Vinduer går «på gløtt» i kulde

Startet av Grenadier, ons 04. jan 2023, kl. 23:24

« forrige - neste »

Grenadier

Hei,

På min YP levert i august skjer følgende:

Når det er kaldt, er flere av vinduene (både bak og foran) på «gløtt» når jeg henter bilen, med en åpning på 4-6 cm. (Vinduene er igjen når jeg parkerer). Har prøvd å resette vinduer (ta dem helt ned og helt opp) men hjelper ikke.

Må jo be om en service for dette. Men er det noen som kjenner til problemet? Upraktisk når det snør inn i bilen som står parkert..

Kim-

Vinduene skal gå litt ned når du parkerer i kulden, men ikke så mye
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

HOFFERN342

Sitat fra: Grenadier på ons 04. jan 2023, kl. 23:24
Hei,

På min YP levert i august skjer følgende:

Når det er kaldt, er flere av vinduene (både bak og foran) på «gløtt» når jeg henter bilen, med en åpning på 4-6 cm. (Vinduene er igjen når jeg parkerer). Har prøvd å resette vinduer (ta dem helt ned og helt opp) men hjelper ikke.

Må jo be om en service for dette. Men er det noen som kjenner til problemet? Upraktisk når det snør inn i bilen som står parkert..
Ikke uvanlig at en vindusheis kan tulle med posisjonen sin, litt merkelig når alle gjør det.. høres ut som om de må rekalibreres.

Du må ta de helt ned og helt opp fra førerdøren btw, om du prøvde fra dørene det gjelder så funger ikke det.

Om det fortsetter og resett/kalibrering ikke fungerte.. ville jeg kontaktet Tesla direkte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Øggen

Sitat fra: Kim- på ons 04. jan 2023, kl. 23:25

Og hvorfor det når en parkerer?
Når du åpner dørene ja, men ellers skjønner jeg ikke hvorfor de skal bevege seg noe🙄
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

HOFFERN342

Sitat fra: Øggen på tor 05. jan 2023, kl. 01:39

Og hvorfor det når en parkerer?
Når du åpner dørene ja, men ellers skjønner jeg ikke hvorfor de skal bevege seg noe
De skal gå et par millimeter ned igjen når det er kaldt ute.. ikke ellers. Årsaken er logisk, det er for at de ikke skal fryse fast i toppen, slik at du får opp døra selv om du har glemt å forhåndsvarme.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kaistian

På juleaften var det -19 og jeg skulle hjem, satte på forvarming, men det tok veldig lang tid og den brukte over 15 % poeng på oppvarming noe som er unormalt selv når det er så kaldt.
Skjønte hvorfor når jeg kom ut, ene bakvinduet sto delvis åpent med 5-6 cm.

Min er en LR 2022 fra Kina, men hos meg har det kun vært vinduene bak, og kun ett av dem om gangen.
Har kalibrert dem så få vi se om det skjer igjen.

lars667

Ja, skal vel bare være nok til at døra går klar av list på karosseriet om du må tvinge den opp, ikke så mye at vinduet står på gløtt?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Selv har jeg alltid tenkt at det er for å unngå at glasset fryser fast i gummilista, ikke at det er for å gå klar dørkarmen, men det kan sikkert være den ene eller andre eller begge årsaker her forsåvidt. Det går ned såpass at det kun er hjørnet på glasset som ligger an mot pakningen, og da er det veldig liten sjanse for at det fryser fast.

El_Dorado

På juleaften var det -19 og jeg skulle hjem, satte på forvarming, men det tok veldig lang tid og den brukte over 15 % poeng på oppvarming noe som er unormalt selv når det er så kaldt.

Min er en LR 2022 fra Kina, men hos meg har det kun vært vinduene bak, og kun ett av dem om gangen.
Dette skjedde for meg i dag, -5 grader og bilen var satt til defrost. Jeg skulle måkke rundt bilen da ble oppmerksom på at ALLE fire vinduene er nede ca 5 cm!! TMYP Berlin 2023.
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

Grenadier

Ok akkurat som hos meg, altså (men ikke alle vinduene nede samtidig).

geear

Sitat fra: El_Dorado på tor 05. jan 2023, kl. 15:45

Dette skjedde for meg i dag, -5 grader og bilen var satt til defrost. Jeg skulle måkke rundt bilen da ble oppmerksom på at ALLE fire vinduene er nede ca 5 cm!! TMYP Berlin 2023.
Sikker på du ikke har bommet i appen og kommet borti "luft"-knappen? Den gjør nemlig akkurat det du beskriver.

El_Dorado

Sitat fra: geear på tor 05. jan 2023, kl. 20:06
Sitat fra: El_Dorado på tor 05. jan 2023, kl. 15:45

Sikker på du ikke har bommet i appen og kommet borti "luft"-knappen? Den gjør nemlig akkurat det du beskriver.

Godt spørsmål. Det var faktisk kona som startet forvarming, så måtte spørre henne. 😃
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

Kim-

Også er den funksjonen som varsler om åpne vinduer eller dører kjekk å skru på
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kaistian

Sitat fra: Kim- på fre 06. jan 2023, kl. 00:44
Også er den funksjonen som varsler om åpne vinduer eller dører kjekk å skru på
Har den påslått, men trigger ikke for mitt problem og det skjedde igjen i går med høyre forran, men da kun 1 cm.
Det rare var at dette var i ett parkeringshus med 5 grader.

Kjørte så vinduet helt ned og så opp, men må veien opp stoppet det halvveis og gikk ned igjen, på andre forsøk lukket det helt opp.

geear

Det kan vel tyde på at det er noe justeringsbehov på det aktuelle vinduet, enten elektronisk eller mekanisk, for det høres ut som det er sikkerhetsfunksjonen som gjør at det går ned igjen. Det er nok såpass mye friksjon, eller feil høydejustering, at det tror det treffer en gjenstand.. altså at noen for eksempel har en arm eller finger i veien.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA