Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Q4 i nødmodus

Startet av cj, torsdag 15. desember 2022, klokken 08:54

« forrige - neste »

cj

I dag har jeg erfart at Q4 går i nødmodus når den går under 30 km rekkevidde. Maks hasitghet: 20km/t...
Vi som har kjørt elbil noen år har god kontroll på rekkevidden. 30 km er som herfra til månen.

Er det noen som vet om det er mulig å slå av nødmodus? 

igniztion

Hvis det er samme som de andre MEB-bilene, går det ikke an å slå av. Det er kun når batteriet er kaldt de går så tidlig i nødmodus.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

cj

Jeg fikk det samme problemet senere på dagen etter at bilen var ladet til ca 50%. Da hjalp det å slå av bilen og starte den på nytt. Vet dog ikke om det hadde fungert i det første tilfellet.

Jambo

30 km er ikke som herfra til månen hvis bilen har vært parkert over natta med altfor lav batteriprosent. Manualen (til ID.4, men samme plattform og batteri) sier at den helst ikke skal falle under 20 % over lang tid, bilen skal parkeres med over 30 % om den skal stå lenger enn 12 timer og over 40 % om det er minusgrader. Dette anbefales for å ta best vare på batteriet, men også for at bilen skal fungere best mulig. Derimot, om du kjører på tur og har startet på høyere prosent, vil du sannsynligvis kunne kjøren ned mot 0 km rekkevidde uten nødmodus. Når det er sagt burde nok bilen kommet seg på verksted for sjekk når du har fått nødmodus ved 50 % oppladet batteri.

janbanan

Merkelig at du fikk nødmodus.
I går kveld ankom jeg Ionity Dal, på vei nordover på E6, med 7% på batteriet og rekkevidde på 21km. Maks effekt var begrenset til rundt 50%, men det merket jeg ikke i praksis. Kjørte +- 100 km/t. Ladet til 50% og hadde nå litt boost tilgjengelig. Lenge siden jeg har sett boost...

/Jan
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

storeulv

Min erfaring er at om man har planlagt lading i navi så vil bilen ha større takhøyde for lite strøm på batteriet enn om man ikke har det. Eksempelvis får jeg ikke varsling ved 100km gjenværende rekkevidde når jeg har planlagt ladestopp, men jeg får det ellers. Dette kan gjerne være en årsak til at bilen setter inn nødmodus også?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

janbanan

Q4, fikk jeg rekkeviddevarsel, med 50km rest. Neste destinasjon i Navi var lader.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA