Kjøp av ny elbil.

Startet av GHH, ons 28. des 2022, kl. 13:01

« forrige - neste »

GHH

Trenger en ny bil og kjører 30k i året og tenkte derfor noe som har litt bedre garanti en standard.
Vurder Kia EV6, Toyota BZ4X og I.D 5 siden alle kan leveres med 150k+ km på garantien.
Noen som har noen gode forslag til hva man bør velge ?

RJK

Med 30 K km i året, tipper jeg du har endel langkjøring. Med de rekkeviddemålingene man ser med Toyotaen og "tvillingen" fra Subaru, ville jeg foreløpig skygget unna disse. Da ser jeg både på rekkevidde og ladefart, som ihvertfall er begredelig lave i kaldere vær.

Ev6 og ID.5 er vel mer om plass og preferanser. EV6 er muligens litt mindre plass i totalt, men har frunk, noe ID.5 ikke har. På langtur vil du sette store pris på å vite at de ligger lett tilgjengelig i frunken, fremfor kanskje under gulvet som sikkert er full av bagasje ellers.

Der kan og V2L-adapteret ligge, som gjør at du med KIA EV6 kan koke deg kaffe eller steke vafler, eller plugge til lufttrykk-pumpe om du vil pumpe luft i dekkene eller sommerleker som oppblåsbar kano eller SUP. Kjekk ekstrafunksjon for de som setter pris på slikt. Og man kan og ta ut strøm til campingvogn eller telt ved "free camping/offgrid camping".

Ellers er det vel så mye et spørsmål om smak og behag. For min del synes jeg EV6 er desidert stiligst utseendemessig, og den er mer enn stor nok for mitt behov. Og så har den jo bonusen med skikkelig ladefart på lynladere som tilbyr støtte for 800V lading. Underkant av 20 minutter fra bortimot tomt til 80 % SoC, er vel lite å kimse av.

Det er nesten ikke lengre tid enn man bruker på en tur på toalettet og så kjøpe seg en brus++ på bensinstasjonen. Kjempekjekt på tur hvor du kanskje ikke ønsker å ta et stort måltid, men trenger bare rask påfylling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Iflg. den danske Toyota importøren skal det visstnok komme forvarming av batteri før lading på bZ4X på ett senere tidspunkt. Men til nå har Toyota ikke levert på det de har skrytt fram av elbil-egenskaper på bZ4X. Om man vektlegger driftsikkerhet så er bilen kanskje bedre på det området.

https://youtu.be/uViRtefijz8
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moas

Det kan være lurt å sjekke servicestandarden også med så mye kjøring.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

GHH

Sitat fra: RJK på ons 28. des 2022, kl. 15:07
Med 30 K km i året, tipper jeg du har endel langkjøring. Med de rekkeviddemålingene man ser med Toyotaen og "tvillingen" fra Subaru, ville jeg foreløpig skygget unna disse. Da ser jeg både på rekkevidde og ladefart, som ihvertfall er begredelig lave i kaldere vær.

Ev6 og ID.5 er vel mer om plass og preferanser. EV6 er muligens litt mindre plass i totalt, men har frunk, noe ID.5 ikke har. På langtur vil du sette store pris på å vite at de ligger lett tilgjengelig i frunken, fremfor kanskje under gulvet som sikkert er full av bagasje ellers.

Der kan og V2L-adapteret ligge, som gjør at du med KIA EV6 kan koke deg kaffe eller steke vafler, eller plugge til lufttrykk-pumpe om du vil pumpe luft i dekkene eller sommerleker som oppblåsbar kano eller SUP. Kjekk ekstrafunksjon for de som setter pris på slikt. Og man kan og ta ut strøm til campingvogn eller telt ved "free camping/offgrid camping".

Ellers er det vel så mye et spørsmål om smak og behag. For min del synes jeg EV6 er desidert stiligst utseendemessig, og den er mer enn stor nok for mitt behov. Og så har den jo bonusen med skikkelig ladefart på lynladere som tilbyr støtte for 800V lading. Underkant av 20 minutter fra bortimot tomt til 80 % SoC, er vel lite å kimse av.

Det er nesten ikke lengre tid enn man bruker på en tur på toalettet og så kjøpe seg en brus++ på bensinstasjonen. Kjempekjekt på tur hvor du kanskje ikke ønsker å ta et stort måltid, men trenger bare rask påfylling.

EV6 er jo stillig, men virker som den ligger litt høyere i pris en I.D 5. Greit spec på en I.D 5  GTX med 20" etc ligger på ca. 540 mens tilsvarende på EV6 ser ut til å ligge på 600k

RJK

Sitat fra: GHH på ons 28. des 2022, kl. 20:53
Sitat fra: RJK på ons 28. des 2022, kl. 15:07

EV6 er jo stillig, men virker som den ligger litt høyere i pris en I.D 5. Greit spec på en I.D 5  GTX med 20" etc ligger på ca. 540 mens tilsvarende på EV6 ser ut til å ligge på 600k
Det synes jeg den er verdt... ;)

Har ikke studert disse så nøye mot hverandre, altså pris mot utstyr. Men for min del synes jeg frunk, V2L og den ekstra ladefarten er verdt noen kroner. Ihvertfall for egen del.

Så er det noen grunner til at jeg personlig ikke vil ha en VW AG, men som sagt, det er personlige årsaker, og det orker jeg ikke ta med her da det sannsynligvis er irrelevant for andre enn meg.
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: GHH på ons 28. des 2022, kl. 13:01
Trenger en ny bil og kjører 30k mil i året og tenkte derfor noe som har litt bedre garanti en standard.
Vurder Kia EV6, Toyota BZ4X og I.D 5 siden alle kan leveres med 150k+ km på garantien.

bz4x har 15k serviceintervall. Det er jo litt irriterende om man kjører 30k pr år. Den har også fått mye oppmerksomhet p.g.a rekekvidde langt under annonsert i flere tester.
EV6 har vel relativt lav nyttelast man bør være obs på. Ellers virker det som en flott bil. Ioniq 5 (og da antar jeg også EV6) hadde EKSTREMT lav ladehastighet om vinteren, men det antar jeg er fikset nå, men det kan være greit å sjekke...

RJK

Sitat fra: Panduck på tor 29. des 2022, kl. 09:58
Trenger en ny bil og kjører 30k mil i året og tenkte derfor noe som har litt bedre garanti en standard.

bz4x har 15k serviceintervall. Det er jo litt irriterende om man kjører 30k pr år. Den har også fått mye oppmerksomhet p.g.a rekekvidde langt under annonsert i flere tester.
EV6 har vel relativt lav nyttelast man bør være obs på. Ellers virker det som en flott bil. Ioniq 5 (og da antar jeg også EV6) hadde EKSTREMT lav ladehastighet om vinteren, men det antar jeg er fikset nå, men det kan være greit å sjekke...
De skal vel ha fått støtte for forvarming ved navigasjon til hurtiglader nå, så forventer at dette er langt bedre nå.

Kia EV6 og Ioniq 5 har vel fått 30 K/1 år serviceintervall, så skal slippe 2 servicer med den kjørelengden. Nyttelasten er nok et problem de må adressere. Og kan og være greit å sjekke om det må skiftes dyr kjølevæske til batteri, og i tilfelle hvor ofte og til hvilken pris.
Bosted Oslo

02jan

Med 30'km i året ville jeg prioritert å velg en bil som var god å kjøre  (du skriver jo ikke om behov for  4x4 eller SUV bil). Har selv droppet å vurdere biler med korte service intervaller, da jeg kjører 25-35' i året.

Ville sjekket ut BMW i4 , da de normalt har hatt lange service intervall og lange KM garantier.   (hadde 2 år ubegrenset km på serviceintervall og 200.000 km garanti siste jeg hadde BMW elbil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Stikkkontakt

Trenger en ny bil og kjører 30k mil i året

Er det mulig å kjøre 30k mil i året?

Jambo

Som de forrige postere er inne på, med kjørelengden må man se an serviceintervallene. Toyota har, ut fra en artikkel hos Motor (fant det ikke på nettsidene til Toyota) årlig eller hver 15k, dvs. 2 ganger i året for trådstarter. Kia har 30k mellom hver service, men tidsintervallet er fremdeles hvert år. Derimot har VW service hvert 2. år med ubegrenset kilometer. ID.5 er vel regnet som en relativt god/komfortabel bil å kjøre sammenlignet med en del andre elbiler. Jeg er sikker på at BMW/Mercedes kan tilby enda bedre, men da er også prisen vesentlig mye høyere.

Vollis47

Sitat fra: Stikkkontakt på tor 29. des 2022, kl. 10:21

Godt observert stikkontakt!
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

turfsurf

Man burde vel kunne greie opp mot 40k mil i året, men da gjør man ikke mye annet. Og kan ikke helt tenke meg at kroppen er så fornøyd  etter hvert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Ja det er i Sverige de bruker mil og der vi bruker km betegnelse, så 30' mil i året er MYE. Kanskje Oslo taxi med tre sjåfører i skift ? 

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

GHH

Mente nok KM ikke mil ja :P Gikk litt fort der.

Til info det ble det en I.D 5 som jeg får registrert i år. Så da håper jeg at jeg blir fornøyd med den hehe

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA