Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parksensor Y Performance

Startet av MapleLeaf, lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 21. desember 2022, klokken 22:16
Hadde foresten en Model X som lånebil mens min TMY fikk ordnet varmepumpa. Makan til uling og piping i de sensorene når de var blokkert med snø eller is!  Hadde fortrengt det fra tidligere Model S. Savner det ikke. Så alt er ikke bare gull og grønne skoger med sensorer.
Hvorfor har folk betalt for P-sensorer i 20 år hvis det er mye bedre uten? Da er man tilbake til 90-tallet igjen?

Hadde du fått valget på din egen bil, ultralydssensorer ja eller nei, kostnadsfritt. Hva hadde du valgt?

Uansett er det bare å slå av akustisk varsling, og kun bruke skjermvisningen som en ekstra sans, så slipper man hele problemet med piping/uling.

Skjønner at man prøver å forsvare sin egen bil, fordi man har økonomiske interesser i det, men det blir for dumt å sitte og plukke ut alt man kan finne av negative argumenter for å forsvare et dårlig valg fra Tesla sin side. At det ikke virker noen få ganger i året er selvfølgelig dumt, men det er bedre å ha de som hjelpemiddel alle de 362 andre dagene i året. Jeg sier ikke at det er et dårlig valg å fjerne ultralydssensorer og erstatte funksjonaliteten med andre løsninger, men det er et dårlig valg å fjerne sensorene uten å ha en løsning på plass, og la kundene i stikken nok en gang.

Tror du må lese innlegget i konteksten det er skrevet, altså sitatet forut for kommentaren min. Du antyder veldig mye som jeg ikke har skrevet. Har på ingen måte sagt at det er bedre uten sensorer eller en funksjonalitet som erstatter det. Og har heller ikke behov for å forsvare valg av bilen av økonomiske grunner.  :D

At jeg hadde en pipende Model X noen dager, var bare et ferskt eksempel på at det ikke er vanntett med sensorer, selv om jeg leser at det redder både barn og den sikre død for hele menneskeheten.

Er helt enig i at det er håpløst å ikke ha en tilsvarende funksjonalitet på plass når de fjerner sensorer, selv om jeg klarer meg greit uten.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Fikk inntrykk av at du prøvde å slå ihjel argumentasjonen til de som føler seg snytt etter å ha fått biler uten ultralydssensorer.

Klarer meg også uten, men syns det er bedre å ha det - og kunne velge å bruke det som hjelpemiddel, enn å ikke ha det.

geear

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:45
Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:42
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:22
Hadde en TMX i nær 5 år, og det var ALDRI pip i hytt og gevær på USS. Dersom de var ute av funksjon fikk jeg melding om "Parkeringshjelp utilgjengelig" i IC.
Hva så om det skjer 1 eller 2 i året. De resterende 360+ dagene av året er de til hjelp.
Bil uten USS har uten tvil en ulempe så lenge Tesla ikke har kommet med noe tilsvarende bra eller bedre med Tesla Vision. Å prøve å pynte på dette for andre med at man selv ikke trenger det, er merkverdig.
Så du fikk aldri «STOPP» i store bokstaver i visualiseringen av sensorer inne i IC, og da også et konstant høyt pip som ikke ga seg før bilen enten kom opp i en viss hastighet, eller du satte den i park? For det gjorde nemlig jeg i vår sent TMX 2017 100D - som kjørte på siste software i høst med MCU2.
Det konstante pipet får du kun om du har lydvarsling påslått. Det er valgfritt.

Aha.. så du hadde slått av lydvarslingene helt? Det gir mening. De fleste av oss der ute bruker derimot lydene i seg selv til å navigere parkeringen med. Ser ikke så mye på skjermen i IC, ser meg rundt og bruker speil og kameraet i hovedskjermen, mens jeg lytter på pipene.. hvorav raskere piping betyr at du nærmer deg objektet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Faktisk usikker, plages iallfall ikke med konstant piping.

Jeg ser faktisk nesten BARE på skjermen når jeg rygger med Y, ryggekamera OG sidekameraer i samme bilde, med den oppløsningen, gir veldig god kontroll både fra sidene og bakover, så lenge de er rene. Jeg bruker ultralydssensorene først og fremst forover, og da er det visuelt og ikke akustisk jeg går for.

Hadde Tesla lagt til varme og spyling på ryggekamera, og simulert avstand/bilde visuelt forover ved bruk av eksisterende kamera i frontruta, så hadde det dekket det aller meste av mine behov uten parkeringssensorer. Å se foran bilen før avreise klarer jeg når jeg setter meg inn.

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 20:42
Hadde Tesla lagt til varme og spyling på ryggekamera, og simulert avstand/bilde visuelt forover ved bruk av eksisterende kamera i frontruta, så hadde det dekket det aller meste av mine behov uten parkeringssensorer. Å se foran bilen før avreise klarer jeg når jeg setter meg inn.
Jeg er enig i det du sier ang. rygging, men etter å ha kjørt en BMW med 180° vidvinkelkamera helt fremme i fronten noen dager,  er dette virkelig en funksjon jeg savner. Spesielt nå som det er blitt "politisk korrekt" å parkere med fronten ut, gir et slikt kamera en stor fordel, da en før utkjøring får full oversikt til høyre og venstre, også når en står mellom to høye biler eller bak en bygning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

MapleLeaf

Noen som vet noe nytt om vision sw oppdatering?

Maple

Klykken

Var delt en artikkel på face hvor en hadde avstandsmåling vha Vision (i USA). Men finner den ikke igjen. Mulig det bare gjelder de som har tilgang til FSD Beta?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Saberhagen

Sitat fra: Klykken på onsdag 01. februar 2023, klokken 08:53
Var delt en artikkel på face hvor en hadde avstandsmåling vha Vision (i USA). Men finner den ikke igjen. Mulig det bare gjelder de som har tilgang til FSD Beta?

Kanskje denne du tenker på: https://www.notateslaapp.com/news/1173/owner-finds-tesla-is-already-using-vision-to-replace-parking-sensors

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MapleLeaf

Da er vi kommet til mars, og slik jeg har fått med meg ingen programvareoppdatering som har kommet.

Noen som vet om dette er på vei i nærmeste fremtid?

Maple

snakkesalig

"Ja selvsagt, det er rett rundt hjørnet!"
     - Elon Musk

eltex

#55
Looks like 2022.44.11 includes the new vision autopark for USS-less cars:
Tesla Vision Park Assist provides visual and audio alerts of surrounding objects. This feature uses the occupancy network to predict high-definition outlines of objects 360 degrees around the car.


https://twitter.com/greentheonly/status/1637453290245095426?s=46&t=KdjmoZoSg4xe-GSR9PtFvA

Også interessant som en uttaler seg på reddit: 

Got this from an interview I watched with a Tesla engineer. USS have some downsides too. A metal pole is an example that it can't always detect it as it's difficult to reflect the signal. Tesla Vision concept is that if the car can see it, it should react accordingly. Just takes time for software to get better. An example is Autopilot which was not good at first with Tesla Vision only but improved overtime to where it was better than before.
Tesla ModelY LR 23

Nimrad

Sitat fra: eltex på søndag 19. mars 2023, klokken 20:58
Looks like 2022.44.11 includes the new vision autopark for USS-less cars:
Tesla Vision Park Assist provides visual and audio alerts of surrounding objects. This feature uses the occupancy network to predict high-definition outlines of objects 360 degrees around the car.


https://twitter.com/greentheonly/status/1637453290245095426?s=46&t=KdjmoZoSg4xe-GSR9PtFvA
Hadde vært fint om de fikk til 360kamera, og ikke bare 360-animert oversikt.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

HOFFERN342

Sitat fra: Nimrad på søndag 19. mars 2023, klokken 21:09
Sitat fra: eltex på søndag 19. mars 2023, klokken 20:58
Looks like 2022.44.11 includes the new vision autopark for USS-less cars:
Tesla Vision Park Assist provides visual and audio alerts of surrounding objects. This feature uses the occupancy network to predict high-definition outlines of objects 360 degrees around the car.


https://twitter.com/greentheonly/status/1637453290245095426?s=46&t=KdjmoZoSg4xe-GSR9PtFvA
Hadde vært fint om de fikk til 360kamera, og ikke bare 360-animert oversikt.
Har egentlig ikke noe imot en animert oversikt, så lenge den visualiserer alt rundt. 360 kamera kan ofte se veldig «warped» ut.

2022.45.11 som kom i går i Canada for de med FSD har tydeligvis fått det nå.. men vi er på 2023 software, så spørsmålet er vel når de merger dette med dagens software som finnes i europeiske biler etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nimrad

Sitat fra: HOFFERN342 på søndag 19. mars 2023, klokken 22:16
Har egentlig ikke noe imot en animert oversikt, så lenge den visualiserer alt rundt. 360 kamera kan ofte se veldig «warped» ut.
Jeg har et genialt forslag for å enkelt visualisere alt rundt: Bare vis ordentlig bilde og ikke animert.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

På innleggene dine her inne kan det virke som at du er uenig eller misfornøyd med omtrent alt Tesla gjør annerledes enn andre bilprodusenter. Er du sikker på at Tesla er riktig bil for deg? Det kan bli tungt/frustrerende å være Tesla-eier om du kjemper mot alt dette allerede før du har fått bilen. Det er alle disse tingene de faktisk gjør annerledes enn andre som fører til utvikling. Noe viser seg å være tilbakesteg, andre fremsteg. Og ofte er vi to steg frem og ett tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA