Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fre 06. jan 2023, kl. 07:20

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: DagfinnN på ons 18. jan 2023, kl. 17:09
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 12:23
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Kritiser gjerne Tesla, men ikke kom med løgn. Som mange andre biler er det en knapp på blinklyshendelen som aktiverer vask av ruten. Lett trykk gir en vask. Tungt trykk spyler og gir mange vindusviskebevegelser. Altså blank løgn at man må fikle med skjermen.

Det var nettopp det nettavisen skrev at ikke finnes på Plaid. Null hendel. Touch knapp, som igjen aktiverer meny, som må fikles med. Defintivt noe som burde gjøre bilen avskiltet i Norge (og resten av verden) da det går på sikkerheten løs.

Solheim

Når man trykket på touch knappen så aktiverer man viskeren, holder man inne så spyler den. Når man har trykt på knappen kan man bruke venstre skrollehjul for å endre intensitet på viskerne. Så ingen fikling på skjerm.

Klykken

Skymles manualen, så får man svar på det meste og mer til.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

overskyet

Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne  :laugh:

Lucifer-

Sitat fra: Solheim på ons 18. jan 2023, kl. 19:20
Når man trykket på touch knappen så aktiverer man viskeren, holder man inne så spyler den. Når man har trykt på knappen kan man bruke venstre skrollehjul for å endre intensitet på viskerne. Så ingen fikling på skjerm.
Dette fungerer vel ikke på Y/3?

Klykken

Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 21:32
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne  :laugh:
Du ler, men jo, du bør absolutt lese manualen som omhandler bruk av bilen. Det gjelder kanskje ikke alle, men det er bare å sjekke facebook-gruppene som omhandler Tesla, så ser du at mange ikke vet noe som helst om fartøyet de ratter rundt i.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Her er det mye individualisme. Noen elsker å lese manualer, noen hater det, noen skjønner ikke, noen nedprioriteterer, og noen kan ikke lese manualer. En venn av meg hadde kjøpt en ny Suzuki, og stilte på døren min en tidlig morgen. Da hadde bilen stått med motoren igang fra dagen før fordi ingen hadde fortalt han hvordan han fikk stoppet den....

Personlig leser jeg ikke manualen før en måneds tid etter at jeg har fått ny bil. Da vet jeg hvor det som beskrives i manualen faktisk er, og så synes jeg det er gøy å finne ut ting selv...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Tenker at det holder å skumlese før man tar første turen. Er jo glimrende å gjøre mens man venter på å få bilen, f.eks.

Spesielt når Tesla er såpass utradisjonelle med sine valg og leverer bilen uten hendler, gir og det man normalt forventer å finne på vante plasser i andre biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Du og jeg er da bevis på individualisme... 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: Klykken på tor 19. jan 2023, kl. 08:52
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 21:32
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne  :laugh:
Du ler, men jo, du bør absolutt lese manualen som omhandler bruk av bilen. Det gjelder kanskje ikke alle, men det er bare å sjekke facebook-gruppene som omhandler Tesla, så ser du at mange ikke vet noe som helst om fartøyet de ratter rundt i.

Å lage produkter som er intuitive er nok lurt særlig når det kommer til basisfunksjoner.

Vi har en kaffetrakter her på kontoret av et merke som man finner i mange norske hjem.
Ingen har satt seg ned for å lese i manualen, men kaffe blir det!
Måtte man lest manualen for å trakte kaffe hadde få om noen, giddet å gjøre det.

For håpe det samme ikke gjelder for Yoke sjåfører og blinklys...

cstromme

Jeg er absolutt ikke en fan av knappene på yoke og ratt for blinklys, og syns Tesla gjør mye rart i kampen mot knapper i bilene sine, men at man skal trenge å lese manualen for å forstå at knappen på rattet/yoke som er merket med vindusviskersymbol forstår jeg ikke. Denne er da særdeles opplagt? Vi hadde X med yoke på prøvekjøring i helga som var, og kona brukte vindusviskerne uten at jeg kan huske å ha sagt noe til henne om hvor hun fant den.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Klykken

Så bra. Men hvis det er første gang man kjører Tesla anbefaler jeg å lese gjennom manualen kjapt, for det å begynne å lete etter ting på skjermen mens man kjører i snøvær på motorveien er ikke særlig trafikksikkert. Kanskje finner man ut at det man lette etter ikke trengte skjermberøring heller? Som nevnt tidligere kan det være mye annet som man kanskje ikke visste som man får visshet om.

Og som Motorwatt nevnte gjelder dette ikke alle!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Må bekjenne at da jeg fikk en TM3 som lånebil, så måtte jeg ha et kræsjkurs på nøkkelkortet... 💥 😖
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Hvis folk begynner å slumme ned interiøreret med gettomontering av knapper eller hendler, så må det være den ultimate fallitterklæring.


overskyet


Lurer på om kvaliteten på rattet er like dårlig som på joken? Dette skjer ikke på en Toyota, for å si det slik.


https://www.carscoops.com/2022/08/owners-complain-that-tesla-model-s-plaid-steering-yoke-material-degrades-after-as-little-as-4k-miles/


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA