Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Best practice vinterdrift

Startet av bilukyndig, fredag 16. desember 2022, klokken 20:00

« forrige - neste »

bilukyndig

Hva er ditt beste vintertips? Vinterhold av model 3 og elbil er helt nytt for meg.

Jeg står parkert i garasjeanlegg som holder omtrent 5 grader gjennom natten, kjører 25-40 minutter til jobb, står parkert utendørs og kjører hjem igjen og gatelader. Normalt bruker jeg 10% av batteriet per dag. Nå når det har vært kaldt har jeg lagt merke til at jeg bruker 15-20% på de samme operasjonene når det har vært så kaldt som -17. Har dere noen gode vintertips? Jeg har sjekket tesla sin offisielle vinterguide https://www.tesla.com/support/winter-driving-tips , men synes den er litt mangelfull. Har dere noen gode erfaringer å dele?

Bruker dere «tin bil» fra appen, skrur på ventilasjonen fra appen, bruker tidsplan for forvarming eller lar dere simpelthen være og bare skraper bilen og kjører den kald? Jeg har aldri bare latt bilen være kald før bruk, men legger merke til at å forvarme bruker svært mye strøm når det er så kaldt som -17.

Min erfaring er at tidsplan ofte setter i gang oppvarming veldig tidlig, slik at bilen gjerne er varm 10-15 minutter før jeg har satt opp st jeg skal av gårde. I tillegg er jeg notorisk til å «bare skulle avslutte en sak» før jeg går. Dette gjør gjerne at jeg er 10-15 minutter forsinket. Da må jeg gjerne starte ventilasjonen igjen fordi den har skrudd seg av. Jeg sløser dermed masse med strøm.

Er det noen som har gjort seg opp noen erfaring med hvor lenge før man bør trykke på «tin bil» eller starte ventilasjon for å ha bilen varm nok til man skal avgårde i -17-isj? Jeg tror dette er lurer for meg iom. at jeg er dårlig på å komme meg fra jobb.

Jeg lurte lenge på om det var noen forskjell på tidsplan og det å starte ventilasjonen, men jeg får inntrykk på det tesla skriver at begge varmer opp kupéen og batteriet. «Tin bil» skal derimot starte varmetrådene i bakruten, i ladeporten og i speilene i tillegg. Jeg har aldri hatt noe særlig behov for dette, men har oppdaget at det kunne ha vært greit å ha tint speilet ved én anledning. Opplever dere stor forskjell i effektbruk mellom tidsplan/ventilasjonstart kontra «tin bil»?

Videre lurer jeg på om noen forvarmer før lading ved gatelading?

Når det kommer til spylevæske har jeg erfart at dette må man nesten blande selv og med lavt frysepunkt for å slippe at det fryser før det når ruta. Jeg ligger på ca -30. Noen som blander annerledes?

Handyman

All forvarming bruker unødig strøm. For å slippe å skrape vinduer holder det å starte forvarming manuelt noen minutter før man skal kjøre. Bilen blir jo svært fort varm.
Om man er tilkoblet lader og strømmen er billig kan man forvarme mye mer uten at det spiser rekkevidde og koster skjorta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

-30 er sterk blandings, men det hjelper jo ekstra på den seige trafikkfilmen vintertid. Veldig greit å kjøpe konsentrat i 10 liter, så er det fin pris også. Ellers er det ikke nødvendig å forvarme før gatelading, det er nesten ikke nødvendig på 50 kW en gang hvis man har kjørt litt. Hvis det var så ekstremt kaldt at det ikke klarte 11 kW så gikk det vel uansett ikke lange tiden etter ladestart at varmen hadde kommet seg.

Et annet vintertips er å ha litt spylevæske eller annen frostsikker vaskespray på flaske sånn at man kan få ryggekameralinsen ren uten berøring og potensielle riper.
'21 3LR

JRF

Hva med batteriet? Har ikke det godt av litt forhåndsvarming før det brukes for å slite minst mulig på det?

Handyman

Sitat fra: JRF på onsdag 21. desember 2022, klokken 09:32
Hva med batteriet? Har ikke det godt av litt forhåndsvarming før det brukes for å slite minst mulig på det?
BMSen passer på batteriet og bilen kan ikke trekke mer fra det enn det tåler. Ikke bekymre deg, og følg anbefalingene i brukermanualen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bloxx

Sitat fra: Handyman på fredag 16. desember 2022, klokken 20:59
All forvarming bruker unødig strøm. For å slippe å skrape vinduer holder det å starte forvarming manuelt noen minutter før man skal kjøre. Bilen blir jo svært fort varm.
Om man er tilkoblet lader og strømmen er billig kan man forvarme mye mer uten at det spiser rekkevidde og koster skjorta.

Enig.
Mange snakker om forvarming som et "must" fordi forbruket da blir lavt. Så glemmer man at forvarming også medfører forbruk, også om den står tilkoblet lader. Tallene på skjermen i bilen blir jo pene :). Skal man ut på en lengre tur er det nok et mer relevant poeng da varmere batteri gir lavere forbruk.
Bilen min står i uisolert garasje, og er derfor isfri om morgenen. Jeg forvarmer aldri på de korte turene i hverdagen, bilen blir varm på et øyeblikk likevel.

Tror jeg satte ny "pers" hjem fra jobb i forrige uke. 7 km køkjøring i 18 minusgrader ga 1053 wh/km.

VegarHenriksen

#6
For meg er det ikke noe tema at jeg skraper is eller setter meg inn i en kald bil. Forvarm i minimum 10 minutt og tut og kjør med en smil om munnen. Bilen finner ut av det meste selv. Alltid hurtiglad på slutten av en roadtrip istedenfor på starten, det sparer mye tid. Sørg også for å navigere til laderen for optimal ladefart.

Bruker som regel kun defrost funksjonen i appen når bilen er frosen. Er den isfri så holder det som oftest med bare å sette klima på 20+ grader.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Lapskaus

Forvarming hjelper ikke på forbruket nei. Men det hjelper på rekkevidden hvis du har bruk for det. Forutsatt at du har nok futt i ladeboksen til å forvarme uten å dra strøm fra batteriet såklart.

Helge

Sitat fra: Lapskaus på torsdag 29. desember 2022, klokken 13:15
Forvarming hjelper ikke på forbruket nei. Men det hjelper på rekkevidden hvis du har bruk for det. Forutsatt at du har nok futt i ladeboksen til å forvarme uten å dra strøm fra batteriet såklart.
...og hva er "nok futt" i ladeboksen?

Ikke 3,6 kW regner jeg med, men 6,3 kW? 7,2 kW? 11 kW? 22 kW?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

jkirkebo

Sitat fra: Helge på fredag 30. desember 2022, klokken 01:12
Sitat fra: Lapskaus på torsdag 29. desember 2022, klokken 13:15
Forvarming hjelper ikke på forbruket nei. Men det hjelper på rekkevidden hvis du har bruk for det. Forutsatt at du har nok futt i ladeboksen til å forvarme uten å dra strøm fra batteriet såklart.
...og hva er "nok futt" i ladeboksen?

Ikke 3,6 kW regner jeg med, men 6,3 kW? 7,2 kW? 11 kW? 22 kW?

6,3kW er nok tilstrekkelig. Ser min Model X drar litt mer, men den har jo ikke varmepumpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim-

Den drar 12kW hvis både varmeapparatet og batterivarmingen står på
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Moas

#11
Kanskje greit å passe på at bilen står under tak om vinteren? Jeg pleier å ha min i garasje, men prøvde meg noen dager utenfor for å unngå å ta inn mengder med snø som smeltet. Resultat? Ladeluken frøs fast, sluttet å delvis å fungere og måtte skiftet ut av Tesla på garantien.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

jkirkebo

Sitat fra: Kim- på fredag 30. desember 2022, klokken 09:36
Den drar 12kW hvis både varmeapparatet og batterivarmingen står på

Nyere Model 3 trekker vel ikke så mye? De har jo varmepumpe og den trekker neppe 6kW?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim-

Det var det min model 3 2021 modell med vp gjorde.
3,5kW på hver motor
VP på 5kW
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

mabahj

Sitat fra: bilukyndig på fredag 16. desember 2022, klokken 20:00
Hva er ditt beste vintertips? Vinterhold av model 3 og elbil er helt nytt for meg.

- WD40 i dørhåndtak, som beskrevet i bruksanvisning
- Sjekk alltid at vinduet går ned og ikke er frosset fast når du åpner døren. Det skjer ofte.
- Sett vindusviskere i service mode når det skal fryse, da tiner de med vinduet
- Fjern is fra overgangen mellom bakvindu og bagasjerom. Det tiner på bakvindu og renner ned for så å fryse fast bagasjerommet så det ikke kan åpnes. Det skjer for ofte hos meg.
- Ikke spesifikt for vinter, men kjøper du takstativet (til ski, derfor vinterrelatert), så vær ekstremt forsiktig med stramming av mutterne. Jeg strammer kun for hånd uten verktøy etter at takglasset sprakk og Tesla nektet å ta regningen.

Eller er den veldig god å *kjøre* på vinteren. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA