Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta

Startet av automat, onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21

« forrige - neste »

automat

Jeg var ute å kjørte andre juledag, dagen da man ble advart om vanskelige kjøreforhold, og det ble interessant når jeg kom utenfor allfarveg. På venstre halvdel av vegen var det dårlig strødd, og bare griseglatt. På den ustrødde delen var det sinnsykt perverst griseglatt. Spennende når jeg skulle ned en lang bratt bakke, der det i tillegg lå et tre over store deler av veien.

Men det var imponerende å kjenne hvordan regenereringen jobbet når den holdt hastigheten nede der jeg snirklet meg nedover i 15-20 km/t. Og kunne utnytte veigrepet maksimalt på alle hjul, enkelt kontrollerbart med wattpedalen.

Hadde jeg brukt vanlig brems her ville en upresis ABS (sammenlignet med en elmotor) slått inn på forhjulene lenge før bremseeffekten på bakhjulene var brukt opp. Og gitt en utfordrende nedkjøring.
Det er jo en grunn til at man ved offroadkjøring ligger unna bremsen når man skal ned en skikkelig bratt bakke, og i stedet  motorbremser på lavgir. (Selv om man der har en treg fossilmotor, ikke nøye kontrollerbare elmotorer.)

Derfor blir jeg litt oppgitt når NAF oppfordrer til å skru av regen på glatta, fordi det kan være skummelt hvis man slipper wattpedalen brått. For da skrur man samtidig av en av fortrinnene med elbil.

https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654/

Alle som kjører bil er jo vant til å finjustere denne pedalen når man øker og holder hastigheten. Det er derfor ikke særlig vanskelig venne seg til å finjustere også når man skal redusere hastigheten. Man bråslipper ikke gassen på glatta, på samme måte som man ikke tramper inn bremsen. Og selv om gjør det, så er min erfaring at regen jobber bedre enn ABS.

Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Nevnt dette i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.msg1083414#msg1083414

Helt enig i at dette var et elendig tips fra NAF, som jeg begrunner på mer eller mindre samme måte, men med litt andre ord:

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:08
Hvorfor ta sjanser og parkere bilen i bratt pakke på blank våt is? Har du varme dekk etter kjøringen i tillegg er det ekstra stor risiko for å skli. Jeg har opplevd å finne igjen bilen (ikke Teslaen) stående helt inntil den ved siden av selv med piggdekk. Aldri mer. Jeg går heller noen kvartaler ekstra om jeg finner en trygg plass å parkere.
Før i tiden brukte man et lite knep mot at bilen skulle skli om man måtte parkere i en bakke. Man fant noe som var tungt og passelig stort, gjerne en stein, og la foran hvert dekk. Mange fant seg steiner de rett og slett tok med seg, til dette formålet...

;)

Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak. Det handler om å tilpasse fart og avstand til forankjørende, i henhold til hvor glatt det er.

Blir det farlig situasjon av at man må regenerere/bremse hardt, så har man rett og slett feilberegnet.

https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Og svar på en kommentar til det innlegget:

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:09
Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak.
Det er ikke samme sak. Ved bremsing så har man hovedvekten av bremsingen foran, men bakhjulene blir med om man trår til litt, og  låser den opp foran så vil ABS-en begynne å jobbe og man vil bremse mer bak. En forhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på forhjulene (eks. Kona, e-Niro, Leaf og alle andre haugene med FWD). En bakhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på bakhjulene (f.eks. i3, tidlige Teslaer, trillingene?). En firehjulsdrevet elbil vil regenerere avhengig av hvordan softwaren forteller den at den skal regenerere. Tesla har altså implementert kode som detekterer slipp og fordeler regen mer som med normal bremsing, hovedvekt foran, men også bak. Andre igjen? Aner ikke...
Poenget mitt er at det uansett er farlig å bremse hardt foran en hindring, når det er så glatt som det har vært nå. Og det er vel det poenget NAF burde ha, fremfor å ensidig se på regenerering.

At det er forskjell mellom biler som bremser og/eller regenererer på bare 2 eller alle 4 hjul, er sånn sett et sidespor. Da må man og trekke inn vekt og dekkstørrelse, for å ta med hvor mye bremseflate man har, og hva som er slippgrensen per kjøretøy, for å hindre at man oppnår slipp. Det er totalt uvesentlig for hovedpoenget.

Regenerering er sånn sett, og for alle formål lik bremsing, med den lille forskjellen at den bruker motoren til å bremse og derved regenerere energi, fremfor mekanisk brems og sløsing med energien.

Gjør du det feil, altså med for mye nedbremsing, så risikerer man slipp uansett metode for å dempe farta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Vet at temaet ble tatt opp langt inne i en TMY-tråd. Jeg har ikke kjørt TMY, så syns ikke mine erfaringer med TMX er relevant der.

Men regen på glatta angår alle elbiler, og syns temaet er viktig nok for en egen tråd.

Har erfaring fra RWD, FWD og 4WD på elbiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:10
Vet at temaet ble tatt opp langt inne i en TMY-tråd. Jeg har ikke kjørt TMY, så syns ikke mine erfaringer med TMX er relevant der.

Men regen på glatta angår alle elbiler, og syns temaet er viktig nok for en egen tråd.

Har erfaring fra RWD, FWD og 4WD på elbiler.
Vi er ikke uenig, for å si det slik. ;)

Derfor jeg la inn mine innlegg fra den nevnte tråden her, for å få frem hovedpoenget med at det ikke er regenerering som er problemet, men det å kjenne bilen og virkningen, og å ta hensyn til forholdene som råder.

Enig i at det fortjener en egen tråd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Elbilforeningen testet regen på glatta forrige vinter. Og avkreftet mytene NAF kommer med


https://youtu.be/Q512ojtMJrI
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Det er en situasjon som gjør meg litt betenkt: Som beskrevet i starten av tråden, der det ene hjulet har det såpeglatt mens det andre bare har det sånn passe glatt. Teslaer har vel en motor per drivhjul, ikke sant? Det gir gode muligheter til å håndtere en slik situasjon. Men min bil, og mange andre tror jeg, har bare én motor og differensial. Den har en spinnkontroll som virker sånn passe ok når man spinner i motbakke (uten at jeg vet hvordan i detalj), men jeg er heller usikker på hvordan den vil håndtere situasjonen der det ene hjulet glir mens det andre har veigrep i utforbakke.

Noen som har prøvd det, og har erfaringer å dele?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

automat

Tesla 4WD har en motor pr aksel (unntatt Plaid, med 3 motorer). Regen vil derfor begrenses av det hjulet på samme aksel som har dårligst grep, så vidt jeg kan skjønne. Men usikker på hvordan kreftene gjennom en differensial virker, når de går "feil vei". ABS har fordelen av å kunne bremse hjul på samme aksel individuelt.

Nå kjørte jeg i størst mulig grad helt over i venstre kjørefelt, for å ha maksimalt grep.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ArneBelinda

Her er jeg selvsagt veldig sent ute, men jeg kan iallfall tilføye at jeg stoler mye mer på Tesla M3 enn på meg selv hver eneste dag jeg kjører E18 mellom Drammen og Oslo, hvor det til tider har vært veldig glatt så langt i januar. Så jeg bruker konsekvent ACC, som jeg antar innebærer Regen.

Jeg reagerte også på oppslaget fra NAF.

goggo

Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Selv er jeg så gammel at jeg ikke helt har vent meg til å kjøre biler med ABS...   Har tatt meg selv i å pumpebremse på glatta noen ganger i stedet for å stole på ABS/regen.

Men denne vinteren har jeg et par ganger blitt overrasket av såpeglatte  partier på småveiene til og med her på sørlandskysten, og  ABS/regen automatikken på min Ioniq 2020 har tatt over og kontrollert bilen overraskende fint lenge før jeg rakk å reagere. Nesten så jeg tror jeg bør melde meg på glattkjøringskurs eller noe for å bli bedre kjent med bilen min :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."

OK, OK, da! Takk for klar og tydelig tilbakemelding :)

Da skal denne "gamle hunden" forsøke å lære seg noen nye triks, og jeg setter i dag høyeste regen som default verdi på bilen.
Men jeg kan ikke love at jeg beholder denne settingen i all fremtid, vi får se...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

mflage

Hei,

nytt medlem her inne, og egentlig bare registrert meg for å kunne diskutere akkurat denne biten.

Jeg synes det virker som om veldig mange her snakker om at det "bare" er å bruke wattpedalen for å kunne styre dette og ha full kontroll på bilen. Og det samme med at bilen er full av elektronikk og hele den pakka der. Jeg ser også på den testen fra elbilforeninga (youtube-video over) at de har testet dette og funnet ut at full regen er bedre for å holde kontroll en sving der man allerede er ute og kjører og på alle testene overfor ser det ut til at man på en nordnorsk vintervei hadde vært "trailermat" i sånn ca. 9 av 10 tilfeller. "Ja", man klarer å styre gjennom, men idealspor skal man bare glemme - og det er nok til at du enten treffer autovernet, eller det som verre er, havner rett i fronten på motgående trailer.

Har selv en Tesla Y, som vi hovedsakelig kjøpte for å kunne bruke til å trekke hestehenger - sommer som vinter. Dette kommer sannsynligvis ikke til å fungere for oss vinterstid. Y-en er FRYKTELIG vinglete på vinterkjøring. Det minste aggressivt gasspådrag fører til at baken slipper og dette føles ubehagelig. Litt for "aggressiv" slipp på pedalen ved oppbremsing fører også til at bilen vingler på rett veistrekning. Det er godt mulig at bilen klarer å håndtere dette, men til nå virker det fryktelig utrygt. Det eneste som har vist seg å hjelpe litt er å hive på terrengassistent, men denne blir også automatisk deaktivert i tilhengermodus og når man skrur på cruise control.

Nå er ikke jeg selv en som er utstyrt med BE for å kjøre større tilhengere, som sambo er (det er for øvrig også hun som har hesteinteressen), og hun sier at hun nok ikke kommer til å tørre å kjøre med Y-en vinterstid med hestehenger bakpå. Metodikken som er innarbeidet for henne når man kjører inn mot sving er å slippe gasspedalen og deretter la bilen trille selv, men at der man benytter bremsepedalen for å eventuelt måtte justere hastigheten. Dette for å ha full kontroll og også kan kunne benytte nødbremsing ved behov. Hvis man da må kjøre vha. "wattpedalen" og da finne akkurat dette punktet der denne slår inn til trilling, så blir det fryktelig mange faktorer man må ta høyde for for å få denne kjøringa til å bli trygg nok. Legg også da til at regen er deaktivert hvis det er for kaldt ute og/eller batteriet er fullt - før den PLUTSELIG kommer på når batteriet har blitt varmt nok. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal være i nærheten av trygt nok.

Nå burde kanskje dette være et innlegg som burde være lagt under Tesla Y-forumet, da jeg har kjørt både S og 3 som har tyngdepunkt som gjør at bilturen føles mye tryggere på vinterveier, men hovedproblemet virker å være det at man ikke lenger kan "trille" inn i svinger man er utrygg på, men istedenfor må "finne" punktet på pedalen der det føles ok, og et minste avvik fra dette kan få uforutsette konsekvenser.

DagfinnN

Bruk terrengmodus og bilen bli knallstødig i alle glatter.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA