Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer LR / Plaid

Startet av kirky, tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

ctfri

Nei, har ikke hatt anledning til det enda, dessverre. Siden dette virker å være et ikke-tema, - og du også er veldig fornøyd, så tenker jeg at jeg melder det i App`en sammen med litt annet små-knask, så får vi se. Tre timer til nærmeste Serv.senter, så er ikke bare å stikke innom.
Takker for tilbakemelding.

…….

Jeg kjøpte en Model S LR og synes ærlig talt kjørekomfort og støynivå ikke var akseptabel i forhold til prisen. Kjørte den back to back med Audi E-tron (med akustikk glass på sideruter) et par ganger, og både kjørekomfort og støynivå var betydelig dårligere på Model S. Nå skal det sies at E-tron er meget god på støynivå, så det meste føles dårligere etter man kjører den en stund og det er vanskelig å gå til noe dårligere når man først har levd med lavt støynivå. Kan ikke si at jeg synes førersete var noe dårligere enn sportssetene i E-tron, men de er også rimelig harde.

Personlig følte jeg kvalitet på interiør også var dårligere. Så for min del med en personlig oppfattelse av dårligere kjørekomfort, en god del høyere støynivå, dårligere interiør og mer tungvinte løsninger så ble det salg for min del. Det er greit nok at den knuser E-tron på rekkevidde og akselerasjon, men ingen av de faktorene er spesielt relevant ved daglig kjøring i Oslo. Nå skal det sies at jeg nok også selger E-tron, men det er pga rekkevidde om vinter opp til hytten hvor det er i dårligste laget.

overskyet

#47
Sitat fra: daktari på mandag 20. februar 2023, klokken 22:54
Teslabjørn har kjørt 1000 km med Plaid, det gikk bra, best på vinter ever men ikke total utklassing. Tørre veier, kaldt. Virket som han ladet veldig tilpasset bilen jmfr noen andre tester. Mye vind rett i hekk/mot.

Ellers også testet lys og egen video av yoke.

Han bor i by og synes yoke var drit, verre med knappene på yoke.
Fornøyd med lysstyrke men elendig auto-funksjon.

Litt misfornøyd med infotainment layout.

Fornøyd med forbruk og ladefart.

Generelt fornøyd med hjulstøy, men det virker som noe mer støy enn EQS der han sammenligner.

Ellers hadde bilen et utett vindu som gav plystrelyder...

Typisk Tesla. Når det gjelder forbruk er Tesla generelt svært gode imho.  Ladefarten er helt på det jevne sammenlignet med resten av markedet. Ellers er det generelt dritt. Utett, drittlys, støyer som f..n, interiøret er superdølt sammenlignet med konkurrentene i samme prisklasse osv osv. På de tidligere S'ene skranglet til og med luftdemperene osv. Men går ut i fra at de har fikset det nå.

Tesla har egentlig ingenting i premiumsegmentet å gjøre, de får det rett og slett ikke til. Men når det gjelder det man før kalte toyotaklassen, dvs gørrkjedelige melk og brød biler, der er de svært gode. Ikke mange elbiler som gir mer bil for pengene enn model 3. Har også en misstanke om at det er dette som er målet til Tesla. De ønsker å selge store volum av billige biler. Model S og X er mer nostalgi.

geear

Før noen føler seg tråkket på og hiver seg over tastaturet vil jeg bare minne om å huske å ikke mate trollet!  :P

Noen innlegg er bare så fullstendig unyanserte og lette å gjennomskue som provokasjon, at det nesten er flaut.

overskyet

Sitat fra: geear på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:12
Før noen føler seg tråkket på og hiver seg over tastaturet vil jeg bare minne om å huske å ikke mate trollet!  :P

Noen innlegg er bare så fullstendig unyanserte og lette å gjennomskue som provokasjon, at det nesten er flaut.

Er det? Nå ble nettopp X-plaid slaktet på elbil.no med samme argumentasjon. Nå er riktignok ikke S X, men den har mye av de samme problemene. Det støyer, understellet er dårlig sammenlignet med konkurrentene, kvaliteten er kjent dårlig fra Tesla, interiøret er trist og leit osv.

Men i melk og brød segmentet så ER faktisk Tesla veldig gode. Tesla 3 er den nye Corolla.

Vaduz

Jeg har litt motsatt opplevelse, synes det som før var regnet som «premium» føles utrolig tungvint og gammeldags, jaguar, Porsche, BMW, i mindre grad Audi men allikevel. Med navigasjon som minner mest om tomtom fra tidlig 2000, lite responsive skjermer, høyt forbruk, kort rekkevidde, dårlig vinterrekkevidde, dårlig/ikke-integrerte ladeløsninger etc.
Med mindre støy og «opplevd kvalitet» (synes forøvede det er enormt mye plastikk og dårlige materiale på «premium biler» også) er alfa og omega, så synes jeg det er veldig hardt å gå vekk fra tesla etter å ha blitt vant med det. Vet ikke helt hvilke biler du mener er «premium» og hvorfor da, men jeg har vært innom det meste og dr ikke særlig imponert. Akkurat gamle etron er veldig «solid» og regner med eqe suv også er det, men da snakker vi veldig dyre biler eller store kompromisser på annet. Men det handler vel om prioriteringer til den enkelte.

geear

Det tok meg én dag å få riper på midtkonsollen på EQC "AMG Line". Mmm premiummmm - så lenge man ikke bruker den. 🙄

kirky

#52
Overskyet/trollet er tilbake ser jeg....   ;D

Her er bilder av nybilen til Audi Q8 etron, til en pris på 1.2 millioner fra tek.no sin test. Snakk om billig og rotete interiør, med pianoplast og mer luftdyser enn dashboard... Det er vel Audi som kanskje ikke er premium lengre og totalt utdatert i teknikken og med forbruk som tar den litt over halvparten så langt som en S - selv om den nå har 114 kWh batteri... Og Bjørn N. målte vel nye S til lik eller lavere støynivå som E-tron også.

Har sittet og kjørt i mange Audier og BMWer, alle har hatt billige plastelementer og middels infotainment.. De nye BMWene ser bedre ut da der.

  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

mthoring

#53
De bildene der levner overhodet ikke tvil om hvem som har det ryddigste interiørdesignet nei!

Edit: Ingenting å si på designet der, gjør vondt i sjela at ny S er så kostbar :'(
Får kose meg med 2017-modellen fortsatt, mens jeg venter på salg :D
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

Sitat fra: mthoring på mandag 13. mars 2023, klokken 20:48
De bildene der levner overhodet ikke tvil om hvem som har det ryddigste interiørdesignet nei!

Edit: Ingenting å si på designet der, gjør vondt i sjela at ny S er så kostbar :'(
Får kose meg med 2017-modellen fortsatt, mens jeg venter på salg :D
Haha, sitter å tenker samme. Faen så lyst jeg har på en!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Sitat fra: ....... på onsdag 08. mars 2023, klokken 22:13
Jeg kjøpte en Model S LR og synes ærlig talt kjørekomfort og støynivå ikke var akseptabel i forhold til prisen. Kjørte den back to back med Audi E-tron (med akustikk glass på sideruter) et par ganger, og både kjørekomfort og støynivå var betydelig dårligere på Model S. Nå skal det sies at E-tron er meget god på støynivå, så det meste føles dårligere etter man kjører den en stund og det er vanskelig å gå til noe dårligere når man først har levd med lavt støynivå. Kan ikke si at jeg synes førersete var noe dårligere enn sportssetene i E-tron, men de er også rimelig harde.

Personlig følte jeg kvalitet på interiør også var dårligere. Så for min del med en personlig oppfattelse av dårligere kjørekomfort, en god del høyere støynivå, dårligere interiør og mer tungvinte løsninger så ble det salg for min del. Det er greit nok at den knuser E-tron på rekkevidde og akselerasjon, men ingen av de faktorene er spesielt relevant ved daglig kjøring i Oslo. Nå skal det sies at jeg nok også selger E-tron, men det er pga rekkevidde om vinter opp til hytten hvor det er i dårligste laget.
-Det er greit nok at den(S-LR) knuser E-tron på rekkevidde og akselerasjon, men ingen av de faktorene er spesielt relevant ved daglig kjøring i Oslo. Nå skal det sies at jeg nok også selger E-tron, men det er pga rekkevidde...

Rekkevidde og ladenettverk er to av de viktigste faktorene, når man handler elbil.
Akselerasjon og avansert teknikk, er vel det man får på kjøpet.
Modell Y og 3,  er det jeg ville gått for om man skal kun tenke bil vs pris. E-tron-not so much :)
Men du har i hver fall prøvd bilene før du uttaler deg :+1:


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

…….

Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. mars 2023, klokken 11:45
Sitat fra: ....... på onsdag 08. mars 2023, klokken 22:13
Jeg kjøpte en Model S LR og synes ærlig talt kjørekomfort og støynivå ikke var akseptabel i forhold til prisen. Kjørte den back to back med Audi E-tron (med akustikk glass på sideruter) et par ganger, og både kjørekomfort og støynivå var betydelig dårligere på Model S. Nå skal det sies at E-tron er meget god på støynivå, så det meste føles dårligere etter man kjører den en stund og det er vanskelig å gå til noe dårligere når man først har levd med lavt støynivå. Kan ikke si at jeg synes førersete var noe dårligere enn sportssetene i E-tron, men de er også rimelig harde.

Personlig følte jeg kvalitet på interiør også var dårligere. Så for min del med en personlig oppfattelse av dårligere kjørekomfort, en god del høyere støynivå, dårligere interiør og mer tungvinte løsninger så ble det salg for min del. Det er greit nok at den knuser E-tron på rekkevidde og akselerasjon, men ingen av de faktorene er spesielt relevant ved daglig kjøring i Oslo. Nå skal det sies at jeg nok også selger E-tron, men det er pga rekkevidde om vinter opp til hytten hvor det er i dårligste laget.
-Det er greit nok at den(S-LR) knuser E-tron på rekkevidde og akselerasjon, men ingen av de faktorene er spesielt relevant ved daglig kjøring i Oslo. Nå skal det sies at jeg nok også selger E-tron, men det er pga rekkevidde...

Rekkevidde og ladenettverk er to av de viktigste faktorene, når man handler elbil.
Akselerasjon og avansert teknikk, er vel det man får på kjøpet.
Modell Y og 3,  er det jeg ville gått for om man skal kun tenke bil vs pris. E-tron-not so much :)
Men du har i hver fall prøvd bilene før du uttaler deg :+1:

Folk har ulike prioriteringer som dermed naturlig gir ulikt syn på samme bil, og man har ulike erfaringer fra andre biler som også farger synet sterkt. Jeg kjørte E-tron og Model S back to back flere ganger og det var helt klart for meg hvilken bil som var best for min del og dermed røk Model S. Jeg verdsetter kjørekomfort og støydemping høyest, mens andre er mer opptatt av rekkevidde, akselerasjon eller andre faktorer. Fair enough.

Jeg har også kjørt E-tron og BMW i7 back to back flere ganger, og da fremstår plutselig E-tron som ikke særlig imponerende på kjørekomfort men fremdeles god på støydemping.

geear

Hvorfor valgte du da ikke i7 i stedet for e-tron? Eller EQC over e-tron? :)

…….

#58
Sitat fra: geear på tirsdag 14. mars 2023, klokken 22:25
Hvorfor valgte du da ikke i7 i stedet for e-tron? Eller EQC over e-tron? :)

Jeg sa ikke noe om det, men endte opp med en i7.

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA