Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.7 lansering

Startet av daktari, onsdag 04. januar 2023, klokken 17:22

« forrige - neste »

torerik

Inntil videre kun RWD på disse? Antar det kommer en GTX eller lignende?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Sitat fra: torerik på fredag 25. august 2023, klokken 00:24Inntil videre kun RWD på disse? Antar det kommer en GTX eller lignende?

Blir visstnok annonsert en GTX-utgave av ID.7 i september.
https://www.autoblog.com/2023/05/11/vw-id7-gtx-awd-preview/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Roy Aasen

Ikke muligheter for takstativ såvidt jeg har fått med meg.

Gnilre

Når den kommer som stasjonsvogn og med 4-hjuldrift regner jeg med at den har takrails.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Roy Aasen

Er (for øyeblikket iaf) oppgitt uten taklast i Tyskland. Men som jeg leste der så ordner det seg kanskje på ett senere tidspunkt.

Vix


turfsurf

Må si de har gjort en bra jobb med denne. Interiøret ser mye bedre ut enn i ID.3/4/5. Software er i det minste på riktig vei, selv om det fremdeles virker litt rotete.

Personlig er jeg veldig glad i denne formfaktoren, litt stor og høy "kombi". Slipper den tverre bakruten på stasjonsvogn og SUV, mindre støy og fremdeles en stor lasteluke.

Utseendemessig er det kanskje ikke den peneste, men noe jeg fint kan leve med. Det mest negative er egentlig ytelsen, ser ikke ut til at GTX vil bli særlig sprek heller.

Men veldig mye å like med denne, blir spennende å se på pris når GTX kommer. Kan fort bli at YP byttes ut mot en slik om ett par år.

Stasjonsvogna kan fort bli en storselger i Norge, gitt at den økonomiske nedturen snur litt. Tror folk flest heller vil ha en litt høyreist stasjonsvogn enn crossover. Spesielt hvis det kommer en alltrack utgave.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. august 2023, klokken 09:29Må si de har gjort en bra jobb med denne. Interiøret ser mye bedre ut enn i ID.3/4/5. Software er i det minste på riktig vei, selv om det fremdeles virker litt rotete.
VAG har mye å bevise når det kommer til programvare. Ønsker man stabil programvare versjon 3.n i ID.3/4/5 som selges i dag. Eller versjon 4.n med ny funksjonalitet i ID.7. Vil VAG fortsatt legge til ny funksjonalitet i eksisterende biler. Og hvor lenge vil de oppdatere ID.7. Mange spørsmål. Men alt tyder på at VAG gjør framskritt tross alt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. august 2023, klokken 10:14VAG har mye å bevise når det kommer til programvare. Ønsker man stabil programvare versjon 3.n i ID.3/4/5 som selges i dag. Eller versjon 4.n med ny funksjonalitet i ID.7. Vil VAG fortsatt legge til ny funksjonalitet i eksisterende biler. Og hvor lenge vil de oppdatere ID.7. Mange spørsmål. Men alt tyder på at VAG gjør framskritt tross alt.
Ja, hvis ID.7 blir aktuell for oss, så kommer vi ikke til å kjøpe en av de første, eller uten å ha testet.

Problemet for VAG og de fleste andre er jo at det er så mange underleverandører som programmerer hver sin mikrokontroller, og så skal alt dette snakke sammen. Fryktelig vanskelig å gjøre større helhetlige endringer uten å kontrollere hele stacken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

igniztion

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. august 2023, klokken 10:14VAG har mye å bevise når det kommer til programvare. Ønsker man stabil programvare versjon 3.n i ID.3/4/5 som selges i dag. Eller versjon 4.n med ny funksjonalitet i ID.7. Vil VAG fortsatt legge til ny funksjonalitet i eksisterende biler. Og hvor lenge vil de oppdatere ID.7. Mange spørsmål. Men alt tyder på at VAG gjør framskritt tross alt.

Dette har de vel allerede hintet til at det blir lite av for eksisterende biler på markedet i dag. Versjon 4 vil aldri komme til disse bilene og det er ikke lekket en eneste ny ting som kommer i software det siste året. (Første kilde til v3.5 var i november 2022 og den har strengt tatt ikke noe nytt å snakke om i forhold til 3.2)

ID.7 ser lovende ut på mange måter, men jeg er fryktelig skeptisk til VAG når det kommer til software etter å ha vært gjennom ID.3/ID.4-fadesen så det blir ikke noen ny ID med det første for min del.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

geear

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 25. august 2023, klokken 20:47Er (for øyeblikket iaf) oppgitt uten taklast i Tyskland. Men som jeg leste der så ordner det seg kanskje på ett senere tidspunkt.
Det trenger ikke bety stort, er veldig mange biler i Norge i dag, som kan ha taklast ref. brukermanual, som ikke har oppgitt taklast i vognkort.

Sitat fra: Vix på lørdag 26. august 2023, klokken 07:20Pressebilde fra Volkswagen

Med universelle takbøyler med krok inn i døråpningen? Får håpe det finnes faktiske fester i taket på endelig produksjonsbil.

daktari

Sitat fra: geear på mandag 28. august 2023, klokken 14:22
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 25. august 2023, klokken 20:47Er (for øyeblikket iaf) oppgitt uten taklast i Tyskland. Men som jeg leste der så ordner det seg kanskje på ett senere tidspunkt.
Det trenger ikke bety stort, er veldig mange biler i Norge i dag, som kan ha taklast ref. brukermanual, som ikke har oppgitt taklast i vognkort.

Sitat fra: Vix på lørdag 26. august 2023, klokken 07:20Pressebilde fra Volkswagen

Med universelle takbøyler med krok inn i døråpningen? Får håpe det finnes faktiske fester i taket på endelig produksjonsbil.
Ser absolutt slik ut, dvs jeg tror det er tilpasset ID.7 med et hull for bøylen i dørkarmen (mothake). Raskt i bruk, men mindre elegant enn fixpoints og kan slite på dørpakningen.
I-pace, Kona og mange fler har dette.
Rails er best (kommer på stasjonsvogn), deretter fixpoints.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 28. august 2023, klokken 15:22
Sitat fra: geear på mandag 28. august 2023, klokken 14:22
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 25. august 2023, klokken 20:47Er (for øyeblikket iaf) oppgitt uten taklast i Tyskland. Men som jeg leste der så ordner det seg kanskje på ett senere tidspunkt.
Det trenger ikke bety stort, er veldig mange biler i Norge i dag, som kan ha taklast ref. brukermanual, som ikke har oppgitt taklast i vognkort.

Sitat fra: Vix på lørdag 26. august 2023, klokken 07:20Pressebilde fra Volkswagen

Med universelle takbøyler med krok inn i døråpningen? Får håpe det finnes faktiske fester i taket på endelig produksjonsbil.
Ser absolutt slik ut, dvs jeg tror det er tilpasset ID.7 med et hull for bøylen i dørkarmen (mothake). Raskt i bruk, men mindre elegant enn fixpoints og kan slite på dørpakningen.
I-pace, Kona og mange fler har dette.
Rails er best (kommer på stasjonsvogn), deretter fixpoints.
Kona har rails...



Også den nye:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

I all verden, trodde den type innfestinger var forbeholdt de som ville ha takstativ til 300 kroner fra Biltema på et eller annet gammelt vrak. Måtte google i-Pace for å tro det..  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA