Første El-Bil TMY - Erfaringer etter 1. mnd

Startet av Tasle, man 26. des 2022, kl. 14:51

« forrige - neste »

Tasle

Hei,
har hatt min TMY (sen 2022 mod m/sensor) og tenker å dele noen erfaringer og dermed kanskje få tips til å utbedre/fikse det jeg har erfart. Jeg har en haug av positive ting å si om bilen, men her kommer kun ting som irriterer/løsninger jeg synes er dårlige. Kan forresten begynne med noe positivt: Kvalitetsfølelsen på interiør er langt bedre enn fryktet utenom de plastdekslene i tre-imitasjon.

1. Vindusviskere. Ekstremt frustrerende «Auto» fungerer meget dårlig og er oversensitiv. Selv min MB E-Klasse 1996 mod. hadde mer intelligent regnsensor. Og når Auto ikke fungerer skikkelig er det ekstremt tungvint å skifte mellom intervallene når været og trafikk er skiftende.

2. WiFi: Har til dags dato ikke klart å få bilen til å finne et trådløst nettverk, enten jeg bruker mobilen som wifi-ruter eller står 10-15 meter fra en ruter med kun en tredør som hindring.

3. Navi legger ikke alltid opp smarteste ruten mtp lading og ladetid på langtur. Har kanskje med kalibrering å gjøre og at det blir bedre med tiden.

4. Sikt bakover. Pga den brede bakenden kommer jeg aldri «rundt» hjørnene bak med speil og kamera. Bilen sier også fra om at jeg krasjer selv om jeg har 10-15 cm å gå på. Stor bil og i dagens parkeringshus har man behov for finmanøvrering innimellom. Synes det er vanskelig bår jeg ikke kan stole 100% på det jeg ser i speil og kameraene. Generelt dårlig sikt bakover, bortsett fra hvis du kan rygge i en rett linje et stykke. Det er ikke alltid tilfelle.

5. ... som bringer meg over på dårlig svingradius. Å rygge seg inn rundt hjørner, stolper og andre biler må man gjerne rykke, rygge og nappe litt før man er fornøyd.

6. Finnes det noen innstilling som gjør at standardbildet på skjerm er kart? Føler jeg alltid må legge ned appene «Instillinger», Spotify etc. og ta øynene vekk fra veien før jeg får det jeg vil ha, nemlig kartet.

7. Har heller ikke fått vanlig radio til å fungere. Den finner ingen kanaler.

8. Stemnestyringen er ikke helt potent. «Spill P3» har ført til vindusviskere på full guffe, og «Naviger til Drammen» fører til et par streker i varmesetene.

Bortsett fra dette, veldig fornøyd 😂
----------------------------
TMY LR 22 (lev 01.12.22)

turfsurf

Sitat fra: Tasle på man 26. des 2022, kl. 14:51
8. Stemnestyringen er ikke helt potent. «Spill P3» har ført til vindusviskere på full guffe, og «Naviger til Drammen» fører til et par streker i varmesetene.
Ikke si "Naviger til", men "Kjør til". Stemmestyringen er en av de beste jeg har brukt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tasle

TMY LR 22 (lev 01.12.22)

geear

Hvis det er bakover du tenker på, så sier ikke bilen fra når du kræsjer, men hvor du skal stoppe for å fortsatt ha plass til å åpne bakluka uten at den går i veggen. Sånn har det vært på alle SUV/stasjonsvogner jeg har hatt... typisk 30 cm fra når de sier stopp.

Som turfsurf sier, "Kjør til Drammen", eller "Kjør til Drammensveien ethundreogtrettito", fungerer så godt som alltid for meg. Med dialekt. Og P3 finnes det mange av, prøv "Spill enerkå petre" (har ikke prøvd selv, men det ville jeg sagt..). Plages du med at den gjør andre ting kan du stå i søkefeltet for musikk før du sier noe, men da må du ikke si "spill" først, da sier du kun det den skal søke på. Hvis ikke søker den også etter "spill". Samme er det med navi, mener jeg, at du kan snskke rett i søkefeltet.

Kim-

Bruker stemmestyring til alle rare sanger ungene skal høre på, så slipper jeg å søke. Fungerer helt utrolig bra. «Spill av rock'n roll fiskeboll» funker hver gang.

Det som ikke funker er å feks justere speil, hvis en sier «juster speil» eller «speil» så felles de inn. På slike kommandoer er jeg fortsatt nede å trykker på skjermen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

snakkesalig

Og når Auto ikke fungerer skikkelig er det ekstremt tungvint å skifte mellom intervallene når været og trafikk er skiftende.

Lett trykk på tuppen på venstre ratthendel får opp viskermenyen.

Cartoffel

6. Finnes det noen innstilling som gjør at standardbildet på skjerm er kart? Føler jeg alltid må legge ned appene «Instillinger», Spotify etc. og ta øynene vekk fra veien før jeg får det jeg vil ha, nemlig kartet.

Hei. Også ny her på forumet og relativt ny med Model Y (juni -22).
Jeg oppfatter det slik at det ER kart i fullskjerm som er "standardbildet" på skjermen? Innstillinger får du opp ved å trykke på bildet av bilen (hjem), og bort igjen ved å klikke på bilikonet en gang til. Da er det kartet som står der.

Låtlister i Spotify, kilder, radiokanaler, osv. bestemmer du jo selv om du vil ha opp, det er bare å dra den menyen ned så forsvinner den, og kommer ikke opp igjen uten at du aktivt velger det. Hos meg er det alltid kartet som er oppe som standard.

Autowinder

Talekommandoer er blitt bedre, sier du service, reiser, kart etter å ha trykket inn høyre knapp på rattet fungerer det fint. Kjør til... , virker fint også for navigering. Selv om du vet hvor du skal lade på SC bør du navigere til laderen for å få forvarmet batteriet underveis for raskere lading. Men jeg må si «kjør til supercharger Lier» for at bilen skal forstå det.

EDIT: ikke tenk som på pc at du må lukke «vinduer» for å komme til hjemskjerm kart. Trykk og si kart så lukkes annet.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olavxxx

Høres ut som du kanskje skulle hatt SEXY buttons, der kan du gjøre noen endringer i farten.

Tasle

Har lagt meg til å navigere fra SC til SC på langturer. Er nok ikke helt rett kalibrert enda, da jeg har 2-6% avvik på batteriet enn den estimerer ved ankomst. 2% kan jeg leve med, men synes 6 er litt mye. Trodde jeg skulle være hjemme med 10% (Berkåk-Tr.heim) når jeg var ferdig å lade, men viste seg å være 16%. Har også opplevd motsatt, at jeg bare har 5% når det skulle vært 10% ved ankomst.

Har også funnet en teknikk med rygging på små flater som fungerer helt greit.

Vindusviskerne er et uløselig problem virker det som, der er løsningen mer moderne enn funksjonell. Og sensoren er og blir for "hissig".

Lærer litt hver dag, takker for tips og erfaringer :)
TMY LR 22 (lev 01.12.22)

turfsurf

Sitat fra: Tasle på ons 28. des 2022, kl. 10:03

Har lagt meg til å navigere fra SC til SC på langturer. Er nok ikke helt rett kalibrert enda, da jeg har 2-6% avvik på batteriet enn den estimerer ved ankomst. 2% kan jeg leve med, men synes 6 er litt mye. Trodde jeg skulle være hjemme med 10% (Berkåk-Tr.heim) når jeg var ferdig å lade, men viste seg å være 16%. Har også opplevd motsatt, at jeg bare har 5% når det skulle vært 10% ved ankomst.
Nå forutsetter jo navigeringen at du kjører i fartsgrensen (etter min erfaring litt over), men om vinteren kan det være store variasjoner i kjøreforhold som bilen umulig kan forutse. F.eks snø eller slaps i veibanen.

Om sommeren er den mye mere nøyaktig, spesielt om værmeldingen er nogenlunde riktig for turen. Trøst deg med at Tesla er av de aller beste på dette. En del av de andre er helt håpløse.

Det er uansett lurt å bli kjent med forbruket til bilen med din kjørestil, så lærer du deg fort hva som blir riktig i forhold til hva bilen estimerer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA