Model Y førersete

Startet av Nykommer, onsdag 14. desember 2022, klokken 13:01

« forrige - neste »

Nykommer

Har da tatt steget fra fossilbiler til Tesla Model YP og kjørt 100 km. Må si det er veldig morro med alle duppedingsene til Tesla og den er fantastisk å kjøre med. Veldig fornøyd. Må vel bare passe på fronten litt ekstra i trangt parkeringshus på jobb frem til Tesla Vision / Occupancy Network kommer opp å gå, forhåpentligvis snart.

Syntes dog, etter 100km, at fører setet er noe kortere og trangere enn jeg er vant til med diesel mazda og kodiaq, men ser for meg at det er en vanesak. Noen erfaringer her ?

Handyman

Sitat fra: Nykommer på onsdag 14. desember 2022, klokken 13:01
Har da tatt steget fra fossilbiler til Tesla Model YP og kjørt 100 km. Må si det er veldig morro med alle duppedingsene til Tesla og den er fantastisk å kjøre med. Veldig fornøyd. Må vel bare passe på fronten litt ekstra i trangt parkeringshus på jobb frem til Tesla Vision / Occupancy Network kommer opp å gå, forhåpentligvis snart.

Syntes dog, etter 100km, at fører setet er noe kortere og trangere enn jeg er vant til med diesel mazda og kodiaq, men ser for meg at det er en vanesak. Noen erfaringer her ?
Flere som bemerker det, men reagerer ikke på det selv.
Om man har mye luft i korsryggstøtten så skyves man lenger frem, enn om den er helt tømt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sleit litt med å bli fortrolig med setet selv i vår Kina-Y , det var litt trangt for en 95kilos pappakropp.

Men etter noen langturer i sommer, så er det blitt helt greit. Tror jeg har klemt sidestøtta litt flatere, og dermed frigjort litt av plassen jeg manglet, eller vendt meg til det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Savner justerbar lårstøtte, men ellers syns jeg formen fungerer fint. Foretrekker å sitte tight, hater virkelig seter man sklir rundt i. Slik er det i KIAens skinnseter. Men åpenbart smak og behag som også avhenger av kjørestil og kropp. Det som irriterer meg mest med plastdetene til Tesls er at de kan være litt klamme på langturer. De burde vært perforert og hatt kjøling eller iallfall luftsirkulasjon.

Radial

Jeg liker også egentlig trange seter, beste stolen jeg har sittet og følt meg trygg i må være Sabelt stolen jeg brukte på banebilen.
Men den holdt kroppen skikkelig på plass,.istedenfor å prøve å trykke på ribbeina og hoftene som Y gjorde.

I daily driver tar jeg helst sofa-seter i stoff, men det var aldri noe alternativ på Y😄 andre egenskaper trumfet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucaria

Sitat fra: geear på onsdag 14. desember 2022, klokken 21:31
Savner justerbar lårstøtte, men ellers syns jeg formen fungerer fint. Foretrekker å sitte tight, hater virkelig seter man sklir rundt i. Slik er det i KIAens skinnseter. Men åpenbart smak og behag som også avhenger av kjørestil og kropp. Det som irriterer meg mest med plastdetene til Tesls er at de kan være litt klamme på langturer. De burde vært perforert og hatt kjøling eller iallfall luftsirkulasjon.

Hva legger du i justerbar lårstøtte? At man skal kunne justere hvert lår for seg? Jeg trodde det som Y har var lårstøtte, dvs at man kan vinkle opp den siste delen av setet akkurat under lårene?

Handyman

Sitat fra: Lucaria på torsdag 15. desember 2022, klokken 14:07

Hva legger du i justerbar lårstøtte? At man skal kunne justere hvert lår for seg? Jeg trodde det som Y har var lårstøtte, dvs at man kan vinkle opp den siste delen av setet akkurat under lårene?
Tipper geear tenker på uttrekkbar lårstøtte i lengderetningen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Altså mulighet til å forlenge seteputen. Ganske vanlig sak på mange biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucaria

Aha. Har ikke hatt så mange nye biler så dette har jeg ikke vart borti. Enig att støtten er litt kort, men jeg syns det er mulig å få til ganske bra stilling. Beste setene jeg vart borti var på min Subaru Legacy 1994  :laugh:

Nykommer

Sitat fra: Radial på onsdag 14. desember 2022, klokken 17:52
Sleit litt med å bli fortrolig med setet selv i vår Kina-Y , det var litt trangt for en 95kilos pappakropp.

Men etter noen langturer i sommer, så er det blitt helt greit. Tror jeg har klemt sidestøtta litt flatere, og dermed frigjort litt av plassen jeg manglet, eller vendt meg til det.

Ja syntes sidestøtta trykker for mye på lår og rumpe. Håpte at sidestøttene kanskje ble litt mykere etter hvert og gir etter, heller enn at selve setet synker ned etter en tids bruk og det bare blir verre. Tester fortsatt ut beste sittestillingen, og kjører nå på maks høyde for mindre press på lår fra sidestøttene og maks luft i ryggstøtten, men kommer da litt langt frem og setet er jo så kort. 

Sett nå fra andre Tesla forum at folk har kjøpt egnet sittepute til Tesla førersete som tilsynelatende har hjelpet noen med denne problematikken. På den annen side, det er ikke mange mil jeg har tilbakelagt så kanskje jeg venner meg til det. Bare litt irritasjonsmoment.

geear

Sitat fra: Handyman på torsdag 15. desember 2022, klokken 14:34
Sitat fra: Lucaria på torsdag 15. desember 2022, klokken 14:07

Tipper geear tenker på uttrekkbar lårstøtte i lengderetningen?
Stemmer det, typisk vanlig på tyske biler med sportsseter, feks Audi og BMW. Vært tilgjengelig iallfall siden 80-tallet fra BMW (men kun om man betalte ekstra for sportsseter).

HOFFERN342

Kan også anbefale folk å «tilte» setet litt skrått opp mot knærne - gjør at savnet mitt etter lårstøtten fra BMW blir litt mindre (selv om jeg skulle ønske jeg hadde det..).

Ellers syns jeg personlig setene er veldig gode.. men jeg er vant til sportssetene til en 2014 BMW 1-serie, som er litt samme greia.

Sent from my iPhone using Tapatalk

olavxxx

Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 19. desember 2022, klokken 22:19
Kan også anbefale folk å «tilte» setet litt skrått opp mot knærne - gjør at savnet mitt etter lårstøtten fra BMW blir litt mindre (selv om jeg skulle ønske jeg hadde det..).

Ellers syns jeg personlig setene er veldig gode.. men jeg er vant til sportssetene til en 2014 BMW 1-serie, som er litt samme greia.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sånn jeg gjør det også. Starter med å senke setet maks. Så kjører jeg det bak, deretter hever jeg fremre del av setet. Så justerer jeg frem/bak igjen for beina. Deretter justerer jeg lumbar support. Så velter jeg rygg bakover. Deretter justerer ratt.

Grenadier

Var spent på overgang fra BMW sportsseter med uttrekkbar lårstøtte og diverse. Men er faktisk ganske positivt overrasket. Lå rager jeg riktignok ikke høyest på jord med mine 179 cm, men lange turer på 20-25 mil går helt fint. Men noe av dette tilskriver jeg autopilot/adaptiv cruise. Bra å slippe å sitte med høyrefoten på wattpedalen og utstrakt bein hele tiden,

olavxxx

Sitat fra: Grenadier på søndag 25. desember 2022, klokken 23:15
Var spent på overgang fra BMW sportsseter med uttrekkbar lårstøtte og diverse. Men er faktisk ganske positivt overrasket. Lå rager jeg riktignok ikke høyest på jord med mine 179 cm, men lange turer på 20-25 mil går helt fint. Men noe av dette tilskriver jeg autopilot/adaptiv cruise. Bra å slippe å sitte med høyrefoten på wattpedalen og utstrakt bein hele tiden,
Ja, jeg passer også fint i setene etter mine justerinsmetoder. (184cm/79kg).
Da tilter jeg hele setet en del bakover, fremfor å bare tilte bakryggen.
Noe av kritikken folk har er jo gjerne at det er for lite støtte under området ved knærene.
Men hvis man da starter med å tilte setepute (løfte i fremkant), så vil man få støtte der også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA