Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betaling av KIA

Startet av Mrk1984, søndag 25. desember 2022, klokken 19:31

« forrige - neste »

Mrk1984

Hei, har en KIA som står på kaia Drammen og venter på å bli registert og utlevert. Har fått beskjed om at jeg må betale den før nyttår for at den skal bli registert i år. Utlevering av bilen blir da engang i 2023.
Det vanlige er å betale en bilen rundt 2 dager før levering. Skjønner at selger ønsker få penger inn så tidlig som mulig pga av likividet. Er dette noe de kan kreve? Jeg ønsker å betal bilen når jeg får den. Det bør være mulig å registere bilen uavhengig av betaling så lenge de har ustedt en faktura hvor betalingsfrist er spesifisert til 2 dager før utlevering.

Bjoris

Dette er ikke vanlig. Er det en Kia forhandler eller sideimport?

Er det en Kia forhandler så er det jo sikkert trygt nok, men så har du jo den om det er noe skader på bilen så er det jo dumt å ha betalt hele bilen, da har en mye mindre å slå i bordet med.


Mrk1984

Det er en KIA forhandler.

Jeg har fått muntlig beskjed av selger at den må betales i år. Det har han pressisiert flere ganger.

Men så har jeg fått oversend ett usignert dokument hvor det ikke er nevnt noe om at den må betales i år. Der er hovedpoeng at jeg at jeg tar over ansvaret når den er registert på meg, og at jeg må ha forsikring i orden.
Dessuten at det utstedes en faktura i år, men ikke nevnt noe den må betales i år. Bare hvis den er registert på firma må den betales i år, noe som ikke treffer meg.

Jeg har også fått en faktura betalingsfrist er spesifisert til senest 2 dager før levering.

Jeg kan jo tenke meg at det er gunstig for likviditeten til forhandler at jeg betaler inn pengene nå, men jeg har ikke lyst til å være bank for dem. Og jeg er ikke minst skeptisk til å legge ut så mye penger når jeg ikke vet om jeg får bilen i januar eller februar. Hva om selger går konkurs?

Jeg ser ellers at bilen  har blitt registert på meg nå.

Moas

Hadde ikke betalt før bilen er klar til henting.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Mrk1984

Ja det er mest fristende å vente med å betalt. Antar de ikke kan kanselere kjøpet uten videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA