Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer/rekkeviddeproblemer varmeapparat

Startet av Egil S, torsdag 15. desember 2022, klokken 18:28

« forrige - neste »

Egil S

La ut dette på Facebook, men legger det her også.

En 2021 manual fra MEB plattformen (ID.4) finnes på nett, denne forklarer hvordan batteriet fungerer, hvordan varmeapparatet fungerer og hvordan batteriet temperaturstyres.

Dokumentet heter SPP 811213 og kan bl.a lastes ned her:
https://www.vdveer-engineering.nl/en/information/vag-ssp/ssp-vag/ssp-vag-en/1325-ssp-811213-the-high-voltage-system-in-the-id4

Batteriet har ikke egen elektrisk varmeelement i batterikassen, batteriet er væskekjølt/varmet.
Det sitter et 5,5kw 400v varmeelement i klimaanleggets kjølevæskedel kalt PTC, merk at kupèen har en egen PTC på 6Kw.

Om termostaten/kjølevæsken har en temperatur under 15c og batteriet er under 8c skal dette PTC elementet slå inn og varme opp væsken som sirkulerer i batteriet.

Batteriet starter kjøling når det overstiger 35c under bruk og 30c under lading.

Dersom termostaten er under 15 grader og batteriet er mellom 8 og 35 grader vil den hverken varme eller kjøle batteriet.

Det skulle vel tilsi at i en norsk vinter vil det være vanskelig å komme noe særlig over 8-10 grader da batteriet kun varmes av kraftuttak/regen.

8 grader er lavt med tanke på lading og vil derfor være årsaken til at mange sliter med svært dårlig ladehastighet vinterstid. Du må opp rundt 25-30 grader for å få god ladehastighet.

Det snakkes om at i SW3.0 er denne grensen på 8c redusert til 0c for å unngå at bilen skal bruke 5,5Kw til å varme batteriet pluss 6Kw til å varene kupèen på små turer, noe som går kraftig ut over forbruk og rekkevidde.

Legger ved noen bilder av systemet fra manualen som beskriver funksjonen hvis dere ikke vil laste den ned.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

SveinJ

Takk for linken til dokumentet. Interessant lesing ang kjøle/varme av HV-batteriet. Med 2.4 i min ID.4 oppleves at DC-lading i vinter Norge tar tid, fordi HV er kaldt = rundt 0 grader. Sikkert likt på Enyaq også.
Legger ved en ladekurve som viser forløpet ved DC-lading på Ionity Ringdalsskogen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Egil S

Sitat fra: SveinJ på lørdag 17. desember 2022, klokken 17:07
Takk for linken til dokumentet. Interessant lesing ang kjøle/varme av HV-batteriet. Med 2.4 i min ID.4 oppleves at DC-lading i vinter Norge tar tid, fordi HV er kaldt = rundt 0 grader. Sikkert likt på Enyaq også.
Legger ved en ladekurve som viser forløpet ved DC-lading på Ionity Ringdalsskogen.

Ja det ser ut som de har senket temperaturen fra 8 til 0 grader i SW3.0, noe som forklarer hvorfor så mange sliter med å få noe særlig ladehastighet om dagen.
Ser ditt batteri lå på 0 grader ved ladestart, det tok også over 20 minutter før batteriet ditt passerte 20 grader og kapabelt til å ta i mot noe særlig høy ladeeffekt.

e.e.n

Så det er i teorien muligheter i software for å endre grenser for når PTC varmer opp væsken som sirkulerer batteriet?

bekjempdragen

Sitat fra: e.e.n på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:04
Så det er i teorien muligheter i software for å endre grenser for når PTC varmer opp væsken som sirkulerer batteriet?

Ser ut som det er mulig i praksis, jmf. rapportene om endringene som allerede er implementert i 3.0.

Håper virkelig Skoda får ut finger'n, og fikser dette med en tilpasning til nord-europeisk klima.

Hvis ikke, så skal det lugge godt med å beholde Enyaqs posisjon i det nordiske markedet når Enyaq-eierne om 5 år gjør seg klar for å bytte ut bilen sin.

igniztion

For å presisere, så gjelder jo dette ikke bare Enyaq, men alle bilene på MEB-plattformen. Software utvikles av VAG-konsernets CARIAD-avdeling. Men den eneste kilden som i det hele tatt har svart på om det jobbes med støtte for forvarming før hurtiglading er Stepan Rahek, som er Skoda Enyaq pressetalsmann. Han sa at det jobbes med saken. (Twitter)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Egil S

Jeg forsto det slik at endringen i v3.0 var for å redusere forbruket på korte (vinter)turer etter klaging fra eierne.
Det kan jeg forstå, hvis den da legger inn 6kw i kupèvarming (uten varemepumpe) + 5,5Kw batterivarming, det er jo 11,5Kw bare der, så bruker man 16-20Kw for å kjøre (jevn fart), blir jo fort over 30kw bare å rulle rolig avgårde da.

Dette kunne de løst ved å f.eks utsette batterivarmingen til etter 15-20 minutter, da er kupèen varm og krever mye mindre for å holdes varm.
De burde også hatt varming til 20c under lading/avgangstidspunkt, varming til planlagt ladestopp og gjerne en manuell funksjon.

Når jeg har sett på TeslaBjørn sine videoer er han nøye på å ha på klimaanlegget når han lader, det virker som bilene da varmer/kjøler batteriet, men jeg antar det da varmer til 8c i v2.x og nå 0c i v3.x.
Er det -15/-20 ute kan det være greit å ha det på sånn at temperaturen iallfall blir 0c.

Jeg vil nok i all hovedsak hjemmelade og har oppvarmet garasje, så for min del er batteriet for det meste 10c eller mer når jeg kjører noe sted, ikke blir det så kaldt her i Stavanger heller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA