Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

Håkon77

Da har jeg sett den ute i trafikken. Den var riktignok i svart farge, men var langt mer nøytral i trafikkbildet enn bildene skulle tilsi.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 08. oktober 2023, klokken 11:56Hondas nye elbil er jo en vits av dimensjoner. Hjelper jo ikke med god kvalitet når man blir satt ti år tilbake både mhp rekkeviddeangst og betjening  ::)
Hm, større batteri enn Kona LR, toppspekka utgave med vinterhjul til 410k kr. For 70k kr lavere pris enn en overprisa Kona så høres det ut som et alternativ for mange.

Men enig, tesla 3, er enda bedre deal hvis man absolutt ikke vil ha kina merker.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:18
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 08. oktober 2023, klokken 11:56Hondas nye elbil er jo en vits av dimensjoner. Hjelper jo ikke med god kvalitet når man blir satt ti år tilbake både mhp rekkeviddeangst og betjening  ::)
Hm, større batteri enn Kona LR, toppspekka utgave med vinterhjul til 410k kr. For 70k kr lavere pris enn en overprisa Kona så høres det ut som et alternativ for mange.

Men enig, tesla 3, er enda bedre deal hvis man absolutt ikke vil ha kina merker.

Vell honda`en har blitt slakta i motor

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-honda-eny1/252255
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:38
Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:18
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 08. oktober 2023, klokken 11:56Hondas nye elbil er jo en vits av dimensjoner. Hjelper jo ikke med god kvalitet når man blir satt ti år tilbake både mhp rekkeviddeangst og betjening  ::)
Hm, større batteri enn Kona LR, toppspekka utgave med vinterhjul til 410k kr. For 70k kr lavere pris enn en overprisa Kona så høres det ut som et alternativ for mange.

Men enig, tesla 3, er enda bedre deal hvis man absolutt ikke vil ha kina merker.

Vell honda`en har blitt slakta i motor

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-honda-eny1/252255
Hm 2, Honda får stort trekk for utvendig design. Javel. Minus for ladeluke foran, det har vel kona også? Høyt støynivå, det er vel akkurat det forrige kona var kjent for?

Høres ut som de er ganske like, bare at Hondaen er billigere?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TB

#109
Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 16:28Hm 2, Honda får stort trekk for utvendig design. Javel. Minus for ladeluke foran, det har vel kona også? Høyt støynivå, det er vel akkurat det forrige kona var kjent for?

Høres ut som de er ganske like, bare at Hondaen er billigere?
Var Honda e:Ny1 blitt lansert samtidig med Opel Ampera-e og Hyundai KONA ville det vært lange ventelister på den.

Jeg har ikke prøvekjørt den. En viktig årsak er det er samme størrelse bagasjerom som 2018-2023 Hyundai KONA.
e:Ny1 kan ikke ha taklast, og ikke hengerfeste.

Prisen er mye lik, i følge artikkel står det pris testbil:
Kr. 460.000 (inkl omkostninger).
Jeg betaler 442 000 kr for Kona 2024.

Nå finnes både Hyundai Kona og Honda e:Ny1 i ulike modeller, med ulikt prisnivå. Har ikke satt meg inn i hva de ulike variantene for e:Ny1 inkluderer.

Her er data fra Motor og Tek:

SitatHonda e:Ny1
Pris fra: Kr. 400.000 (inkl. omkostninger). Pris testbil: Kr. 460.000 (inkl omkostninger).
Drivlinje: 62,4 kWt (netto), batterielektrisk motor. 204 hk./310 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat. 0–100/toppfart (fabrikktall): 7,6 sek./160 km/t.
Rekkevidde/forbruk (WLTP): 412 km/18,2 kWt/100 km.
Maksimal ladefart: 78 kW. 10-80 prosent: 45 min.
Dekkdimensjon: 225/50-18.
Bagasjerom/hengervekt/taklast: 361 liter/nei/nei.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 439/179/158/14.
Vekt/nyttelast: 1580/425 kg.
Konkurrenter: Peugeot e-2008, VW ID.3, BYD ATTO 3, Renault Megane, Kia Niro, Citroën ë-C4.

SitatHyundai Kona
Pris: 442 000 kr LR Premium (kampanje med metallic, vinterdekk, matter og drop off behandling)
Rekkevidde: 514 km med 65,4 kWt batteri (342 km med 48,8 kWt batteri). Rekkevidde antatt bestselger i Norge med 19-toms hjul: 454 km. Ladehastighet (kW): 100 - 115 kW - Kilde: Motor
Dekkdimensjon: 215/60-R17 (Kan også leveres med 19")
Motoreffekt (hk): 218/156.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 435/182/157 cm. / 15,1 cm
Bagasjevolum (liter): 466 + 27 (frunk). Hengervekt: 750 kg. taklast 80 kg
Vekt / nyttelast: Egenvekt med fører: 1773 kg / Inntil 447 kg
Konkurrenter: Kia Niro, Tesla Model Y, BYD ATTO 3.

Noe data her hentet fra:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/nQjw5m/hyundai-kona-electric
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Legg til at Kona har støtte for 80 kg taklast!

:-)

Nå er forresten jeg en av de som synes nye Kona rett og slett er for dyr, selv om du kan få innstegsmodellen i skrapet versjon godt billigere. 353 K for det lille batteriet som gir 377 km rekkevidde, og 388 K for LR Advanced.

Honda e:Ny1 koster fra 400 K for Elegance, mens Advance er 440 K. Dog ikke vanskelig å oppgradere denne til over 485 K, selv om noen valg ikke går å kombinere.

Utseendemessig synes jeg den ser ganske snasen ut, er ikke helt sikker på om det ytre på nye Kona er helt i min smak. 

Men når denne er nesten like dyr, og likevel er så i manko på endel ting, så utgår den lett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TB

Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 17:53Tror dere har gått glipp av kampanjen til Honda:
https://mobile.no/nybil/personbil/honda/e-ny1/kampanje/
Løp og kjøp :+1:
Det hjelper på prisen, men bilen blir ikke større  ;D

Det vil nok bli mange kampanjer på alle merker fremover. Fint for de som skal kjøpe å betale litt mindre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 09. oktober 2023, klokken 18:12
Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 17:53Tror dere har gått glipp av kampanjen til Honda:
https://mobile.no/nybil/personbil/honda/e-ny1/kampanje/
Løp og kjøp :+1:
Det hjelper på prisen, men bilen blir ikke større  ;D

Det vil nok bli mange kampanjer på alle merker fremover. Fint for de som skal kjøpe å betale litt mindre.
Er bare å vente litt til det, så kommer vel og Kona på kampanje.

;)

Men Honda skal ha for litt flere valg på interiør og eksteriør. Kunne godt tenkt meg andre valg enn sort skinn (ev. plastetterligning), grå/offwhite stoffseter eller "black&white"-interiøret til Honda. Jeg ble usikker på om det var mulig å velge det og samtidig ha denne "titanium designpakken".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

#114
Ja, det høres det ut som alle er enige om at Kona er for høyt priset per oktober 2023. Vi anbefaler derfor potensiale kjøpere å vente til prisen går ned. I mellomtiden, hvis folk må ha bil fort, så finnes det billigere/bedre alternativer. Alternativt, hvis du er merkelojal, se også på en pent brukt Ioniq 5. Her har det vært store prisfall  det siste året.

Idag kom også MG sin Marvel R på høstsalg:

https://www.elbil24.no/nyheter/slar-av-50000-kroner/80315682

De lokker også med kampanjerente på 2,99%. Løp og kjøp.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Trig8

Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 22:46Ja, det høres det ut som alle er enige om at Kona er for høyt priset per oktober 2023.
....bortsett fra oss som har kjøpt  ;)

TB

#116
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:28
Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 22:46Ja, det høres det ut som alle er enige om at Kona er for høyt priset per oktober 2023.
....bortsett fra oss som har kjøpt  ;)
Vi må bare satse på prisen går videre opp  ;D

 
Min tanke var at salgsprisen på 2019 modellen jeg skal selge vil gå ned om jeg ventet. Dvs mellomlegget vil bli omlag like stort selv om den nye modellen blir rimeligere. Like greit å kjøpe nå..
Kan være jeg tar feil, men det er ikke enkelt å spå - spesielt ikke om fremtiden..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Moas

Sitat fra: TB på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:57Kan være jeg tar feil, men det er ikke enkelt å spå - spesielt ikke om fremtiden..
Noe vet vi; kineserne kommer med flere og bedre ev biler de neste årene.

De vil "tapetsere" alle bilgrupper med alle tenkelige modeller.

De er priset lavere enn alle andre og vil øke markedsandelen i Norge kraftig.

De gamle etablerte bilmerkene som ikke klarer å konkurrere med kineserne risikerer å gå konkurs.

Du hørte det først her på elbilforumet ;)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Moas

Ny superkampanje idag fra kineserne,111k kr i rabatt! Sure penger for de som allerede har kjøpt:

https://www.tv2.no/broom/priskutt-her-kan-du-spare-111000-kroner/16123700/
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Mr Oizo

Sitat fra: Moas på torsdag 12. oktober 2023, klokken 09:22Sure penger for de som allerede har kjøpt:
Alle 88? 20-30 av disse er nok demobiler, 20-30 kanskje står på lager enda. Så 20-30 biler er solgt til vanlige kunder kanskje? Veldig skummelt å kjøpe slike merker, kan være verdt null når bilen blir 5 år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA