Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva valgte dere etter tesla x, og hvorfor?

Startet av raypettersen, torsdag 22. desember 2022, klokken 22:14

« forrige - neste »

raypettersen

Er litt i tankeboksen om det er på tide å bytte ut Xn i noe annet. Feks Nissan ariya som får en del skryt.
Hva valgte dere som har byttet Xn i noe annet, og er dere fornøyd?

Forsåvidt også interessant å høre hva folk i tankeboksen (som meg) vurderer, og hvorfor.

ohowl

Her har Xen gått 150k, og det blir nok en X til når denne begynner å bli langhåra.

Eventuelt en S eller Y dersom vi ikke har behov for sju seter lenger til den tid. Vanskelig for å se hvordan en Ariya skal være et alternativ for en X, og vanskelig for å se at det i det hele tatt eksisterer alternativer til denne flotte bilen uten å gå fullstendig på akkord med opplevelsen. Da kan man like gjerne kjøpe en transporter...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

geear

#2
Byttet til Y LR og så Y P etter nesten fire år med 7s X. Aktiv familie på fem.

Alle fem savner noe med X-en, inkludert de to ekstra setene, men Y har vært en fantastisk erstatning, og totalpakken har vært en klar oppgradering. En ny X i dag har fått flere av fordelene som Y har over pre 2023 X, men dobbel pris, mangler fortsatt mulighet for taklast, og produseres fortsatt ved søppelfabrikken i USA, der QA er ikke-eksisterende. 😭🤬

Nissan og Kina-biler hadde vært helt uaktuelt for oss. EQS SUV eller iX 50/60 er nok det som kunne vært nærmest aktuelt, men igjen hinsides priset.

Øyvind.h

Sitat fra: raypettersen på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:14
Hva valgte dere som har byttet Xn i noe annet, og er dere fornøyd?
Etter Model X har jeg vært innom mye rart. Mercedes, BMW, Kia, Hyundai og VW. I tillegg kjører jeg Model Y i blant, og har en Y performance i bestilling. Og en Ariya i bestilling.

Model X hadde jeg i 3,5 år og den passet godt for behovet vi hadde da. 7 seter, bra med plass, falkevingedører for enkel betjening av barneseter, hengervekt som passet med materialfrakt i byggeprosjekt, bra ladenettverk som da var låst til Tesla (og gratis). Rett og slett en god totalpakke for den perioden og i det markedet jeg kjøpte den i hvor Tesla var eneste alternativ. Men lukket øynene litt for prisen (1 mill), og biler i den prisklassen stuper i verdi.

Etter 3 Teslaer var det viktig for meg å ikke bli låst til ett merke, for selv om det var en del Tesla fikk til var det også veldig mye de ikke fikk til. I tillegg hadde markedet forandret seg veldig, så vel som egne behov. En blir veldig avgrenset av å ikke bytte merke i blant for å lære litt om hva andre merker leverer bra på, og hva de ikke får til.

Etter å ha testet diverse merker og modeller fant jeg ut at nettopp det Tesla ikke får til er ting andre merker får til. Og det er ting som er viktig for meg ved valg av bil. 

Ny S eller X er helt uaktuelt. Eksteriør er omtrent uendret og en må være kjenner for å se forskjell på naboens 5 år gamle 75D og en ny Plaid. På innsiden har de gjort flere ting jeg liker, men også flere ting jeg bare må riste på hodet av. Når en topper det med ekstremt høy pris som låser opp mye kapital og medfører høyt verditap er ny S eller X blitt uaktuelt.
Biler til halve prisen leverer bedre på en rekke områder. S og X var det aller beste en kunne kjøpe, hjulpet av kurant pris og fravær av konkurrenter. Slik er det ikke lenger, med mindre en er helt låst på akkurat de parameterne som S og X leverer bra på.

Ny Y, tja og ha. Det var en soleklar favoritt lenge, men nå finnes det så mye annet spennende å velge mellom. Hadde Y`en hatt head-up, bedre lys, bedre komfort, bedre støydemping, diverse and praktiske løsninger og droppet rammeløse dører hadde den vært svært aktuell. Men gitt at den har en rekke ulemper blir det bare en i mengden.

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt av noen helger og prøvekjørt Ioniq 5, Kia EV6, EQC, ID4 GTX/ID5 GTX, Ariya og andre konkurrenter som er kommet til den senere tid. Ettersom du vurderer Ariya burde du også ta en titt på IX1.

Det er rett og slett blitt mange gode alternativer, men de er mindre enn X. Må du ha noe i den størrelsen kan du kikke på Nio ES8. Xpeng kommer også med et alternativ neste år. Kjøper du Y kan du jo uansett risikere å få bil fra Kina vil jeg tro, så det argumentet utvannes litt selv om jeg personlig helst ikke vil ha noe som er verken produsert i eller eid av Kina pt.


For å sirkle det inn rundt bilen jeg kjører akkurat nå så er det en ID4 GTX. Ruller rundt i en som kostet drøyt 500k alt inkludert, og venter på en som koster ca 550k som da har bortimot alt utstyr. Til 500k var det en veldig god totalpakke. Ikke perfekt på alt, men den leverer godt nok på parametere som er middels viktige (appen fungerer, Android auto trådløst +++, og veldig godt på parametere som er veldig viktige (komfort, støydemping, lys, plass/pris, 360 kamera som ser forthauskanter osv). Den leverer også på parametere jeg ikke visste var viktig, men som jeg setter stor pris på (varmetråder i frontrute for å nevne noe, det er genialt her i Norge).
I X`en fungerte vindusviskerne aldri optimalt. I ID4`en er ikke det noe tema. Varmetråder tar unna alt på vinduet ved behov, ratt og seter varmes opp (på det nivået du ønsker), google maps er på plass, spotify er på plass, stemmestyring av både mobil og bil er på plass. Rails er på plass så skistativ er enkelt å ta av/på og kan tilpasses lengdemessig ift hva du skal frakte. Hengerfeste er del-elektrisk og har grei kapasitet, men litt begrenset. Ikke en klump du må krabbe på bakken for å ta av/på.

Det jeg savner fra X`en er gratis sømløs lading (blir ikke gratis med 100k verditap hvert år, men det var enklere). I tillegg savner jeg i blant plassen. Infotainment var også bedre, selv om Tesla har gjort en del de senere år for å gjøre løsningen mindre brukervennlig og tidvis mer trafikkfarlig.
Ting som netflix i bilen er ikke interessant. Ungene spiller ipad. Jeg surfer på telefonen om jeg skal bruke skjerm i bilen.

Kort oppsummert - veldig fornøyd med å kjøre andre merker. Det har utvidet horisonten og jeg har skjønt bedre hva jeg setter pris på ved en bil over tid. Tipper du blir fornøyd uansett hva du velger å kjøpe, for en har en tendens til å verdsette kvalitetene ved den bilen en kjører.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

raypettersen

Takk for godt svar Øyvind! Tenker jeg skal prøvekjøre Ariya, IX1, og en GTX og ta det derfra. Veldig enig i det meste du skriver her.  :+1:

Hodetelefoner

Finner det vanskelig å tro ingen ser at front og bakfanger er veldig stygg på nye X. Interiøret er hentet ifra Volvo 240 og 2015 mercedes.

Øyvind.h

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 26. desember 2022, klokken 21:58
Finner det vanskelig å tro ingen ser at front og bakfanger er veldig stygg på nye X. Interiøret er hentet ifra Volvo 240 og 2015 mercedes.
Hvis du mener interiøret er fra Volvo 240 forstår jeg godt at du synes det er vanskelig å forstå andres opplevelse av bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. desember 2022, klokken 22:43
Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 26. desember 2022, klokken 21:58
Finner det vanskelig å tro ingen ser at front og bakfanger er veldig stygg på nye X. Interiøret er hentet ifra Volvo 240 og 2015 mercedes.
Hvis du mener interiøret er fra Volvo 240 forstår jeg godt at du synes det er vanskelig å forstå andres opplevelse av bilen.
Dagens
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stig-Arne

Sitat fra: raypettersen på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:14
Er litt i tankeboksen om det er på tide å bytte ut Xn i noe annet. Feks Nissan ariya som får en del skryt.
Hva valgte dere som har byttet Xn i noe annet, og er dere fornøyd?

Forsåvidt også interessant å høre hva folk i tankeboksen (som meg) vurderer, og hvorfor.

Etter ca 4 år med Model X, byttet vi til Model Y LR fra Kina.

For å nevne noen fordeler:
- Bedre lys
- Raskere lading
- Billigere i drift
- Lengre rekkevidde
- Bedre vinduspussere
- Mindre mikkmakk, enklere bygget bil
- Ikke luftfjæring, som gir mindre sjanse for feil

For å nevne noen minus i forhold til X`en

- Ikke luftfjæring, litt manko på fjæringskomfort. Men mindre sjans for feil trumfer komforten for min del
- Dårligere seter. Del skinn setene i X`en var nydelige.
- Ikke FWD dører, de var genial med tanke på adkomst for pasasjerene bak. En komfort ting.
- Ikke elektriske dører foran, men igjen, mindre sjans for feil trumfer dette.
- Ladeporten. På X`en var den genial, liten, enkel, og en liten knapp å trykke på for å løse ut kabelen.

Når det er sagt, så er det mange ting som er pluss og minus for X`en og Y`en, men X`en vi hadde som var en 18 modell, fungerte forsåvidt veldig bra, men var litt for ofte på verksted. Bilen hadde mye ny teknikk, og ny teknikk er ofte kostbar og rimelig stor feil rate, i forhold til biler som er bygget enklere og billigere.
Noen komfort ting savner man, men var aldri noe som ødela for valget.

Nå har vi bare eid vår Y i 3 måneder, men har rukket ca 6000 km på den tiden.

Vurderte egentlig ikke så mange andre biler. Da Tesla skaffer en god deal på lån om det trengs, og det ble betydelig billigere enn andre alternativer. Samt at effektiviteten, rekkevidden og totalprisen var meget god i forhold til konkurrentene.


geear

For min del så er elektriske dører og FWD positive for Model X, men mangelen på er positiv for Model Y. Altså de er ikke uten negative sider. Så da må man vekte for og imot. Digget eldørene foran helt til de begynte å prøve å ta livet av folk ved å slå opp med mer kraft enn jeg visste de hadde, så det hørtes ut som ting knakk. Digget FWD når unger skulle inn og ut, spesielt i regnvær, men ikke så mye når snøen raste inn i nakken på de når man åpnet bakluka mens dørene stod oppe.

Og angående ladeluka på X, så er det litt det samme, Model Y burde hatt knappen, men det kan oppveies for med smartklokke eller bruker ladeløsning fra Tesla, mens for X sin del så har det vært negativt å måtte bruke adapter for å kunne lade på CCS. De nye er vel heldigvis fri for adapter.

Silkefot

Sitat fra: geear på fredag 30. desember 2022, klokken 14:28
Og angående ladeluka på X, så er det litt det samme, Model Y burde hatt knappen, men det kan oppveies for med smartklokke eller bruker ladeløsning fra Tesla
Husk at man får kjøpt ladekabel fra 3dje part med knapp
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Stig-Arne

Sitat fra: Silkefot på søndag 08. januar 2023, klokken 18:12
Sitat fra: geear på fredag 30. desember 2022, klokken 14:28
Og angående ladeluka på X, så er det litt det samme, Model Y burde hatt knappen, men det kan oppveies for med smartklokke eller bruker ladeløsning fra Tesla
Husk at man får kjøpt ladekabel fra 3dje part med knapp
Kablene er ikke direkte billig, men ja, er en løsning men ingen god en synes jeg.

Klykken

En tredjeparts ladekabel med utløserknapp koster jo nesten like mye som Teslas Wall Charger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA