637 ganger)

KVa

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
« Svar #45 på: Torsdag 12. Januar 2023, klokken 22:27 »
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.

Bytta du kun 3&5 til ny type, og lot 1,2&4 være gammel? Og det gjekk fint med autoadressering? Las ettsted at 3&5 er på egen buslinje så det går kanskje å skifte kun de to

sinamics

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
« Svar #46 på: Torsdag 16. Februar 2023, klokken 21:09 »
Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?

Hei
Har ikke sett melding din før nå.
Jeg får ikke opp noe info på feilkode P1C6500 i mitt system "ALLDATA", men sensor nummer 5 er G829. Se vedlagt oversikt, den har plassering 17.
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Du kan jo se på live-data om det er noe liv i sensor 5, hvis du har den muligheten på din tester.
Sitat
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?
Korrekt, A/C pressure/temperature sensor 5 er en av de sensorene som det snakkes om i denne tråden.

Sitat
Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?
Du får ingen feilkode ved lite gass.

For min del så har jeg byttet (N636 expansion valve 1, N638 expansion valve 3, N696 Refrigerant Cut-off Valve 1, N642 Refrigerant Cut-off Valve 4), og adressert dem inn igjen med diagnose testeren.
Fylte opp AC med gass, og alt virker helt fint, god varme i kupe :)

For info, denne gassen koster 5kr pr. gram, så det er viktig at dere får verkstedet til å tømme anlegget slik at man kan tilbakefylle samme gass og ikke betaler for 850g som går på systemet.

Jeg kjøpte ventilene brukt, fra en vraket egolf som kun hadde gått noen få mil, så total kostnad ble ca 8 lapper i det hele.
Det er iallefall bedre en 30k++ skulle jeg gjort det på verksted.
Jobben tok ca 3-4 timer.
« Siste redigering: Torsdag 16. Februar 2023, klokken 21:22 av sinamics »