Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fre 06. jan 2023, kl. 07:20

« forrige - neste »

Motorwatt

#45
Eksempler jeg kommer på i farten, og som fremdeles mangler, eller fungerer dårlig:

-360○ BirdView
-HeadUp display
-adaptive frontlys
-varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
-valg på flere blink retningsviser
-dårlig regnsensor
-fartsavhengig volum på media
-skiltlesing


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på ons 18. jan 2023, kl. 11:26
Eksempler jeg kommer på i farten, og som fremdeles mangler, eller fungerer dårlig:

-360○ BirdView
-HeadUp display
-adaptive frontlys
-varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
-valg på flere blink retningsviser
-dårlig regnsensor
-fartsavhengig volum på media
-skiltlesing

Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.


overskyet

Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 11:15
Ikke på software-siden, for der er ingen i nærheten, men på brukervennlighet på visse områder.

Det stemmer jo ikke. Mercedes er første ute med godkjent nivå 3 selvkjøring, mens Tesla sliter med et class action søksmål hvor de blir anklaget for svindel. Nesten alle andre biler i verden har fungerende regnsensor, Tesla har ikke. 360 kamera med birds eye view er vel også en ren hygienefaktor hos de fleste i dag. 

Klykken

Dere misforstår.
Softwaren til Tesla fungerer jo utelukkende godt med tanke på responsivitet, endringer og oppdateringer. De andre er ikke i nærheten av dette og har sydd sammen fra øst og vest med ny og gammel teknologi.

At Mercedes har L3 selvkjøring er jo en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har godkjenning i Nevada. Men da på godt merkede motorveier, ikke mørkt, ikke regn, ikke tåke og heller ikke over 40mph. Det på motorveier med hastigheter godt over dette. Det kan med andre ord ikke brukes på motorveier med mindre det er kø på høylys dag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

overskyet

Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 13:06
Dere misforstår.
Softwaren til Tesla fungerer jo utelukkende godt med tanke på responsivitet, endringer og oppdateringer. De andre er ikke i nærheten av dette og har sydd sammen fra øst og vest med ny og gammel teknologi.

At Mercedes har L3 selvkjøring er jo en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har godkjenning i Nevada. Men da på godt merkede motorveier, ikke mørkt, ikke regn, ikke tåke og heller ikke over 40mph. Det på motorveier med hastigheter godt over dette. Det kan med andre ord ikke brukes på motorveier med mindre det er kø på høylys dag.
Responsivitet, endringer og oppdateringer gjør ikke softwaren bra, når det mangler basisfunksjoner som alle andre har. Funksjonalitet som er rene hygienefaktorer i dag.

Motorwatt

SitatDere har misforstått
Kan du utdype? De manglene jeg påpeker er da virkelig reelle?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Ja, men alt bortsett fra de tre siste er jo software de ikke har. I så fall glemte du Apple carplay, Android Auto, fotåpner for bagasjerom, etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

BirdView ble lovet av EM for over 2 år siden, og da burde varsler ved rygging være enkelt.
Flere som mener at Matrix ligger klart, men mangler software
Valg av flere blink er definitivt bare software

Så da sitter vi igjen med HeadUp som nok ikke er så enkelt 🙂.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

#53
Men... Alt dette er jo ting som ikke finnes i software enda.
Fartsavhengig lyd er det med altoppslukende lyd aktivert, mener jeg.

Ellers, det de har av software fungerer jo upåklagelig og kjapt etter min mening. Bortsett fra vindusviskerne som lever sitt eget liv til tider, og cruise/AP med fantombrems i ny og ned.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Marzo


overskyet

Fantombrems er egentlig noe som burde gjøre cruise controllen deres forbudt. Det har vært slik i lang tiden uten at de gjør noe med det.

Har aldri opplevd at noen andre biler fantombremser. Nok et eksempel på elendig software.

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 14:20
Men... Alt dette er jo ting som ikke finnes i software enda.
Fartsavhengig lyd er det med altoppslukende lyd aktivert, mener jeg.

Ellers, det de har av software fungerer jo upåklagelig og kjapt etter min mening. Bortsett fra vindusviskerne som lever sitt eget liv til tider, og cruise/AP med fantombrems i ny og ned.
Nå snakker vi vel egentlig om det de ikke har.

("Altoppslukende lyd" eller "Surround" har ikke noe med fartsavhengig volum å gjøre).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Ja, nettopp. Det de ikke har, men kanskje burde hatt. Men er på ingen måte uenig med deg, må vite. Og det de har innabords av software mener jeg fungerer bedre både på bruk og opplevelse.

Ellers, mener bestemt lyden øker i takt med farten i vår Y når Altoppslukende lyd er på. Men kan være at "my mind playing tricks on me". :)

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Ser ikke bort fra at de har fått funksjonen nå, men da har den blitt forbigått i stillhet 😀. Spesielt på biler med høyt støynivå burde det være lett å merke at volumet fra media øker i takt med farten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

#59
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 12:23
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Kritiser gjerne Tesla, men ikke kom med løgn. Som mange andre biler er det en knapp på blinklyshendelen som aktiverer vask av ruten. Lett trykk gir en vask. Tungt trykk spyler og gir mange vindusviskebevegelser. Altså blank løgn at man må fikle med skjermen.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA