Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wifi repeater

Startet av doo-kie, søndag 18. desember 2022, klokken 22:21

« forrige - neste »

doo-kie

Hei, bilen min finner ikke trådløsnettet mitt. Er det noen repeatere som funker greit. Jeg har grei dekning på min wifi på telefonen i garasjen, men bilen finner ikke noe nett.
2023 MY LR

Motorwatt

Du kan prøve å resettte bilen først.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Eventuelt prøv å snu bilen. Mener antennen ligger i høyre speil (?)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Tai

Jeg satte opp en router i et vindu maks 5 meter fra bilen, var ikke mulig å søke opp nettverket. Det rare var at nettverket forsvant fra mobilen min også når jeg satt i bilen....
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OrikkO

Var i akkurat samme situasjon. Kjøpte ASUS RP-N12 på netonnet for 200,-
Funker som fjell.
TMY i bestilling - levering sept.

Motorwatt

Nok et tips:

Jeg la merke til i dag at bilen ikke koblet til Wifi-en min, selv om det skulle være et sterkt signal. faktisk var det ikke engang å finne Wifi-en min selv om naboens rutere dukket opp og de er mye lenger unna. Jeg sjekket Wifi-en min og fant ut at den hadde byttet automatisk til bånd 13. På en anelse googlet jeg litt og oppdaget at bilen kun støtter de amerikanske båndene 1-11, ikke den europeiske standarden 1-14. De fleste rutere er satt til automatisk bytte for å finne det minst overbelastede båndet, så hver gang ruteren din bytter til bånd 12-14 vil bilen miste tilkoblingen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doo-kie

Takk for tips 👍 har prøvd bilen begge veier. Jeg fant nettverket mitt når bilen står utenfor garasjen, men hadde bare en strek, og jeg klarte ikke å koble til. Tenkte en repeater ville gjøre jobben. Har bare den altibox routeren som fiberen er tilkoblet. Kan jo kanskje med fordel kjøpe meg en skikkelig router heller.
2023 MY LR

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. desember 2022, klokken 22:52
Nok et tips:

Jeg la merke til i dag at bilen ikke koblet til Wifi-en min, selv om det skulle være et sterkt signal. faktisk var det ikke engang å finne Wifi-en min selv om naboens rutere dukket opp og de er mye lenger unna. Jeg sjekket Wifi-en min og fant ut at den hadde byttet automatisk til bånd 13. På en anelse googlet jeg litt og oppdaget at bilen kun støtter de amerikanske båndene 1-11, ikke den europeiske standarden 1-14. De fleste rutere er satt til automatisk bytte for å finne det minst overbelastede båndet, så hver gang ruteren din bytter til bånd 12-14 vil bilen miste tilkoblingen.

Er det virkelig fortsatt slik, selv med MiC/MiG-teslaer? Det er i så fall stusselige greier...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kim-

Sitat fra: doo-kie på søndag 18. desember 2022, klokken 23:03
Takk for tips 👍 har prøvd bilen begge veier. Jeg fant nettverket mitt når bilen står utenfor garasjen, men hadde bare en strek, og jeg klarte ikke å koble til. Tenkte en repeater ville gjøre jobben. Har bare den altibox routeren som fiberen er tilkoblet. Kan jo kanskje med fordel kjøpe meg en skikkelig router heller.
En billig repeater kommer nok til å gjøre jobben
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Vet ikke hvilken sentral du har fra Altibox. Det finnes flere. Men felles for de fleste er at de har dårlige WiFi-signaler. Du kan prøve å sette en repeater ved siden av sentralen eller rett og slett en ny router. Da kan du sette sentralen i bro-modus, og slik erstatte Altibox-sentralens WiFi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. desember 2022, klokken 10:18
Vet ikke hvilken sentral du har fra Altibox. Det finnes flere. Men felles for de fleste er at de har dårlige WiFi-signaler. Du kan prøve å sette en repeater ved siden av sentralen eller rett og slett en ny router. Da kan du sette sentralen i bro-modus, og slik erstatte Altibox-sentralens WiFi.

Nja. For menigmann er det unødvendig å fikle med bromodus. Det holder å slå av WiFi på sentralen og heller kjøre WiFi på egen router.

Motorwatt

Fikle? Tar 2 sekunder, og gjøres over internett. Er det noen annen måte å gjøre det på enn bromodus?

Altibox: Når bromodus er slått på, slutter hjemmesentralen å sende ut trådløst signal. I stedet går internett-signalet ut fra en nettverksport i hjemmesentralen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. desember 2022, klokken 11:46
Fikle? Tar 2 sekunder, og gjøres over internett. Er det noen annen måte å gjøre det på enn bromodus?

Altibox: Når bromodus er slått på, slutter hjemmesentralen å sende ut trådløst signal. I stedet går internett-signalet ut fra en nettverksport i hjemmesentralen.

OK, da har vel dette (også) blitt enklere og mer brukervennlig siden jeg var ung.
Men ja, stor forskjell på å kjøre en hjemmesentral i bromodus og det å bare slå av WiFi, men det vet du sikkert.

Motorwatt

Mulig, men hvordan slår du av WiFi på en Altibox-sentral uten å sette den i bromodus?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. desember 2022, klokken 11:57
Mulig, men hvordan slår du av WiFi på en Altibox-sentral uten å sette den i bromodus?

Det aner jeg ikke, kjenner ikke den sentralen spesifikt. Men alle sentraler jeg har vært borti har et valg et eller annet sted der man kan slå av og på WiFi, ca samme sted der det konfigureres (SSID, passord osv).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA