Full stopp, har noen vært borti lignende feil?

Startet av raypettersen, mandag 19. desember 2022, klokken 15:44

« forrige - neste »

raypettersen

Bilens 12v døde brått, deretter et hav av feilmeldinger. Satte inn nytt 12v, og det nye batteriet får samme spenningsfall og dør iløpet av minutter. Hører en klikkelyd under bilen før det blir mørkt.

Se vedlegg for feilmeldinger. Virker å være relatert til battery management system? (bms)

Update:
Defekt batterivarmer, og 12v ble skadet som resultat.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

raypettersen

Det var full-ladet, over natta. Forsøkte med en booster også med samme utfall (døde etter noen minutter).
Aldri vært borti at et 12v batteri dør så kjapt, og aner ikke hva som kan forårsake det? Kortsluttning?

offpist

Ser ut som om det er hovedbatteriet som gir en haug med feilmeldinger, som igjen gjør at DC-DC laderen ikke er aktiv, som igjen gjør at 12V batteriet dør.

I så fall må man starte i riktig ende, få fikset hovedbatteri.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

raypettersen

Kan virke slik, at feilen er hovedbatteriet eller nærme gitt at det er battery management system som freaker ut.

Bilen ble transportert til Tesla i dag. Skal oppdatere denne tråden når jeg har mer info. Kanskje nyttig for fremtidige uheldige ..

Jarv!s

Dette skjedde med meg for noen dager siden og!
2018 mod x long range... Min bil er hos tesla uten noe form for oppdateringer, tilbakemeldinger eller info..

Første gangen jeg er virkelig irritert over lite info fra Tesla, noe som aldri har vært tilfelle for meg tidligere!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

raypettersen

Interessant. Bilen din døde og forsøk på å få igang 12v feila slik det gjorde for meg?

Tesla har som alltid "stor pågang". De nevnte 2-4 dager før diagnose, men avtalen kom først 3 Januar .. 2 timer diagnostikk for 4500kr ink mva er estimatet..  ???

Jarv!s

Dem fikk aldri testet 12v da viking ikke kom før etter 18 timer...

Den er levert til tesla, jeg har ikke time før utti 5-6 januar. Dem gir meg heller ingen lånebil selvom bilen er GODT innenfor garanti tiden..
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

raypettersen

Jeg ventet også 18 timer på viking.. Blir NAF heretter selv om jeg har Viking via kasko.

Jeg har time 3 januar, men via chat påsto de 2-4 arbeidsdager samt at de prioriterer biler med et eget team når de er fullstendig kaputt...

Jarv!s

Jeg får ikke lånebil siden TESLA ba meg bruke MIN forsikring for å hente bilen da dems road assist ikke kunne. Jeg spurte om å få lånebil via dem, det var NULL problm for tesla.

Tesla sier at jeg ville fått lånebil HVIS jeg hadde brukt road assist, men siden jeg ikke gjorde det får jeg IKKE lånebil.

Første gang jeg virkelig er irritert / oppgitt / forbannet over tesla sin måte å behandle kunder på!
Jeg har chattet med dem over flere dager nå, og det virker som kundesupporten er tilbakestående. Beklager sterke ord, men dem spørr om samme info flere ganger. Atpåtil sier dem at bilen ikke har ankommet dem, selvom bilen var levert for flere dager siden. Det er nesten som det er en ny person hver gang jeg prater med, eller at den personen faktisk er helt idiot og ikke vet hva han gjør i sin stilling..

Jeg som kunde gjorde det jeg fikk beskjed om for å være grei, men dem ender opp med å "straffe" meg siden jeg ikke benyttet meg av road assist. SELVOM dem ba meg om det, og bekreftet at jeg skulle få lånebil.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

raypettersen

Som alltid så har de "mye å gjøre", så det går sikkert utover chat svarene deres. Selv prøver jeg å unngå lange avhandlinger, men heller korte ja/nei spørsmål. Jeg ville dratt innom dem og tatt praten face to face når det kommer til leiebil. Lettere å avfeie en ansiktsløs person på chat kontra en kunde som står sammen med andre kunder og lurer på hvorfor de ikke har leiebil når det enda er garanti på bila.

raypettersen

Da har jeg fått vite hva som var galt i mitt tilfelle.

Defekt batterivarmer, og 12v ble skadet som resultat.

Fikk også akkurat vite at en nabo på Klæbu i Trondheim har opplevd akkurat det samme, omtrent samtidig som meg etter kuldeperioden som var (-20/-24). Det er litt suspekt, tåler batterivarmeren slik kulde???

sjokomelk

Batterivarmeren er bare et 6kW varmeelement som ligner på det du har i varmtvannsberederen din hjemme. Så det tåler frost.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Dersom det er brukt kjølevæske med for høyt frysepunkt, kan batterivarmer bli blokkert eller også få frostsprenging. F.eks 33%-blanding av G48 (som Tesla bruker) tåler bare -18C, men er fordelatig i varmt klima da den gir bedre kjøling enn 50%-blanding (som tåler -38C). Nå aner jeg ikke om Tesla bruker forskjellig blanding optimert ut fra hvilket marked bilen skal leveres i.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

raypettersen

Snakket med Tesla om akkurat dette og det virker som om det er -18 som er standarden. Det står også i den norske brukermanualen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA