Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NY, STEM IGJEN! Avstemning: varmepumpehavari på biler produsert Q3/4 2022

Startet av petersv, tirsdag 03. januar 2023, klokken 08:58

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: My2cents på fredag 27. januar 2023, klokken 13:45
Sitat fra: Lucifer- på fredag 27. januar 2023, klokken 07:47
Jeg har bedt de bytte på min asap, da temperaturen er ustabil når det bikker -5. Jeg sliter dog med å få lånebil for avtalen. Siden det er rein lotto når de begynner, og verkstedet i Drammen er åpent på kveldstid også, er det jo ren bingo når den er ferdig. Til og med spurt om jeg kan få betale for en bil :P

Sikker på du vil ha lånebil? Husk at de bare har ansvarsforsikring!
Dette er bare tull. Hentet forrige uke for bytte av b.la varmepumpe. 25k i egenandel var det som gjaldt.

My2cents

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 31. januar 2023, klokken 08:38
Jeg har bedt de bytte på min asap, da temperaturen er ustabil når det bikker -5. Jeg sliter dog med å få lånebil for avtalen. Siden det er rein lotto når de begynner, og verkstedet i Drammen er åpent på kveldstid også, er det jo ren bingo når den er ferdig. Til og med spurt om jeg kan få betale for en bil :P

Dette er bare tull. Hentet forrige uke for bytte av b.la varmepumpe. 25k i egenandel var det som gjaldt.

Dette er det Tesla SC som sier selv, samt TOCN har sagt det, samt at det står i kontrakten. Det står også at de kan gå utover 2500 EURO i egenandel  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kim-

Fra min lånekontrakt som sier maks 2500EUR, men må betale mer hvis det er grov uaktsomhet (noe som gjelder alle forsikringer).
Sitat
Du bekrefter og samtykker i at Tesla, med unntak av eventuell lovpålagt forsikringsansvar, ikke gir
noen form for forsikring under denne avtalen. Ved eventuelle skader på Kjøretøyet gjelder en
egenandel på maksimalt 2500 EUR eller tilsvarende i lokal valuta, som skal betales av deg til Tesla.
Du
er ansvarlig for skader som overskrider denne egenandelen, hvis skaden er et resultat av (i) et brudd
på denne Avtalen begått av deg eller en Autorisert Person, eller mer generelt, (ii) grov uaktsomhet
,
svindel og/eller forsettlig mislighold begått av deg eller en Autorisert Person. Du skal også stå
ansvarlig for eventuelle parkerings-, farts- eller andre bøter som kan bli pålagt kjøretøyet av
fagmyndigheter i løpet av perioden du bruker kjøretøyet. Du samtykker til at Tesla betaler disse
eventuelle bøtene på dine vegne og videresender disse kostnadene, inkludert en ekstra
administrasjonsavgift på 20 EUR (+MVA) eller tilsvarende i din lokale valuta, til deg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

My2cents

Sitat fra: Kim- på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:36
Fra min lånekontrakt som sier maks 2500EUR, men må betale mer hvis det er grov uaktsomhet (noe som gjelder alle forsikringer).
Sitat
Du bekrefter og samtykker i at Tesla, med unntak av eventuell lovpålagt forsikringsansvar, ikke gir
noen form for forsikring under denne avtalen. Ved eventuelle skader på Kjøretøyet gjelder en
egenandel på maksimalt 2500 EUR eller tilsvarende i lokal valuta, som skal betales av deg til Tesla.
Du
er ansvarlig for skader som overskrider denne egenandelen, hvis skaden er et resultat av (i) et brudd
på denne Avtalen begått av deg eller en Autorisert Person, eller mer generelt, (ii) grov uaktsomhet
,
svindel og/eller forsettlig mislighold begått av deg eller en Autorisert Person. Du skal også stå
ansvarlig for eventuelle parkerings-, farts- eller andre bøter som kan bli pålagt kjøretøyet av
fagmyndigheter i løpet av perioden du bruker kjøretøyet. Du samtykker til at Tesla betaler disse
eventuelle bøtene på dine vegne og videresender disse kostnadene, inkludert en ekstra
administrasjonsavgift på 20 EUR (+MVA) eller tilsvarende i din lokale valuta, til deg.

Nemlig! Tror det er veldig mange som kjører rundt uten at de vet dette!

erikaak

Ikke opplevd problemer med min LR utlevert 20.des, men var inne til en 20 minutter sjekk likevel. Fikk beskjed om at varmepumpen må byttes, og det skjer om få dager. Da er det bare å krysse fingrene for at den holder over helga på Rørostur hvor det er meldt 15 minusgrader.
For øvrig inntrykk av ryddig opplegg fra Tesla (Steinkjer).
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

tmfredriksen

Og der rauk pumpe nr 2 før bilen rakk å bikke 1200km (første rauk på 900km). To timer holdt den... bilen fikk ny varmepumpe etter lunsj i dag, og jeg henta bilen kl 16. Kl 18 var veihjelp kontaktet. Utrolig kjipt, og det skulle ikke vært mulig, men jeg må rose Tesla Veihjelp og Tesla Service som gjør en formidabel jobb. De har garantert mye å gjøre om dagen, men likevel gjør de alt de kan for å gjøre opplevelsen så bra som mulig for kunden.
Bilen ble levert for nøyaktig 14 dager siden, og frem til i går formiddag ventet de på deler. Jeg var i byen ifm jobb frem til i dag, og Tesla satt prioritet på bilen for å få den klar før jeg tok helg. Gleden var stor da jeg kunne levere tilbake en sliten 2016 Model S 75, og få tilbake performancen. Gleden ble dessverre kortvarig, men Tesla gjorde dagen straks bedre når de fredag kveld har klarert at jeg kan overta en allerede utlånt Model X 100D - en loaner mine foreldre (som bor på veien mellom servicesenteret og der jeg bor) fikk levert i går pga varmepumpefeil på sin MYP. Min bil blir stående der frem til de klarer å skaffe ny loaner til dem. Litt flaks, noen tilfeldigheter og meget god håndtering fra Tesla sin side gjør at jeg kommer meg hjem uten store forsinkelser og i en brukbar bil.
At pumpa feiler så fort må komme av for dårlig flushing av systemet eller noe. Jeg er veldig spent på hva rep nr 2 vil innebære.

My2cents

Sitat fra: tmfredriksen på lørdag 04. februar 2023, klokken 00:46
Og der rauk pumpe nr 2 før bilen rakk å bikke 1200km (første rauk på 900km). To timer holdt den... bilen fikk ny varmepumpe etter lunsj i dag, og jeg henta bilen kl 16. Kl 18 var veihjelp kontaktet. Utrolig kjipt, og det skulle ikke vært mulig, men jeg må rose Tesla Veihjelp og Tesla Service som gjør en formidabel jobb. De har garantert mye å gjøre om dagen, men likevel gjør de alt de kan for å gjøre opplevelsen så bra som mulig for kunden.
Bilen ble levert for nøyaktig 14 dager siden, og frem til i går formiddag ventet de på deler. Jeg var i byen ifm jobb frem til i dag, og Tesla satt prioritet på bilen for å få den klar før jeg tok helg. Gleden var stor da jeg kunne levere tilbake en sliten 2016 Model S 75, og få tilbake performancen. Gleden ble dessverre kortvarig, men Tesla gjorde dagen straks bedre når de fredag kveld har klarert at jeg kan overta en allerede utlånt Model X 100D - en loaner mine foreldre (som bor på veien mellom servicesenteret og der jeg bor) fikk levert i går pga varmepumpefeil på sin MYP. Min bil blir stående der frem til de klarer å skaffe ny loaner til dem. Litt flaks, noen tilfeldigheter og meget god håndtering fra Tesla sin side gjør at jeg kommer meg hjem uten store forsinkelser og i en brukbar bil.
At pumpa feiler så fort må komme av for dårlig flushing av systemet eller noe. Jeg er veldig spent på hva rep nr 2 vil innebære.

Så kjipt med to havari etter hverandre! Minner om Forbrukerkjøpslovens §30 - Gjennomføring av avhjelp - andre setning: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

førategangtesla

Sitat fra: tmfredriksen på lørdag 04. februar 2023, klokken 00:46

Hvor høyt vin nummer har du? Trodde dette problemet skulle være ordnet nå.

tmfredriksen

Ja problemet gjelder biler produsert fra september en gang, til uti desember. Jeg har VIN 41000, produsert 21.10, utlevert 22.11. Kjørt lite da vi prøver å kjøre mest med LR som vi planlegger å selge til sommeren.

førategangtesla

Sitat fra: tmfredriksen på søndag 05. februar 2023, klokken 19:38
Ja problemet gjelder biler produsert fra september en gang, til uti desember. Jeg har VIN 41000, produsert 21.10, utlevert 22.11. Kjørt lite da vi prøver å kjøre mest med LR som vi planlegger å selge til sommeren.

Ok. Jeg har en MYP med vin 419xx. Jeg måtte bytte varmepumpe og supermanifoild i romjula. Jeg hadde utlevering 2.desember så det ble bare 3 uker før problemer  :) men så var bytte gjort iløpet av en dag og fikk lånebil.

Får håpe at det ikke blir noe tull igjen. Heldigvis 5 år med garanti, så iløpet av den perioden får man jo se om man tør å beholde bilen videre.

Mendel

LR svart/svart 20", bestilt 16.06.22

Sandvika

Sitat fra: My2cents på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:03
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 31. januar 2023, klokken 08:38

Dette er det Tesla SC som sier selv, samt TOCN har sagt det, samt at det står i kontrakten. Det står også at de kan gå utover 2500 EURO i egenandel  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Har du lest hele teksten?!?! Har du lest vilkårene i en hvilken som helst annen forsikring?

Det du har merker betyr trolig bare at Tesla er selvassurandør. Det er ikke uvanlig da Tesla selv vil reparere bilene og har et porteføljesyn på sin lånebilflåte som over tid gir lavere kostnad enn å gå til 3.part å forsikre ut over lovpålagt ansvar

Videre står det at du er dekket med egenandel på 2500EUR. Det er det viktige. Du er derimot ikke dekket ved en typisk gross negligence eller willfull misconduct.  Er en selvfølge at du får avkortning om du kjører i fylla, bruker bilen som en rallybil eller påfører skade med vilje. Du er også ansvarlig for bøter osv.

Fortell meg igjen hvorfor du mener dette gir dårligere beskyttelse enn en annen leiebil?

olavxxx

Sitat fra: førategangtesla på søndag 05. februar 2023, klokken 20:17
Sitat fra: tmfredriksen på søndag 05. februar 2023, klokken 19:38

Ok. Jeg har en MYP med vin 419xx. Jeg måtte bytte varmepumpe og supermanifoild i romjula. Jeg hadde utlevering 2.desember så det ble bare 3 uker før problemer  :) men så var bytte gjort iløpet av en dag og fikk lånebil.

Får håpe at det ikke blir noe tull igjen. Heldigvis 5 år med garanti, så iløpet av den perioden får man jo se om man tør å beholde bilen videre.

YP fra Berlin her også, VIN 478XX.
Har heldigvis ikke merket noe enda, km-stand nå er 2932 Km.
Fikk den 28. des.

Torpedo Ted

YP levert 27 desember. Fikk innkalling i dag til service i forbindelse med "servicekampanje" på varmepumpe...

petersv

Da tar jeg en tredje (og sannsynligvis siste) reset av avstemningenen iom. at alle nå skal være innkalt til bytte.

Resultat per 24. mars 2023:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA