Tesla Model Y gulvmatte på Skruvat

Startet av peterka, onsdag 04. januar 2023, klokken 13:29

« forrige - neste »

peterka

snakkesalig

Ulempen med billige gummimatter er at de har en tendens til å lukte gummi. Mye. Og lenge.
Uten at jeg har prøveluktet noen av de du linket til..

Øggen

Ikke undervurder viktigheten av høy kant på mattene. De billigste har oftest ikke høye nok kanter.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Slarre40

Litt kant er lurt. Men så lenge flappen til "hvilefoten" er lukket, altså at matta er hel er viktigst. Slik at vann o g slaps ikke renner inn under helt foran.

Jeg kjøpte de billigste gummimattene fra Grytis. De er OK, men sykt glatte når man er våt på beina :-D
Virker som om mattene er behandlet med noe silikon/fett fra fabrikk. Blir sikkert mer friksjon etter noen vask...
Trondheim

ViktorS

Hiver meg på denne. Jeg bestilte selv gulvmatter fra begood.no. De heter noe så enkelt som "TPE Allværsmatter". Har ikke fått testet de skikkelig, men de virker fine så langt :)

Vurderte samme "TPE"-modell til bagasjerommet også, gjerne slikt som går på seteryggen for baksetet, for beskyttelse når jeg skal ha inn ski, vedsekker, turutstyr etc. Tips til rimelige matter?

Tips til typ "hundebeskyttelse" for bagasjerom hadde vært knall. Innimellom, på sommeren, er det mye skittent turutstyr, fiskeutstyr, våt vadebeklednings som skal fraktes. vil gjerne ha skikkelig beskyttelse da, så jeg sparer meg renhold. Tips til setetrekk hadde også vært knall.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Stjerneglis

Vel og bra at mange liker høye kanter rundt gulvmattene, men slike klassiske gummimatter som det er linket til nedenfor har jo vært brukt "siden tidenes morgen" i biler i Norge så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skulle fungere?

Man banker jo av seg snø og slaps av skoene før man setter føttene inn i bilen gjør man ikke?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Stjerneglis

Sitat fra: ViktorS på torsdag 05. januar 2023, klokken 08:14
Vurderte samme "TPE"-modell til bagasjerommet også, gjerne slikt som går på seteryggen for baksetet, for beskyttelse når jeg skal ha inn ski, vedsekker, turutstyr etc.

Hvordan tåler TPE-materialet at tung bagasje dras over? som f.eks når man dytter en tung koffert med diverse skarpe kanter innover i bagasjerommet?

alda

Jag har de mattorna från Skruvat i en annan bil, de är helt OK - men att de luktar gummi i några veckor får man räkna med. Mjuka och fina, och verkar vara i bra kvalitet.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Kim-

https://www.gytisautek.no/alle/gates-bm040/bagasjeromsmatte-bak-plast-tesla-model-y-2021--gt--5-seter

Jeg kjøpte denne, syns det var litt kvasse kanter på den. Har og kun fraktet papp esker og litt greier baki og den er allerede full av skrapemerker. Anbefales ikke.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stjerneglis

Sitat fra: Kim- på torsdag 05. januar 2023, klokken 09:46
https://www.gytisautek.no/alle/gates-bm040/bagasjeromsmatte-bak-plast-tesla-model-y-2021--gt--5-seter

Jeg kjøpte denne, syns det var litt kvasse kanter på den. Har og kun fraktet papp esker og litt greier baki og den er allerede full av skrapemerker. Anbefales ikke.

Takk, da dropper jeg TPE-matter...

Har brukt denne i mine biler tidligere med gode erfaringer. Tåler mye, ser OK ut (teppe), og lett å holde rent. Men har ikke prøvd i TMY siden rommene under gulvet brukes mye, og jeg er litt usikker hvordan det vil fungerer i praksis...

https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/bilmatter/bagasjeromsmatter/bagasjeromsmatte-tekstil-120-x-150-cm-2000016392

ViktorS

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 05. januar 2023, klokken 08:43
Vel og bra at mange liker høye kanter rundt gulvmattene, men slike klassiske gummimatter som det er linket til nedenfor har jo vært brukt "siden tidenes morgen" i biler i Norge så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skulle fungere?

Man banker jo av seg snø og slaps av skoene før man setter føttene inn i bilen gjør man ikke?

Kjekt med kant, særlig når man må ta ut matta med vann på seg, så er det lettere å holde det på matta mens man tar den ut av bilen :)
(Hadde ett tilfelle hvor en 1,5l vannflaske var lekk, som lå på gulvet. Da var det kjekt å bare løfte ut matta, tømme vannet ut, og sette den tilbake etter litt tørking. Uten kant, hadde vannet ikke holdt seg på matta.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

norsedons

For dei som har mulighet til det, så er mattene til ToughPro og bagasjeromsmatta til Tesmanian uslåelege. Kvalitetsforskjellen er enorm. Vesentleg betre enn Originale frå Tesla. Har hatt dei på Model X, Model Y LR og bestilt til Performance.
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

snakkesalig

Hva legger du i "Kvalitetsforskjellen er enorm"? Hva konkret er det som gjør de så mye bedre?

norsedons

Spesielt ToughPro sine er geniale i utforming, og det er ikkje Kina-matter. Ingen lukt. Mattene sitter som støpt i bilen pga alle "piggene", og systemet med mange små ruter er som skapt for norsk haust og vinterver. Ingen andre matter er i nærheten av å måle seg. Sjekk nettsidene, så ser du gode bilder.

Som sagt, har brukt dei i mange år på fleire biler, dei er fantastisk.

Edit: Ruter er firkanta, så ruter er det ikkje.
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA