Har noen testet: Model Y – Robuste interiør-tekstilmatter

Startet av olavxxx, fredag 30. desember 2022, klokken 16:03

« forrige - neste »

olavxxx

Hei har noen testet:
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-robuste-interi_r-tekstilmatter

og https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-robust-tekstilmatte-i-bakre-bagasjerom

Jeg ser de er vanntette.
Ser selvsagt at de ikke har dryppkant, så man kan selvsagt ikke satse på å søle litervis av vann.
Men tenker mest at OEM stoffmattene ikke er vanntette og er vankselig å holde pene.

I X og 3 kjøpte jeg ToughPro plastmatter, de var også flate  (men da med bikubemønster som låste fukten på plass). Men Y har jo to rom i bagasjen bak, så jeg tenker gummimatter kan bli litt stress hvis man skal nedi det fremste rommet.

Handyman

Min erfaring er at en våt tekstiloverflate avgir mer fuktighet enn en plastmatte som man enkelt kan tørke. På vinteren synes jeg derfor at det er lettere å holde kupeluften tørr med plastmatter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hamkeng

#2
Nei, jeg har ikke testet disse, og er litt skeprisk til matter uten kant. Er også litt usikker på hvor lett disse er å rengjøre. 

Selv har jeg valgt disse til min model YP: https://ae01.alicdn.com/kf/S088910b0fb6443cfab009108b8cc4a01h/Floor-Mats-for-Tesla-Model-3-Y-2023-Left-Right-Driving-All-Weather-Anti-Slip-Waterproof.jpg_640x640.jpg
Forøvrig samme type jeg valgte til min model 3 også.  Meget bra passform, og lette å rengjøre.

Kjøpte dem her, (nå på tilbud): https://www.aliexpress.us/item/3256802992009985.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.22.21ef1802AdiYje&gatewayAdapt=glo2usa4itemAdapt&_randl_shipto=US 
Alternativ nederst til venste, inkl. matter til bakseteryggen.
Tesla Model YP 2023
Tesla Model 3LR 2021
Solgt - Citroen ë-C4 Shine
Peugeot e208 GT
Solgt - Leaf Tekna 2014
Solgt - Peugeot iOn 2014 til kona

Lucaria

Jeg har denne i bagasjerommet fordi jeg syns den ser pen ut. Har ikke trengt å se hvordan den oppfører seg med søl på der bak enda.

De fram ville jeg ikke kjøpt fordi matten til fører dekker ikke der du har venstrefoten. Det vill fort bli grisete rett på stoff som man ikke kan skifte.

El_Dorado

TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

hamkeng

Tesla Model YP 2023
Tesla Model 3LR 2021
Solgt - Citroen ë-C4 Shine
Peugeot e208 GT
Solgt - Leaf Tekna 2014
Solgt - Peugeot iOn 2014 til kona

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 16:10
Min erfaring er at en våt tekstiloverflate avgir mer fuktighet enn en plastmatte som man enkelt kan tørke. På vinteren synes jeg derfor at det er lettere å holde kupeluften tørr med plastmatter.

Fordelen med stoffmatter er gjerne at snø du drar med inn i bilen smelter og trekker inn i matten med stoffmatter, sånn at du ikke blir våt på buksene.....men på en gummimatte kan du få en pytt... Jeg synes i hvert fall de originale stoffmattene har vært veldig bra, utenom i bagasjerommet bak....når noen putter ved i bagasjerommet uten plast så har en 40 minutters jobb med å fjerne barke-ting...
Tesla Model Y                         2021-

Slarre40

Plastmatter all the way. Året rundt :-)

HAa en klut liggende i fotbrønnen, og feier litt med den under foten om det blir FOR vått. Men normalt går det bra uten. Man banker jo av skoa før man tråkker inn :-)

Trondheim

Klykken

Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 03. januar 2023, klokken 10:44
Plastmatter all the way. Året rundt :-)
Samme her. Og kjører utelukkende forvarming før jeg kjører.
Med forholdene vi har i Norge vil stoffmatter ganske kjapt bli en våt klut i fotbrønnen, og man vil få råtten lukt i bilen. Etter hvert kan du også få muggdannelser. Selv om ikke stoffmatten direkte blir våt kan det trekke gjennom og bli vått under matten, hvor det sjeldent/aldri tørker helt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA