Lading og vifteturtall kupevifte

Startet av førategangtesla, fredag 30. desember 2022, klokken 18:58

« forrige - neste »

førategangtesla

Det er jo alltid noen nye ting man lurer på. Jeg har prøvd å søkt i manualen uten å finne det jeg lurer på.

Jeg skulle akkurat sette bilen til å starte lading klokken 23.00 siden da og utover har jeg best pris per kWh. Da ser jeg at jeg bare har max 16A i appen(jeg har wall connector gen 3 på 3fas kurs 25A) jeg fant ut at ved å gå inn i bilen og starte lading så spratt den opp på 25A også i appen og ladet på 10kwh som den skulle :+1:

Jeg satt altså i bilen og når jeg startet lading så hørte jeg kupevifte gikk opp og ned på turtall med ca 1 sekund mellomrom i ca 10-15 sekunder før den roet seg ned og ble vanlig igjen. Er dette normalt? Altså det var akkurat i det bilen startet å lade og en liten stund til. Jeg pleier vanligvis ikke å sitte i bilen mens den lader, det er kun de to gangene jeg har ladet på superlader men jeg kan ikke huske noe med at viften endret turtall en liten periode.

Kim-

Kanskje det var en sirkulasjonspumpe som startet?

Edit: leste litt feil. Ja, min model 3 gjorde det noen ganger også
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på fredag 30. desember 2022, klokken 19:17

Det var helt tydelig kupeviften, men godt mulig at det er normalt, klimaanlegget gikk da jeg startet ladingen manuelt i bilen. Tenkte bare å høre her inne før jeg eventuelt spør tesla i appen. Jeg har somsagt ikke for vane å sitte i bilen når jeg starter lading hjemme, sitter bare i stua og endrer tidspunkt for lading.

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på fredag 30. desember 2022, klokken 19:17

Edit: leste litt feil. Ja, min model 3 gjorde det noen ganger også

Ok, det var jo godt å høre  :+1:

Kim-

Det skjer mye rart med bilen, som vifter som går når du ikke sitter i den. Sirkulasjonspumper som durer og går når du går forbi den, uten å ha låst bilen opp. Noen ganger regulerer viften litt opp og ned pga varmepumpen ikke har nok varme å levere. Er det noe som er unormalt får du en melding på skjermen. Det er bare å slappe av. Det du trodde var normalen, kan ha endret seg når du installerte ny versjon/software. Her lever jeg med at ting endrer seg. Tesla driver stadig med forbedringer og det gjør de for at bilen skal bli enda bedre!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Når du sitter i bilen vil jo kupevifta gå dersom du ikke har skrudd av klimanlegget manuelt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 23:14
Når du sitter i bilen vil jo kupevifta gå dersom du ikke har skrudd av klimanlegget manuelt.

Ja, det vet jeg og klima stod på når jeg startet lading og det var i det øyeblikket kupeviften startet med å gå litt opp og ned på turtall. Virket som det stabiliserte seg etter 10-15 sekunder før den ble helt vanlig igjen.

Hjortefot

Varme/kjøle-anlegget for kupe, batteri, motor(er) og ymse elektronikk i relativt nye teslaer henger jo sammen med en varmepumpe som kjøler ned noen ting og bruker energien derfra til å varme opp andre ting etter behov og prioriteringer. Og de prioriteringene er igjen styrt av software som kan oppdateres når Tesla finner på noe de mener er smartere. Så det er ikke helt uventet at kupevifta henger sammen med lading på uransakelig vis. Og når bilen står stille er det også lettere å legge merke til enn når den suser avgårde.
Model 3 LR - 2019

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 31. desember 2022, klokken 06:41
Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 23:14

Ja, det vet jeg og klima stod på når jeg startet lading og det var i det øyeblikket kupeviften startet med å gå litt opp og ned på turtall. Virket som det stabiliserte seg etter 10-15 sekunder før den ble helt vanlig igjen.
Helt naturlig og helt normalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA